Page 135 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 135

eg€m€nlik   çoğunlüJğun   Veya  devlet organl  da  olsa  bir  kğrumun  egemenliği  olarak  yorumlana-
       maa ve uygulanamaz-//

       Yeni  anayasa  taslağlnt  hazlİlayanlaİ,  mevcü]t  anayasadaki  düzenl€meyi  korumuşlardlr:  "Ege,
       menlik  kayıtsl2  Ve  şartslz  miiletindir"  ve "Türk  milleti  egemenliğjni,  anayasanın  koyduğu
       esa§lara  g6re  ya9ama,  yürütme  ve  yargl  organlan   (mevcut  anayasa:  yetkili  organlan) eliyle
       kullanlr."
       Düzenl€mede  meşruiyet zemini  olarak  bıreyin  egemenliği  kaybolmakta,  yerine  nereden  kay-
       nakladlğl  açıklanmayan  toplıJm  (Türk  milleti) egemenliği  konmaktadlr.  Biliyorum,  bU düzen,
       lemede  egemenliği  yeryüzüne   jndiren   ve y€ryüzünde  de örneğin  kral]n,  padişah  n elinden  ala-
       rak topluma  veİen  cumhuriy€t  ifade  edilmektedir.  0y5a,  toplumu cumhuriyet  kurmaz;  toplum-
       5alaşaİak  toplumu  oluştuİan  bireyler  cumhuriyeti  benimser  ve kurallar.  Neden  cumhuriyet?
       Çünkü,  cumhuriyetle  kendi  (bireysel)  egem€nliklerini  korumayl,  kendi  kaderlerini  bizzat  tayjn
       ed.bilmelerine  müdahale kudretini  haiz bir başka  gücün  oluynaslnl  engellemeyi  amaçlamak-
       tadlrlar.  Düıenleme  mevcut  anayasadaki  düzenleme  gibi-  m€şruiyet  kaynağl  olarak  egemen-
       liğj bareylerden  kopartarak  onlann kuİduklafl  topluna  vermekle cumhuriyeti  de  gerçek  teme-
       linden  kaydllmlt  olmaktadll.

       Düzenleme/  evet/  egemenliğin  meşruiyet kaynağlnl  yeryüzün€  indirmekte,  yeryİzünde  de  kra-
       lln,  padişahln,  herhangi  biİ kişinin,  zümİenjn,  cemaatin,  lider(ler)in,  ,nlfln  €linden  almakta,
       dlr, ancak  bunu  özerk birey€  de blrakmaylp  topluma  vermektedir.  Ayllca,  toplum bir ol9u ol
       maktan  çlkart1llp  ülkede  belli bir anda  yaşayan  bireyl€r  topluluğunu  (halı)  değil,  geçmişi  Ve
       g€le€eği   içeren soyutlamayla  ifade  edilen  toplıJluğu  (mılleO  esas alan biı kurguyla tanlmlan-
       maktadlr.8öylece,  egemenlik  de dinamiğini  kaybedip  kurguya  dönüşmektedjr,  Pek],  özerk bi
       r€ylerin  egem€nlikleri  bir  çlrpıda  siliniverirse,  onlann  oluşturduklan  top]umun  egemenliğine
       kim  ya  da ne kaynak  teşkıl €decektir?  Tann  m ? Din  adamlan  ml? Doğa mı? Kral  ya  da  padi-
       şah   yerıni  alan bir  görünmez-bilinmez  İİi?  Anayasayl  dizenleyenlerin  iradesi mi? Yoksa,
       muhtemel  biİ halk oylamaslnda  anayasaya  "evet"  oyu veren  çoöunluğun   iİadesi mi?

       Egemenliğin  kaynağlna  birey  yerine  bir kurguyla  tanlmlanan  toplum  yerleştirilirse,  bileyin ü5-
       tİnde  ve dlşında,  bireylerin  kendi kaderlerini  tayin edebilmelerjne  müdahale  kudretine  sahip
       gücün/güçlerin  oluşmasl  5ağlanlr.
       Ayİıca,  düzenleme  -mevcut  anayasada  olduğu  9ibi  egemenliği  bir baklma  toplumdan  da allp
       (ıürı  milleti egemenliğini  yaçtma,  yüritme  ve yargl  organlannın  eliyle  kullanlr)  toplumun  si-
       yasi yapllanmaslnda  oluştuİuıan  devlet oİganlanna  blrakmaktadlr.  Devlet  organlanna  ilışkin
       dğzenlemeleri  inc€leyin;  asllnda  egemenliğin  toplumdan  da koparak  bu organlarln  egemenliği-
       n€  dönüştİğünü  qörürsünüz.  Toplumdaki  tüm  sjyasi aklmlann  TBMM'de  temsilj  de olsa  yer
       almasınl  engelleyen  baraj sistemi,  grup  karaİlan,  halkın  h;çbir  şekilde   yasa  önerisinde  b!lı]na-
       maması,  halkln  yasalaİln  anayasaya  aykırlllğı   jddiaslnı  Anayasa  Mahkemesi  önünde ilerisüre-
       mem€si,  kanulı hükmünd€  kararname,  slyasi  parti plogramlallna  ilişkin  yasaklar,  yarglda  sa-
       tunmanln  kırrumsal  yap.yla  yeİ  almamasl  ve benzeri  Örnek  dÜzenlemeler,  -varsaylm  olaraİ
       kabul .dilse bilF toplum  egemenliği  yerine  yasama,  yürütm€  v€  yargl  organlannın  eg€menlj-
       ğini  i'(ame etüniyor  mu?

                                                                                131
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140