Page 133 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 133

Yeni  anayasa  taslağlnl  nvunanlar,  getirilen  düzenlemeleİin  "Devlet  birey  için vardlr/'anlaylyy-
       la kaiem€  allndlğlnl  iıeİi  sürmektedirler,  Birey mı d€vl€t   için  vardlr,  yoksa  devlet mi birey  için?
       soru böyle  soruldıJğunda  tartşrnada  sanlrlm  özneler  yer  değiştjrirken  öz aynl kalmaktadır:  Bir
       yanda  devlet  (nasll  kurulmuş,  kimler  kıJrmuşlar,  hangi amaçla  kurmuşlar,  bunlar  belli  değil)  öte
       yanda  birey;  aralanndaki  ilişkiyi,  yani karşılıkll  hak ve  görevlerı  belirleyeceğjzI  Bir  randa  bi-
       reyden  soyutlanmiş  lopaİıllmlş  kavramlarla  donanlp  kurumsallaşmlş;  sanki  bireyin  dlşında  bir
       yerlerde  hep Vaİdl,  hep  Vaİ olacak  diye slnulan;  iktidar,  kü.]dret,9ü§,güvenlik,  egemenlik  gibi
       kavramlaın  9izemande  bıreyi  çerçeveleyip   gücü  altlna almlş  onun öıel olsun,  toplumsal  olsun
       tüm  yaşamlnl  düıenleyen;  "manevi"  de olsa  kişiliğe  sahip  üstün  bir varllk  ve öte  yanda  varllğlnl
       koruyab;lmek,  sürdilebilmek/  geliştir€bilmek  için'\egemenlik,  iktidar,  kudret,  güç  sahibinden'/
       haklar  talep  ed€n  ve kendin€  biçiıen  görevle.i  tabullenen  blr canll  varlıkI   jşte   siıe devlet  ve  b;
       rey  siu ce, hangisi  diğ€ri  için  Vaİdlr  derseniz  alalanndaki  ilişkiyi  belirleyen  ö2 değişir?
       Ben,  yine  önce  dnereceğim/  sonra  açlklayacağım.

       2. madd€  önerim  şöyle:  "Türkjye  devleti,  vatandaşlık  bağl ]l€  bağll  oldıJklan  ülke  slnlrlarl
       içindeki  toplumıJ  olı]şturan  her renkten/ etn'k  kökenden,  cinsiyetten  bjreylerin  egenenliklerini,
       dll,  felsefidüşünce,  din, mezhep,  inanç,  Vicdan !e kanaat,  bedens€l,  zihinsel,  cinsel  Ve benzeri
       farkllllklannl  koruyarak,  birlikte  hlzüJr ve banş  içinde,  özgürce  yaşamak  amaclyla  kurduklan
       demokratik  cunhuriyetti  r."
       Bir€y,  kendini  diğer  bireylerden  ayln  eden  kirni ortak,  kimi  sadece  kendisine  öz9ü  maddi  ve
       manev]  unsurlalla  somutluk  kazanlr.  Birey  somuttı]r,  ancak varllğlnl  tek başlna  sürdürmer,
       başka  bireylerle  şu  ya  da bu  düzeyde  değışik ilişkiler  kurar;  klsacasl,  birey  diğer  bireyl€rl€   kur
       duğu  ilişİiler  yumağlnda  topllJmsallaşır,  vaİllğl  bireylerin  toplı]m5allaşmaslyla  oluşan  toplıJmda
       anlam  kazanır. Akla  şu  50rular  geliyor:  8irey  ioplı]msal]aş  rken  rrİaddi_manevi  Varllğınü  oluştu,
       ran  Ve b€lirleyen  unsurlardan  kl§men  de olsa  Vazgeçmek,  feragat  €tmek  durumü]nda  mldlİ? Bi_
       rey toplumsallaşlrken  örneğin  kendi  9ücü,  örneğin  kendi  özerkliği,  örneğin  kendi eq€menliği   ye_
       r.ı€  toplumsa.  9üç,  toplumsaı  egemenlik  mi ikame  eder?  Öyle  ise,  bu toplumsal  9i;ç   ya  da top
       lumsal €g€m€nlik   nasll  ve kimler  tarallndan,  hangi amaqla  ve hangi araçlarla  kullanlllr?
       sorularl,  değişik  bilim  dallarlndaki  sayl5ız aİaştlrma,  inceleme,  düşünce  ve  görüşlerd€kı   çö_
       züml€melere,  kurgulara,  önermelere,  karşlilkll eleştirilere  {konıJşma  süresi  elvermediğj  için)
       değinmeksiıin,  konuyla  slnlrll  olmak  üzere,  kefıdi  görüşümü  özetleyerek  yanltlayacağlm,

       8ireyin  toplumsal  Varllk  olmasl  qerçekliktir;  bu  gerçeklıği  2ihinselfaaliyetle,  toplumsal  ilişki_
       lerin  oluşumUna,  işleyişine,  öİ9ı]tlenmesine,  düzenleyici  kurallannln  ön9öİü|mesine,  yönetjl_
       mesine,  açlklanmasına  otı]rtmak  ise kendi  bütünlüğü  içinde  öncelikle  düşüns€I  bir kurgudur,
       tarihs.l{oplumsal  süİeçte  şekillenen  bir topium  kurgusudur.  Gerçeklikten  kaıklllr,  geİçeklik
       temelind€  bir kurg, önqörülür  ve bu kuİgu uygulandlğlnda  biz o an var  olanl,  yanı  tarihs€l-
       toplumsal  sürecin belli blr anınl başka biİ  düzeyde  gerçekl]k  olarak  yaşanz.  Artlk toplumsal
       varlık  olmamlzı  bu  gerçeklik  belirl€r  hale  gelir.  Kurgu  değişirse,  yaşadlğlmlz  toplumsal  ger_
       ç.ıljk  de deği9iİ.  Kuşkusuz  "benim  görüşüm"  dediğim  de bir kurgudur,  bir toplum  kurgusu_
       dur;  uygulanlrsa  yaşadığlmız  toplumsal  gerçekljk  yaşanmasl  9erektiğine  ınandığlm  bir başka
      toplumsal  9erçeıliğe  dönülebilir  umudundaylm.
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138