Page 154 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 154

8i, kıt|llmcl
       lllıthat  Bey'in sözlerjnden  devamla  bir  şey  söylemek istiyorum.  Şjmdiye  kadar  eski anayasa
       unıJtularak  veya bir kenara  blrakllarak  bil anayasa  çallşmasl   yapllmadl;  bu  yüzden  de  belki
       kadln  konusundaİi  meseleler  iıinci  plana  atlldl; ancak  bence  yasa yaplcllarln  en tem€l  sorun_
       lannda biri, insanı  algllayışlan  konusunda.  Yasa  yaplcllara  göre  erk€k,  het€İoseksüel  ve be_
       d€nsel  veya  zihins€l  herhangi  bir engelj olmayan  kişiler  insandır  ve bu ıışiler  aynl ,amanda
       Türktür.   Şimdiki   anayasanln  da asllnda  böyle  bir  ruh  taşldlğlnı  düşünüyorum.  Yasa  yaplclla-
       nn  insanl  a19llaylşlanna  karşr  kadlnln,  diğer kültürel,  etnik  Ve dini  kimliklerjn  veya farklü  cin_
       sel ydnelimıerin  kesinlikle  tan,mlan,nasl  gerek  yor.  Özel,ille  \adln  meseles'nde  yasaüarda  Kurt
       kadınlarınln,  lezbiyen  kadlnlaİın,  yerinden  edilmiş  kadlnlann  da tanımlanma5ü  qerektiğine
       inanlyorum;   çünkü  bunun  insanlarln  psikolojisini  de etkilediğini  düşünüyorum.   Şimdiye   kadar
       bU kadar  kötü  yasalarla  bir düzen  yaratllmaya  çallşlıdl;  bizi  hizaya  sokmaya  çallştllar-  Bu

       yüzden  Kürtler,  TOrkiye'deki  Arap kadlnlar,  Romen  kadlnlar  da tanlmlanlrsa  herkesi  kapsaya_
       bilecek  bir  yasaya  elişilebilecektir  kanjmca.


       s.vt.p  Yofu,
       Anayasanln  elden  geldiğince  belirgin  bir  çerçeve  çizmesinin   g€r€kliliğinden   5öz ediyorı]z/  ana-
       yasayl  bu kadar  genişletmenin  olanakll  olmadüğlnl,  örneğin  bütün  kadlnlan anayasa  metninde
       tanlmlamanln  olanağlnln  bulunmadlğlnl  dnşünüyorum.  Anayasanın  yaplmlna  hazlrllk  aşama_
       slnda katlllm  konusuyla  ilgili  olarak;  bütün  drgürlüklere  yer  verilse  Ve bugün€  kadarki  it]raz,
       lann  bil,ekilde  anayasada  gid€rilmesi  için  uğraşllsa  bile, bu anayasaya  muhalif  oımak  ml ge_
       reİiyor?  oeniz  Baykal  dünkü konuşmas  nda,  ilk üç maddenin  deği§tjrilemeyeceğinin  kesjn ol-
       duğunu,  ancak  başlanglcln  ortadan kald]n  dığınl 5öylüyordu,  oysa  ilk üç maddenin  içeriğinde
       başlanqlclna  da  gönderme  vaİdlr;  bu durumda  ı982 Anayasasl'nln  baş]anglcınl  savunur  hale
       mi geleceğaz?  "onlaİyaplyor"  diy€  sonuna  kadar  karşl olmak  yerine  yöntemi  hatlrlatmanln  Ve
       sürece  olumlu  yönde  katkıda  bulı]nmaİ  içln  uğraşmanln  daha  doğru  olacağl  kanlslndaylm.  Bu
       nedenle  konuyla  jlgi]i   birçok  çevrenin  çalüşması   ger€kmektedir.  Aksi takdirde  süreİli  bir  ça!ş-
       ma yaşanacak,  sadece  m(lhalefet  etmekle  slnlllü kal nacaktlr,


       ıraıhrı  s.nca,
       sanlnm  bir  yanlış  anlaşllma  var.  Ben, AKP bütün  ö29ür|ükl€ri   içeren  bir anayasa  yapsa  dahi,
       buna muhalif  olmak  gerektiğini  söyl€medim;  anayasanln  belli bir  çevrenın  tekel;nde  Veya  be-
       lirleyıciliğirıde  hazlrianmaslnln  Ve  bU  çevr€y]e  tizdeşleştirilmesi  sonucunu  doğuracak  bir  yönte_
       min izlenm€sinin,  clddi nklnt  lar doğuracağlnl  an]atmak   jstedım.  ı961 Anayasasl  da daha  ıi-
       yade  cHP'nın  anayasasl  olarak  algllandlğl  için,  toplumun  küçümsenmey€cek  bir  kesimi tara_
       f lndan  benims.nmedi,  sahipl€nilmedi.

       ikinci5i,  "Anayasa  d€dığimi2   ş€y  bütı]n  özqünükl€ri  içerse  dahi  kaİşl  ml  çlkmalıylz?''  sorusu
       tehlikelı bir sorudur.  Şöyle  düşünün:  0rdunun  içinde  çok  özqİrlükçü  bir kanat darbe  yaptl  ve
       çok  ö2gürlükçü  bir anayasa  İazlrladl  Tavrlnü2 ne olur?  Anaya5alar  tartüşllarak,  toplumda   çe-
       şitli   ke5imlerjn düşünceleri,  itirazlar,  talepleli  dikkate  allnarak  Veya katıllm  sür€çleri  içinde

       |52
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159