Page 134 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 134

Bir€y  toplumsallaşlrken  insan  türünd€n  gelmenin  belirlediği aylrt edici  özelljğini,  kendi  mad
        di-man€vi  vaİllğlnl  bi22at  geliştjrebilme  yetisini  törpülemez;  aksin€  biİeyin  toplumsallaşmas
        bu  yetisinin  daha  da  güçlenmesine/  maddi,manevi  varllğlnln  uçsuz  bucakİ2  Ve €ngelsir  geliş_
        mesine  elVerişlj  ortaml  Ve koşullan  sağlaİ. 8]reyin  insan türünd€n  geldiği  jçin  sahip  olduğu
        yetiya  slnırlandlran,  ora§ından  buraslndan  parçalayan  bir toplum  kıJrqusu  üzerind€  yapılanmiş
        toplum bjçimIendiİme5i  "insan  onurunu"  zedeleyen  bır gerçeİliktil.  8ı] nedenle, l, madde
        önerimde  "insan  tüİündc  mündemiç  onur  v€  bı]nda  içselleş€n  değerler,  öı9ürlük  toplumsal  ya_
        şamln  temelidir//  dedim.2.  madde  önelim  d6,  bireylerin  yaşadlğlmız  anl  belilleyen  tarihsel_
        toplumsal  süreçte  ait oıdukıan  topı]mu,  maddi_manevi  Varllklaİna  yjne  yaşadlğlm12  anl bel;r
        l€miş  tarihs€l_toplı]msal   süreçte  anlam  kazandlran  unsurlardan hjçbirini  kaybetmeksizin,  bun_
        larln  tamamlnl  koİuyarak olu§turduğunu  belinmektedir.

        2. madde  önerime  ilişkin  olarak  şu  hususlara  değinrek  isterim,  Öneride  vatandaşllk  bireyin
        oluşturduğu  topluma  aidiyeti  olarak  gönerilm€ktedir.   Vatandaşllğı  tanlmlayan  bir madde  dü
        2enlemesinı  şöyle  öneİirim:  "Türkiye  devleti  vatanda§llğı  ülke slnlİlarl  ıçindeki  toplüJma  (bi
        reylerin  oluşturdukian  toplum,  2, madde ilk cümle)  aidiy€ri  belirley€n  bağdır,  kazanllmasl,
        kaybedilmesi  ve kanltlanması  yasayla  düz€nlenir."  2, madde  .Türkiy€   devleti"  diye başlamak-
        ta ve ".,.bireylerjn..,  kurduklarl  demoklatik  cumhuriyettir"  diye bitmektedir.  Yaşadiğlmlz
        anl  belirleyen  tarihs€ltoplumsal  süreçte,  bireyler  de oluşturmuş  olsalar  toplumsal  dü2enin  ku,
        İulmasl,  ışleyişi  toplumun  devlet  dediğimiz  siyasi  yapllanmarnl,  örgütlenm€sıni  g€rekli  kılal.
        (Bir  başka süreçte  gerekli  olmayabilir.)  Ancak,  öneride devlet  bireyden  soyutlanmış,  bireyin
        üstünde  ve onun  kad€ri  ü2eİinde  kudreti oIan bir siyasi  yapllanma  olarak  deği|, bileylelin
        maddi_manevi  varllİlallnl  ol!ştırran  unsurlardan  Vazgeçmeksizifü  kurduklan  en üst siyasi  ör
        gütlenmeleri  olarak  yer  allr.
        Üçüncü  mesele, bireyin  maddi  manevi  vaİllğlnı tarihsel-top|Umsal  5üreçte  belirl€nen  ihtlyaçla-
        İnl  gid€rerek  geliştirip,  kendi kaderini  bizzat  (kendi  qücü,  bilgısi,  deney birikjmi,  becerisi  Vb.
        temelinde)  tayin  edebilm€sini   onun  €g€menliği   oIarak  kavramsallaştlrlyor  olmaml2dll.
        Birey toplumsallaşma  sürecind€  (ait  olduğu  toplumu  oluştururken  ve onun  siyasi  yaplslnl  -dev-
        l€ti-  kurarked  egemenliğini  de, tlpk  9ücü  gibi  toplumsallaştlnİ  (toplum  egemenlıği{oplum
        9ücü)  ve siyasallaştlnr  (d€vlet  egemenliği-kamu  gücü).

        Bireysel  gücİn  Ve egemenliğin  toplumsallaşnasl  ve siyasallaşmaslyla  bir€ysel  9üç  ile bireys€l
        egemenlik  kayboimaz;  bileyin üzerinde,  onun kaderini  tayin  €d€bilme   kudretine  meşruiyet  sağ-
        layan  bir başka  güç,  bir başka egemenlık  var olmaz.  Toplum  egem€nliğinin-gücünün/   devlet
        egemenliğinin-kamu  gücünün  m€şruiyeti  bileysel  egemenliğin-gücün  meşruiyetjdir.  Bu neden-
        le, toplırrn  egemenliği-9ücü,  devlet egemenliği-kamır  gücü  bileysel  egem€nliğjn  ve  gücün  yerini
        alan, bireyin  kendi  kaderini  tayin  edebilmesindeki  meşruiy€ti  ortadan kaldlran,  biİeyin  maddi
        manevi  vanlğlnl  bjzzat  geliştirebilme  yetisine  müdahale  hakklna  sahip bir kudretin  meşruıyet
        kaynağl  olarak  tasarlanmamall,  yapllandlnlmamalldlr.

        Eg€menliğe  ili§kin  3. madd€  önerim  şöyl€:  "Eg€menlik  bir€ylerin  demokratik  sireçlerden  ge-
        çerek  toplumsallaşan  ve siyasallaşan  €gemEnliğidjl  ve devlet  organlainln  (şimdikı  haljyl€  ya-
        sama,  yürğtme,  yar9ü)  kuruluş ve  iş]eyişindeki  meşr!iyeti  oluşturur.  Hiçbir   tekild€   ve  koşulda

        |32
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139