Page 142 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 142

2001  anayasa  değişikliklerindan  en önemlisi,  genel  slnlrlama  hükmü  olan 13.  madde  içeriğine
        yönelik  olanldlİ.  8u hüküm  genel sınlrlama  hükmü  yerine  bif güvence  hükmüne  dönüştürül-
        mEştür,  196]  Anayasan'nda  yer aılp 1982'de bulıJnmayan  ''hakkın  öıüne dokunı]lamayaca_
        ğl"  gövencesi  madd€  iç€.iğinde  y€r  almlşülr. Yin€  AiHM'nin  kararlanndd  çol(a  kulla.dlğl
        1\ölçülülük
                 iıkesi'/  de biİ  qüvence  6lçüsü  olarak  madded€  yerini  almlştlr.  Bununla  biİlikte  ön,
        ceki  halinde  nadd€de  yer alan  genel  slnlrlama  nedenler;rıin  bğyük  bir  bölümü,  hak ve öz9üİ
        lüklerin  düzenlendiği  ilgili maddelere  yerleştirılmiştir.

        ı96l  Anayasasl'nda  Var olan  ''insan  haklarlna  dayall''  ifadesine  ı4. madd€d€   yapılan  değişik-
        likle  tekrar  yer  veİilmiştir.  1982  Anayasasl'nda  2. maddede   .'insan   haklanna  dayanan//  yeri_
        ne  "insan  haklallna  saygılı'/  ıbaresJnin  kullanılmlş  olması,  insan  haklarlna  yaklaşlmdaki  geri-
        lemeyi  göst€İir  niteliktedir.  14. maddede  yapllan  deği§ikıikle  ya5aklama  nedenleri  bir miktar
        elenmiştir.  Örneğin,  "sosyal  bir slnlfln diğeİ  sosyal  5rnlflar  üz€rinde  egem€nliğini  sağlanak''
        amacl  ar!k bir  yasaklama  nedeni  değildir.  ı4. maddedekı  bir dığer değişiklik,  '.faaliyet''  söz-
        cüğünün  eklenmesıdir.  8öylece  maddede  gösterilen  yasaklama  nedenlerini  amaçlamak  yeterli
        sayllmayacaİ/  bu  yönlü  faaliyette  bulırnmak  aranacaktlr.  Ayrlca/  anayasada  yer  alan hak ve
        ö2gürlükl€İin,  yine  bu hak  ve  öz9ürlükl€ri  yok  etmek amaclyla  ku||ant|amayacağ|  ydnündeki
        yasağln  öznesi  bireylerle  slnirlı  tutulmamlş,  devlet de özne lGpsamlna  allnmıştlr,  8u yolla,
        AiHs'deki  ı4.  madd€  içerjğine  benzer  içerjğe sahip olan l7. maddeyle  koşutluk  sağlanmaya
        çall§llmlştlİ.

        Hak ve öz9ürlüklelin  olağanü9tü-  hallerde  asklya  allnmasınl  düzen]eyen  15,  maddede  ise
        2004'te  değişikliğe  9idilerek  ''ölüm  cezalannln  infazl''  ibaresi madde metninden
                                                                        çlkanIm]ştır,
        sonuç  olarak, 20ol  ve 2004 anayasa  değişiklikleri  ı982  Anayasasl'nln  Avrupa  ltaİdartlan_
        na yükseltilmesi  amaclyla  yapllmlş,  bıJ değişiklikleri  yaşama  geçirebilmek  için bir dizi uyum
       yasasl  çıkanlmış/  ancak yeni haliyle  anayasa  ne metin olarak  hedeflen€n   çizgiye   qetirilebilmiş
       ne de lyum  yasaları  ile değiştirildiği  İadarlyla  yaşama q€çırilebilmiştir,  Bı] 5onuç,  AB
                                                                              çerçe,
       vesinde  oluşturülan  Türkiy€  için  ilerleme raporlannda  da açıkça  orüya  konmuştğr.
       Anayasa  değişikliği  yine  gündemdeki  konudur.  8ireyin özgürlükl€rini  esas alan,  toplumsal
                                                                                ço_
       ğulculuğu  yansltan,  devlet otoritesjni  gerileten,  devl€ti  5lnlrlayan/  hukuı  devleti  ilkesini ger
       çekl€ştirmek  amaclyla  devlet erklerini  dengeleyen  biİ anayasa  amaç olmalldlr.

       Güçl€İ  ayrlllğl  noktaslnda,  yasama_yürtitm€  ıç içeliği  parlamenter  r€jim  kapsamlnda  kabul
       edilebilir  olmakla  birlikte,  ya19l  bağimrzlüğl  Vazgeçilmezdir.  Demokİa§inin  oimazsa  olmaz
       koşıJllanndan  yargl  bağlmsızlığl  anayasada  tam  olarak  sağlanmak  20rundadlr.

       siyasj iktidar,  devlete  bağll bürokratik  kanallar  ya  da kurumlar  yerine  sjvil  inisiyatiflerle,  hak
       Ve öz9ürlüklerin  €tkin  kullarılm1  eşliğinde  oluşan odaİlarla kuşatılmall,  dengelenmelidir.  8u
       da  yine  hak ve  ö2qürlük  alanlannl.  tam  oIarak  açılmaslyla  olanaklldlr.
       Hak v€  özgüllükler  baklmlndan,  slnlİlama  nedenlerini  asgari  düzeyde  ve nesnel bir  şekilde  be
       ljrl€yerek  güvenc€  ölçütlerine  genişçe yer  Vermek,  demokratık  bir  anayasa  için  ideal  olandlr.
       slnırlama  nedenleri  olarak  karşlml2a   çlkan  başllca  kavramlar  kamu  düzenj,  milli  qüven|iİ,
       başkaiannın  hak  ve özgüllİklari  şeklinde  sıralanabilir,  Bu slnlrlama  nedenleri,  uluslaraİas
       tıo
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147