Page 132 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 132

derini kendi iİadesiyle  belirlediği  toplumsal  yaşamln  ve siyası  dİzenin  temelidiİ"  d€seydi,  in-
        sanı birey  temelinde  e5a5 almlş olmaz  mlydl?

        insan  bir canll  vaİllk  türüdnr.  cafill  vaİIlk türü  olarak  in5anl  diğer  canlı  varl  k türlarinden
        ayırt eden  öıelliği,  onun  bireyde  c;simleşen  v€  somutlaşan  lya§am,  vücut,  sağllk  Vb,)  maddi  ve
        (yetenek,  giı  alanl,  düşünce,  inanç  ve özgürlük  vb,) manevi  varllğlnı  bütünselliği  içinde  yani
        bireyin  öz€rk  kjmljği  t€meljnde-  k€ndi  qücüyle,  bilqi. deney  bırikimi  v€  b€c€risjyle   -yani  bire_
        yin  eqemen  liği temelinde  ,  tarihsel  ve top umsal  olarak  belirlenmiş  ihtiyaçlarlnl  gidererek  biz-
        zat  9€liştirğbilme  -birey  olaİak kendi kaderini  bizzat  tayin edebilmF  yetisidir.  Klsaca,  birey
        olarak  öıerkl€§en  in5an, üretim faaliyetinde  bulı]nabilen  ve kendiemek  gücüne  dayall  bıJ üre-
        tim  faaliyetini  kendi fiziksel {maddi)  ve zihinsel  (manevi)  gelişmesine  yönelt€bilme  yetisine  sa-
        hip tek canll varllk  türüdür,  insanl diğer canll  vanlk  türlerind€n  aylrt eden bu özelliği,  yetisi
        "insan  onuru"  ifadesiyle  b€lirtilmektedir,

        Anayasanln  ilk maddesi olarak  önerdiğim  düzenlemede   "insan   onurlnun  ]hlal  ediemezliği"
        top umsal  yaşamln  ve 5iyasal  dü2enin  temeli olarak  ele allnmaktadlr.  Böylece  "insan  onulu",
        insan  türai  içinde yer alan bireyjn  insan  olma  ö2ünü  koruyabilmek,gelişt]rebilmek  için  tarih
        s€l_toplumsal  süreçte   jhtiyaç  duyduğu özgarlakleri,  haklarl  vurgulayan,  bunlafln  givence  altl
        na allnmas nl ve  kullanllmaslnü  öngören,  ihlall€rin  değ€rlendililmesinde  esas allnmasl  istenen
        "amaç  ölçü" olmaktadll.
        Ayrlca  ön€rdiğim  düzenl€mede,   jnsan  onurunu  bileyden soyutlayarak  birey  dlşlnda  bir "insan_
        llk"  anlaylşlna  indirgeyen  ve böylece bir€yin  özerkliğine  ve kendi  kaderini  kendi  iradesiyle  biz_
        zat  belirleyebilmesine   l\insanllk"   adlna müdahaleieri  meşru  sayan  siyasi,  düşünsel  aklmlal
        karşlslnda  bireye  güvence  sağlamak  isted]m,  8unda  amaç,  "insan  onurunun"  bireyin  kendi5i
        ile olan  ili§kisini de belli konularda  onun  jstemine,   iİadesin€  meşruiyet  tanlmaksızln  dİzenle
        me  9iririmlerinde  gerekçe  o]arak  kullanllabilmesini  önl€mektir,
        ikinci olarak,  insan  bir canll  varlük  türüdür;  birey bu türün  içinde  yer allr  ve onun ayırt edici
        özelliğj  olan,  yukanda  öretlediğim  yetisıyle  anlam  kazanlr.  Birey soyut bir varllk  değildir.  H€l
        birey]n  diğerinden  farklr,  (kadln,  erkek,  siyah  renkli, sarü r€nkli  9jbi)  konumlan  Ve statü  eri
        belli  bir tarihsel zamanda  belli  toplumsal  yapllanmada  beliİlenen  biyolojik,  yine  tarihse  ve
        toplumsal  sür€çte  değişebilen  (kendini  o dilden Veya  bu dilden  ifade  etmek,  şu  ya  da  bu etnjk
        kökene  ait olmak,  belli  bi.  dinin,  mezhebin  içind€  yer almak  ya  da  almamak,  belli bir vatan
        daşllğr  olmak  ya  da olmamak  gibi)  ö2ellik eri vardrr, 8irey  yoksuldur/zengindil,  hastadlrsağ
        llklldlr,   çOcuktur/gençtirraşlüdlr,   işçidir/işverendir,  mülksüıdür/mülk  sahibidir,  bilim insanl_

        dlr, sanatçldlr,  sporcudur,  öğretmendiİ/öğrencidir,  cinsel tercihleri  öyledir/böyledir,  siyasi  d0_
        şünceleri  öyle  olur/töyle  olur...  Denilebilir  ki, bireyin  maddi_manevi  Varllğlnl  onlarca,  yü2ler
        ce somul  liziks€l  ve zihinsel  unsurdan  oluşan bütünselliği,  yani  özerkJiğj  ve egemenliği  belir
        ler. Birey maddı_manevi  valllğlnl  ancak bu §omui  unsunar  tem€linde  geliştirebilir.
        Şu  halde,  insan  haklan  ya  da tem€l  haklaİ  başllğl  altlnda  dürenlemeler  yapllacaksa  ölçü,  ta-
        rihstl_toplumsal  süreçte  değişen  ve  çeşitlenen   haklann  bünyesinde  var olduğu  il€ri  sürulen
        mutlakllk,  ihlal edileme2liİ  olmama]ldlr;  ölçü, bu haklarln  bjreyin  maddi,maneVi  va.llğnl,
        onun  özerkliğini,  egemenliğinı  oluşturan  somut  unsurlar  tamelinde  9€liştiİmeye  yönelik  ve el_
        veri§li olup olmadlklandlr,
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137