Page 152 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 152

katmayacak  denli  9üçlü  olmalan,  aradaki  mesafenin,  normatif  anayasayl  etkisiz tıale  qetile-
        cek denliaçrlmaslna  sebep  olur ki, bu  durum,   l\hırkukun   gücü.nün  değjl, "gİcün  hukuku''nun
        hakim  olmanna  yol  açar.  ikinci olaİak, normatif  anayasan]n  mevcut  siyasal  şartlan   Ve top,
        {umsal  ihtiyaçları  hesaba  katmamas|  da onu  9erçekliğe  yabancllaştınİ/  doıayl§lyla  reel anaya,
        sayla ara§lndaki  m€safeyi  derinleİirir  ki, bu durum normatif  anayasanln  etkisiz hale  gelmesi
        sonucunu  doğurür.

        Normatif  anayasa  toplumdaki  siyasal  gerçekliğe  damgaslnl  vurduğu  ölçüd€  bu iki kavram bir-
        billerjne  yaklaşlrlaİ.  Ancak  bu  yaklnlaşmanln  mümkün  olmasl  için, normatif  anayasanln fiili
        sjyasal   şartlaİa  yabancl  olmamasi,  toplumsal  ihtiyaçlara  bigane  kalmamasl  geİekir.  Ferdi-
        nand  Lasall€  1862'de kaleme  aldlğl bir yazlda,  toplumsal  gerçekliİ  ve ihtiyaçlar  ile anayasa
        arasında  keskin  bir  çelişki  bulunmasl  halinde  anayasayl  hiçbir  ş.yin  kurtaramayacağlnl,  ona
        Tanİ'nln  bile yardlm  edemeyeceğini  b€lirtir.  ozellikle  toplumsal   çeşitliliği,  faİkllllğl  ve  çoğul-
        Culuğu  h€saba  katmayan,  aksine  onlan yok  saya.ı  veya  yok etme nıyeti  taşlyan  anayasalann
        bu kadere mahküm  olduklannl  söyleyebiliriz.

        Türkir.'d.ki  Anay.n  İ.İlşn.l.r|

        TOrkiye'deki  anaya5a  tartlşmalarlna  bu  genel  çerçeved€n  bak!ğımlzda  kısaca  şu  tespitl€rİ  ya-
        pabiİiriz:
        .   AKP'njn  isteği  izerin€  hazlrlanan  taslak Ve AKP'nin  buqüne  kadarki  tutumu,  Türkiye'd€

          eg€men  siyaset  ve devl€t  zihniyetinden  bir  \'kopuf'un   d€ğjl,  belli konularda  slnlrll bir\\rö_
          tuş"un  hedefıendiğıni  gösteriyor.  Üstelik  demokrasi  Ve örqürlükler  alanında  hiçbir  ladikal_
          ıiİ iç€rmeyen  bu  "rötuş/',  öze|ljkle  ekonomik  ve sosyal haklar  alanlnda,   .'tarihs€l   kaza_
          nım|ar"ln  budanmasl  gibi  bır.\gerileme''yi  da içeriyol.  8aşka  bir dayişle  AKP,  yeni  anaya_
          5a  girişimini,  neoliberal  politikalaİın  önİne  çlkmasl  muhlemel  olan  anayasal engelleri tas,
          fiye etm€n;n  biıaracı  haline  getirmeyi  afiaçlamaktadlr.
        .   Öte  yandan,  bütün  "siVillik"  iddia]anna  rağmen,  anayasa  süİecinin  yurttaşlann  geniş,  et'

          kili ve anlamll  katlllmına  açllması  yerine,  biçimsel  Ve  çoğu  zaman  etkısiz  kaüllrn  formlalı-
          nl dayatma  manevrasl  her geçen gün  daha  aç k hale  9eliyor.  Esasen,  düşünce  ve örgrtlen,
          me öz9ürlüğünü  sınlİıayan  hukuksa'  ve fiili  şartlarda  değişikljk  yap]lmadan  gerçek  anlam-
          da bir katlllm  da mümıün  değildir.  AKP'nin  ise böyl€  biİ derdi  olmadlğl  anlaşlllyor.
        BU  durumun  "yeni  anayasa/'çalışmalannln  AKP'yle  ö2deşleştirilm€si  Ve  bU  şekilde  çıkacak
       bjr anayasanln  "AKP'nin  mall'' olaraİ  96rülmesi  sonucunu  doğurmasl  da  çok  muhtemeldir,
        Böyle  bir anayasanln  yaşama  şansl  zaylft]r,  Bjr  anayasa  toplumda  kutuplaşmaya  yol açlyorsa,
       o anayasa  artlk  toplumsal  §trleşme  niteliğine  ulaşamaz.  oysa  anayasa|ar  bir toplumda  birlik-
       te  yaşamanln  temel  kurallannı  asgari düzeyde  düzenleyen  metinleldir.  içeriği  ne olur§a  o]sun,
       sadece  biı k€simle  özdeşl€ş.n  bir anayasanln  toplumsal  banşa  katkl  sıJnmas.,  demokrasi  ve
       öz9ürlİkleİin  gelişmesine  elverişli  bir siyasal  kültüre  kaynak  olırştulması  b€klenemez.
        .   AKP,  bugüne  kadarki  i.raatlanyla  '.eski''nin  siyas.t  ve  yönetim  zihniyetinin  pek  çok  ara_


          zlnl bünyesjrıde  taşldlğ nl göstermi§tir.  Özell]kle  insan  haklannı  pervaslzca  ihlal  eden  dev_
       150
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157