Page 180 - Menfi Tespit
P. 180

İCRA TAKİBİNDEN SONRA AÇILAN «OLUMSUZ (MENFİ) TESPİT DAVASI»NA AİT…
            letici  mesele  yapılamaz.  Ancak  cumhuriyet  savcılığı  veya  ceza  mah-
            kemesince tedbir kararı verilirse icra takibi durdurulabilir.
                 Yukarıda açıklanan ilke ve kurallar ışığında, takibin kesinleşmesi
            öncesi veya sonrasında takibe konu senedin sahteliğinin iddia edilmesi,
            HMK.‟nun  209.  maddesi  uyarınca  takibin  durdurulması  sonucunu
            doğurmaz.  Anılan  hüküm,  hüküm,  genel  mahkemelerde  açılan  dava-
            larla ilgili olarak senedin hiçbir işleme esas alınamayacağını, başka
            bir anlatımla delil olarak kullanılamayacağını öngörmekte olup, icra
            takibine etkisi yoktur.
                 Somut olayda asliye ticaret mahkemesine açılan menfi tespit da-
            vasında tedbiren takibin durdurulması talebinin reddine karar verildiği
            anlaşılmaktadır.
                 O halde, mahkemece şikayetin kabulü gerekirken Denizli 5. Asliye
            Ceza  Mahkemesi  ve  Denizli  3.  Asliye  Hukuk  Mahkemesi‟nde  takip
            dayanağı  senedin  sahteliği  ileri  sürüldüğünden  icra  müdürlüğünce
            HMK.‟nun  209.  maddesi  uyarınca  icra  takibinin  durdurulmasında
            usulsüzlük  bulunmadığı  gerekçesiyle  şikâyetin  reddi  yönünde  hüküm
            tesisi isabetsizdir.
                 SONUÇ:  Alacaklının  temyiz  itirazlarının  kabulü  ile  mahkeme
            kararının yukarıda yazılı nedenlerle İİK.‟nun 366. ve HUMK.‟nun 428.
            maddeleri uyarınca (BOZULMASINA)...

                 Üye Mehmet Uslu‟nun karşı oy yazısı:
                 Yargıtay İçtihadı Birleştirme Büyük Genel Kurulunun 08.12.1982
            günlü 1982/4 E. ve 1982/4 K. sayılı kararına göre «Türkiye Cumhuri-
            yeti Anayasası‟nın 142. maddesi hükmüne göre, mahkemelerin görev-
            leri kanunla düzenlenir. Öte yandan, 5 Aralık 1977 tarihli, 4/4 sayılı
            Yargıtay  İçtihadı  Birleştirme  Kararında  da  açıklandığı  üzere,  mah-
            kemelerin görevi kamu düzeni ile ilgili olup kıyas veya yorum ile ge-
            nişletilmesi  yahut  değiştirilmeleri  mümkün  bulunmamaktadır.  Şayet
            kanunda açıklık yoksa, görev, genel mahkemelere aittir.»
                 Hukuk Genel Kurulu‟nun 16.04.2014 tarihli 2013/12-1310 E. ve
            2014/532 K. sayılı ilamına göre icra mahkemesinin yetkisi sınırlıdır.
                 T.C. Anayasası‟nın 6. maddesine göre «Hiçbir kimse veya organ
            kaynağını Anayasa‟dan almayan bir Devlet yetkisi kullanamaz», 36.
            maddesine göre «Herkes, meşru vasıta ve yollardan faydalanmak su-
            retiyle yargı mercileri önünde davacı veya davalı olarak iddia ve sa-
            vunma ile adil yargılanma hakkına sahiptir.», 37. maddesine göre «Hiç
            kimse kanunen tabi olduğu mahkemeden başka bir merci önüne çıka-
            rılamaz. Bir kimseyi kanunen tabi olduğu mahkemeden başka bir merci

            180
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185