Page 136 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 136

slra, konuşmamln  ö2gürlükleİ  Ve haklar bölümüne  geldj.  Bu ko.udakı  9örüşlerimi  açlklaya_
        bilmek  için, başa doneceğim  ve blreyjn  insan türünden  gelmesi  nedeniyle  diğer  canlı varllk tür
        lerinden  ayırt  €den  özelliğinı  bir kez daha  vurgulayacağım.  Aylrt  €dıci  özellik, bireyin  maddl
        ve manevi  varlığlnl  bizzat  geli§tirebilme  yetisine  sahip  olmasldlr,  Öyle  Ge, öncelikle  b!  yetjyi
        korumak  ve  güvence  altlna  almak,  dahası  bu yetinin  tüm  boyutlaİlyla  serpilip  gelilmesini,  be|_
        ki de bir başka  boyuta  ulaşmaslnl   -dara|tılmasl,  yok  edilmesi  d€ğıl-  sağlamak  için  vaİ olan
        tüm engelleri  tenizlem€k  gerekir,
        Biİ€yin  dığer  canlı  varllk  türlerinden  aylıt edici  özrlliği  olan  yetisj,  ancak  birey  ya§ıyorsa  bir
        anlam  ta§lr.  Bırey  yaşlyoİsa  maddi-manevi  varllğlnl  geliştirebilir,  kendi  kaderıni  tayin  €debi,
        lir. Oyle   jse  yaşam  toplumsal  iıişkilerde  ve toplum  yaşamlnda  Ja yok  edilmemesi  9ereken  bir
        değer  değil  midir?
        6irey  5ahip olduğu  yetiyi  kendi  somutluğunda  değerlendirir.  Vücut  bireyi  cisimleştirerek  9ör
        selleştirir,  somut  Varllk  olarak  balirler. Vücı]dun da, onun  bütünlüğünü  oluşturan  tüm  organ,
        doku  ve diğer  parçalanyla  toplumsal  ilişkilerde,  toplum  yaşamlnda  ve siyasal  düzende  korun_
        masl, örneğin  vücut  bütünlüğün  dokun!lmaz]lğı,  iİlal  edı|emezliği,  metalaştlnlamayacağl,  ka
        zanç kaynağlna  dönİştürülemeyec€ğı  vurgulanarak/  güv€nce  ilnna  allnmasl  gerekir.  sağlık
        yaşamln  ve vücudun  2lrhldIrj  o da toplumsal  ilişkilerde,  toplum  yaşamlnda  v€  siyasal  düzende
        güvenceye  kavuşturulmalldür.

        Bifey,  manevi  varllğlnl doğal  olarak  veya  tarihsel{oplumsal  sür€çte  edindiği  değerler  iilerse
        niz kimlikl€İ  diyebiliİsiniz  ı  yani  somut veriler  temelinde  geliştirir.  8areyin  rengi,  cinsiyeti,  et_
        nik kökeni,  dili, dini,  felsefi  dü§ünce5i,  inanc,  cinselliği/  özel  giz  alanl  9ıbi  nitelikleri  onun  ma
        nevi  Varllğlnl  oluştı]ran somut  verjlerdir  ve bü]nlaİl  dokunulmazlığl,  ihlal  edilmez|iği  toplum-
        sal ilişkilerde,  toplum  yaşamında  ve siyasal  düzende  korunmall/  güvence  altlna  allnmalldlr.
        l\,4addj-manevideğerlerin  bütünü  bireyin  özerkliğini  (kişiliğıni)  oluştururj  bıreyin  özeü,kliği,  ki,
        şiliğe  de aynl  dokunulmazllk  Ve ihıal  edilmezlık  güVencesini  gerektirir.  8ir€yin  maddi_manevi
        varllğ|nl  geliştirmesi,  onun  tarihsel_toplumsal  5üreçte  b€lirlen€n   ve  çeşıtlenen   ihtiyaçlaİ  nl
        kaİşllayabilmesiyle  mümkündür,  Birey bu ihtiyaçlarl  karşllandlğl  ölçüde  kendı  kadelini  tayin
        edebilir,
        Şu  soruyır  sorallm:  Birey varllğlnı  tek  başlna  sİrdİrmez,  diğe/  bireylerle  değişik  düzeylerd€
        geşitli  ilişkiler  kurar,  içinde  yaşadlğl  toplumu  oluşturur.  Toplum  yaşamlnda,  üstelik  toplumun
        devlet  b;çiminde  örgütl€nmesiyle  kurulan  siyasj  düzende,  bileyin  yukarldan  beri  saydlğlml,
        maddi-manevi  Varlığlnl  oluşturan  unsur|ar  (değ€r|er)  güVence  altlna allnabilir  mi? Toplumsal
        iIişkilerde,  toplum  yaşamlnda/  siyasi  düzende  biley  maddi-manevi  varllğlnl nasli,  hangi  yollar-
        la Ve araçlarla  9eliştirebilir?
        Bir€y  toplumsallaşlrken,  kurdıdu  Ve ait olduğu toplumu  olıJşturduğunda,  bir yere yerleşir,  di
        lerse  yerleştıği  yeri  değIştirebilir,  dilers€  istedıği an  yerleştiği  yerden   çükabilir   (yerleşme  ve  se_
        yahat  öz9ürlüğğ);  maddi-manevi  vaİllğinl  çözümleyebilmek  ve maddi-manevi  varllğlnl  geliıi,
        rebilmesinde  gerekli  olan ihtiyaçlarlnı,  bunlar  n kalşllanmaslna   jlişkin  yollan,  önerileri,  araç_
        lan saptayabilmek  için  bil9i  edinir  (tüm  bilgi  kaynaklanna  erişebilme  629ürlüğü);  kendi  kade_
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141