Page 151 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 151

naklanan  gerilimlerin  müzakere  ve  katılüm  yollanyla   çözülmeslni   teşvjk eden  mekanizmalan
        da  kJrumsalla§tlrması  şarttlr.

        ıaal An.y.5ül{oİnatif  Anır.t

        Bir devletin  biçimi  ve  yapısl  hakklnda  bilgi sahibi olmanın  en kestirme  yolıJ,  o devletjn  anaya-
        sarna  bakmaktlrj  çünkü  siyasal  sistemj  bir bütün  olarak  yön€ten  temel  nolmlaı  tespit  etmek,
        anayasalarln  asli  i§levidir.  Genellikle  anayasalann  ilk maddelerinde  yer  alan bu tespitler,  dev,
        letin  temeline  yeİleşjp  ona  biçin  verdikleri  içın,  "yaplsal   ilkelel"  olaİak  adlandlnllrtar.  Dev-
        letin  kendisi  hakklndaki  tasawuİunu  dile  getiren  bu ilkeler, bir  yanlyla  d€vletjn  "nasll  oldıJ-
        ğu"na  ilişkin  (lasviri)  beyanlar;  bir  yanlyla  da "nasıl olmasl  gerektiği"n€  ilişkin  (normatiO
        taahhütler  niteliği  raşlrlar.  Yaplsal  ilkeleİ,  devletin  kendisi  için ön9ördüğü  me§ruluk  ölçOtleri-
        dir aynü  zamanda.  DeVlet]n  somut  bıçimlenişinin  meşruiyeti,  bu  ilkelere bakılaİak  tespit  edilir,

        Biİ siyasal  sistemin  me§ruluk  iddiaslyla  yürürlükteki  (pozitif)  hukuk düz€ni  araslnda  bır  çatlş-
        ma olmamasl  beklenir;  çünkü   noİmal  olan,  yürürlükt€ki  hukukun,  sistemın  meşruluk  dayanak-
        larlnü  kendine  öz9ü  formüileİ  Ve araçlarla  somutlaştlrmasldır.  "Anayasa"  adl Verilen  temel
        bel9., böyl€  bir somutlaştlrmanln  asli 2eminini  oluşturur  ya  da  öyle olmasl,  anayasa  kavraml-
        na içkin  mantlğln  geleğidir.  oysa  9erçekte  normatif  düzen  ile fiili  durum,  yani  ^'normatiflik"
        ile "normall]k"  her zaman  bir örtüşmezler,  b! iki5i  araslnda,  yoğunluğü]  ülked€n  ülkeye  deği-
        şen  biİ  çatışma   ya  da en azlndan  bir  qerilım  yaşanlr.
        Bı] ned€nle  anayasa  teoİisind€,  "reel  (gerçek)  anayasa"  ile  "normatif  anayasa"  kavramlarl
        aras  nda ayrım  yaplllr.  8una  9Öre,  "İeel anayasa",  bir devlet  yaplslnln  fiili/gerçek  dururnunı].
        siya§al  varoluş]nun  bjçimini,  egemenlik  yetkilerinin  etkjli  düıenini,  yaygln  kab!l  görer  m€şrı]-
        luk modellerini  ifade  eder,  Buna  karşüllk,  "normatif  anayasa",  devlet  yaplsınln hukuksal  te-
        mellarini  9svir  eder.  8u fledenle,  "olan"dan  önce  ve öte, olmasl arzu veya  taahhüt  edileni
        yansıtlr.  Normatif  anayasa,  siyasal  §aalaİın  Ve ilişkilerin  basit bir kopyası  değil,  yol göst€rici-
        si, meşİuluk  ölçüsü,  bir tİr  kut"p y]ldlzı  olarak  9örülebilir.

        Anayasa,  toplumun  bulunduğu  seviyeyi  bire  bir  yansltan,  toplumsal  gerçekliği  hukuka  tercüme
        eden metinler  olarak  9örülemez.  Kı]şkusuz,  büil]fl  hukuk metinl€ri  gibi  anayasalar  da toplum-
        dan,  toplumun  allşkanllklanndan,9eleneklerinden,   kültüründen,  ortak  yaşam  tarzlnln  belli il-
        kelerinden  esınlenirler;  ancak bir d€  toplunu  belli biİ noktaya  taşlmak,  olmayanl  var etmek
        isteİler,  ki buna "anayasalaİın  normatjf  gücü"  denir.6
        Normatif  aMyasa  ile reel anayasa  araslnda  belli  bir mesafenin  bulu.ımasü  bir baküma  kaçlnll,
        mazdır.  Bu  nedenle,  ikisinjn  lam olarak  örtüşmemesi  büyük  bjr  sorun  o arak  görül.nez.  Ancak
        bu mesafenin  "olağan"  ölçüleri  aşmasl  durumunda  ciddi  siyasa]  ve toplumsal  sorunlar  yaşan-
        masl  da aynl  şekılde   kaçlnllmazdlr.
        İki anayasa  düzlemi  araslndaki  mesafenin  büyüklüğü,  esas  ]tıbariyle  iki durumdan  kaynakla-
        nabi]ir.  Bir defa, fiili egemenlik  yapllan  Ve me§ruluk  telakkilğrinin  normatif  anayasayl  hesaba

           Bkz,  Ko.rad  H.5İ11959):  oi.,om aıiE  ülrah  d.l  v.nasung,  F ftinlo!r A.tlltsvorl6ung,  R..hlund  s6at  in Gschi.ht
           rd G.çMd,  t]. 22?,  Tijbinq.n.
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156