Page 176 - Menfi Tespit
P. 176

İCRA TAKİBİNDEN SONRA AÇILAN «OLUMSUZ (MENFİ) TESPİT DAVASI»NA AİT…
            müdürlüğü tarafından çekle ilgili sahtelik iddiasında bulunulması ne-
            deniyle HMK.‟nun 209. maddesi kapsamında takibin durdurulmasına
            karar verildiği anlaşılmıştır.
                 Dosya içerisinde bulunan 06.09.2013 tarihli İstanbul 32. Asliye
            Ticaret Mahkemesi‟ne ait ara karar incelendiğinde „...icra takibi ken-
            diliğinden durur, bunun için sahtelik davasına bakan mahkemenin bir
            ihtiyati tedbir kararı vermesine gerek yoktur. HMK.‟nun 209. maddesi
            gereğince  de  adi  bir  senetteki  yazı  veya  imza  inkar  edildiğinden  bu
            konuda bir karar verilinceye kadar o senet herhangi bir işleme esas
            alınamaz. Hukuki yarar olmadığından ihtiyati tedbir kararı verilmesine
            yer olmadığına‟ şeklinde karar verildiği anlaşılmaktadır.

                 O halde mahkemece, yukarıda yapılan açıklamalar ile İstanbul 32.
            Asliye Ticaret Mahkemesi‟ne ait 06.09.2013 tarihli ara kararda açıkça
            takibin  durdurulması şeklinde karar verilmediği dikkate alınarak  şi-
            kayetin kabulü gerekirken, tedbirle ilgili mahkeme ara kararının taki-
            bin durdurulması şeklinde kabul edilip yazılı şekilde hüküm tesisi isa-
            betsizdir.
                 SONUÇ:  Alacaklının  temyiz  itirazlarının  kabulü  ile  mahkeme
            kararının yukarıda yazılı nedenlerle İİK.‟nun 366. ve HUMK.‟nun 428.
            maddeleri uyarınca (BOZULMASINA)...
                 Üye Mehmet Uslu‟nun karşı oy yazısı:

                 Yargıtay İçtihadı Birleştirme Büyük Genel Kurulunun 08.12.1982
            günlü 1982/4 E. ve 1982/4 K. sayılı kararına göre «Türkiye Cumhuri-
            yeti Anayasası‟nın 142. maddesi hükmüne göre, mahkemelerin görev-
            leri kanunla düzenlenir. Öte yandan, 5 Aralık 1977 tarihli, 4/4 sayılı
            Yargıtay  İçtihadı  Birleştirme  Kararında  da  açıklandığı  üzere,  mah-
            kemelerin görevi kamu düzeni ile ilgili olup kıyas veya yorum ile ge-
            nişletilmesi  yahut  değiştirilmeleri  mümkün  bulunmamaktadır.  Şayet
            kanunda açıklık yoksa, görev, genel mahkemelere aittir.»
                 Hukuk Genel Kurulu‟nun 16.04.2014 tarihli 2013/12-1310 E. ve
            2014/532 K. sayılı ilamına göre icra mahkemesinin yetkisi sınırlıdır.
                 T.C. Anayasası‟nın 6. maddesine göre «Hiçbir kimse veya organ
            kaynağını Anayasa‟dan almayan bir Devlet yetkisi kullanamaz», 36.
            maddesine göre «Herkes, meşru vasıta ve yollardan faydalanmak su-
            retiyle yargı mercileri önünde davacı veya davalı olarak iddia ve sa-
            vunma ile adil yargılanma hakkına sahiptir.», 37. maddesine göre «Hiç
            kimse kanunen tabi olduğu mahkemeden başka bir merci önüne çıka-
            rılamaz. Bir kimseyi kanunen tabi olduğu mahkemeden başka bir merci
            önüne  çıkarma  sonucunu  doğuran  yargı  yetkisine  sahip  olağanüstü


            176
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181