Page 137 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 137

rini bizzat üyin  edebilmek  için edindiği  bilgiler t€melinde  düşünce  oluşturur  (düşünce,  kanaat
       ö?9üİıüğü);  inanç  dünyaslnl  yaratlr  (Vicdan  ve dın öz9ürlİğü);  düşüncesıni,  kanaatini, inanç
       düıyaslnı  gerçekliğe  dönüştürmek,  maddi-manevjvarllğ!nln  9elişmesinde   geİekli  bulduğu  ihti
       yaçlar  ve bıJnlann  9iderilmesini  belirtmek,  talep  etmek  amaclna  yön€lik  olarak  taİaftar  ka-
       zanmak,  yaymak  için  dilerse düşüncesini,  kanaatiniaçlklar,  inanç  dünyasünln  gerekleriniyeri,
       ne  g€tjrir  (ifade  ö2qürlüğü,  ibadet  özqürlüğü);  bU özgürlükl€ri  tek  başlna  ya da başka  bireyler
       le birlikte  (öİgütlenme  öz9ürlüğü),  bllim  (bilim  özqürlüğü)  Ve sanat  (sanat  öz9ürlüğü)  yoluyla
       ve sözlü-yazlll,görselişitsel  iletişim  araçlanndan  yararlanarak  (kitle  iletişim  özgürlüklerj)  ve
       dilediği djlden  (dil  ö2gürlüğü)  kı]llanlr.  Bireyin  düşüncesinj,  kanaatini,  inanç dünyaslnl  oluş,
       turmaslnda  en önemli  araç  eğitimdir  (eğitim  ve 6ğrenim  6z9İrlüğü),  8İreyin  maddi-manevi
       varlığlnln bütüns.lliği onln dokunulmaz  özelklığini,  farariye olarak kişiliğini  oluştunJİ;  birey
       kişiliği  üzerinde  tek 5ö2  sahibidir,  bu  onun  öz9ürlük  alanıdlr  1kişi  dokunulmazllğ/özgüllüğü).
       Bir€yin  dokunulmaz  özerkliği  onı]n  9iz  alanünl  da içerir  (haberleşme  öz9ürlüğü,  örelyaşamln
       9izliliği/özgüriüğü).
       G6rülüyor  ki, öz9ürlükl€r  (slraladlklarlmlza  başkalan  da eklen€bilir)  toplumsallaşan  bireyin
       toplum  yaşamında  ve sıyasi  düzende  maddi_manevi  varllğlnl  geliştirebilmek,  bunun  için gerekli
       ihliyaçlann,  saptayaral  9,d€rihelerini  sağlayabihek  amaclyla  kullandlğl  araçlardlr,  Ö2gurluı_
       lel bireyin  özerkliğinin  toplum  karşıslndaki  zırhldlr,  siyasi  dü2endeki  mücadele  aİaçlandlr,
       Top]umsal  yaşamda  ve siyasi  düzende  bireyin kendi kendisiyle  ya  da başkalanyla  ilişkisinde
       onun  kendi_maddi  manevi  Varlığlnı  geliştirerek  kendi  kaderinitayin  etmek  içjn kullandlğü  mü_
       cad€le  araçlan  olan  öz9ürlİklerc  her  müdahale,  bu özgnrlüklere  ya  da kullanllmalarlna  getiri
       lec€İ  her engel  ve slnlrlama,  bu öıgüİlükleri  yok  eden,  yok  sayan  her fiili ya  da  yasa]  eylem,
       9irişim  bireyin  insan türün€  has  yetiye  _jnsan   onurıJna  saldllldllj  bireyin  maddi,manevı  Varll_
       ğlna,  maddi.manevi  Varl  ğlnl  geliştjrm€sine,  kendi  kaderini  bi2zat  tayin  edebilmesine  kendi  dı_
       şlnda  bir  gücün, iktidann,  kudretin  müdahalesidk.  Bu güce, iktidaral  kudrete  toplum  deyin,
       devlet deyin,  ne derseniz  deyin,  bir€yin  dlşlndadll,  bireyin üstündedir,  ona eg€mendiİ,  onun
       iizerinde  bir kudrete  sahiptir;  bir€yın  maddi manevj  varllğlnı nasll,  hangi   ç€rçeved€,   hangi  ko_
       şullarla,   hangj araçlarla  9eıiştireceğine  o  güç/ iktidar,  kudret karar  verir; o  güç,  iktidar,  kud
       ret  bireyin  kaderinj  belirler,

       au  nedenledil  ki, özqürlüklere  müdahale  edileme2,  toplumsal  yaşamda  ve  5iyasi  düzende  do
       kunulmama5l9erekir-

       Düşüncemi  şöyle  açıklayaytm:  Ö29ürlüğün  güvencesi  özgürlüklerin  iizgürce  kırllanllabilmeleridir,
       Bireyin  maddi rnanevi  Varllğlnl  q€liştirebilmek  için  9eİekli,  tarihsel,toplumsal  süreçte  beliae
       nen/ değişen  ve  çeşitlenen   ihtıyaçla/lnln  karşllanmasl  iç'n oluşturulmuş  ortam,  koşullar,  karşl,
       lanmlş  ihtiyaçlar  onıJn haklalldlr-  8ı]  haklar  heİ  bir€y   jçin  genel  olabilir  (barlş  hakkı, konut
       hakkl,  çallşma  hakkl,  giİ]şim  hakkı, mülkiyet  ve miras hakkl,  sağllk hakkl,  sosyal  güvenlik
       hakkl,  çevre  hakk,  tatil hakk  gibı),  ba,  aynl  özel]iklere  sahip bireyler€  öz9ü  olabilir  (kadln
       haklarl,   çocuk   haklarl,  ha9ta haklan/  tutuklu_hükümıü  haklarl,  işçi  haklan,  toplu  sözleşm€  ve
       grev  hakkl  gibi).  Haklaİdan  yaİarlanmada  ve haklarü  kullanmada  €sas  olan eşitliktir; toplı]m,
       sal süreçte, toplum  yaşamlnda  ve siyasi  düzende  diğer  bireylere  orantlll  olarak dezavantajll
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142