Page 193 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 193

Di[ Hakl,anna  itişkin
                                                              Utu5tJrJrasI  Be(9eler

              2)   isimler, özel|ikle "topluluk]a  biIlikte"  haIeket eden  ulusal
                  azlnhk]ara  mensup kişilerin  kolektif  kinJiği açısmdan  da
                  önern]i bir unsuIduİ.  BM Lrlusal  veya  Etnik, Dinsel  ve Dil-
                  sel AzınlıklaIa  Mensup Kişilerin  Halları Bildirgesi'nin  2(1)
                  Maddesi,  uIusal  azrnlrklan merrsup  kişilerin ''kendi  dilini
                  özel ve kamusa alanda,  öz8ürce  ve müdahale edilmeden
                  veya heıhangi  biı ayrım  gözetilmeksizin"  kullanma  hakkı
                  olduğunu ifade  etrnektediİ.  Ulusal Azınlıklaın  Konınması-
                  na ilişkin  Çerçeve  *rzleŞmesi'nin  10(1)  Maddesi,  Devletlerin,
                  u]usal  azmllklaIa  mensuP  kişileİe  "azlrülık  dilini  özel ya da
                  kamusal  alanda, sözlü  Ve  vaz  ıh olarak  özgiirce  ve müdahale
                  edilmeden  kullanma  hakkr" tanıyacasnı   şart  koşar. Medeni
                  ve siyasal  HaklaI  SözleŞmesi'nin  27. Maddesi.  ".,.azm]Iklara
                  mensup  kişilerin  kendi grubundaki  diğer  üyelerle birlikte....
                  kendi  dillerini  kullanma  haklaİl  ensellenemez''  demektedir.
                  Bfu kimsenin  kendi  dilini kamusal  alanda,  diğellerivle  birlikte
                  ve hiçbir  müda}ıale  olmadan ve aynmcllığın  hiçbir  biçimine
                  maruz  kalmadan kullanrna hakkı, u]usal  azırıllklara  mensup
                  kişiler  tarafindan  kurulan  ve işletilen  kurumlaı  demekleİ,
                  örgütler veva ticari kuruluşlar  gibi yasal  oluşumlann  kendi
                  azınhk  dillerinde  tercih ettikleli bil isim  alma  hakkırır  ku]Ia-
                  nabileceklerinin  güçlü  bir göstergesidir.  Böylesi bir ttizel isim
                  kamu  malamlan  tarahndan  tafunmalı  ve söz konusu toplu-
                  mun  di] sistemi ve geleneklerine  gore kullanrlmalıdır.

              3)  Çerçeve  &)zleşmesi'nin  11(3) Maddesi  "ulusal bir azmlığa
                  mensup  önemli  sayıda  kişinin  8eleneksel   olarak yaşadlF
                  bcilgelerde,  Taraf Devletler,  ,., bu ttir işaIetlerin  azınİk  d!
                  ]inde olması yöniinde  yeterli  bir talep olması  durumunda,
                  geleneksei  yerel  adiarın,  sokak  adlarıntn  ve kamuya  yöne-
                  lik diğer topoğrafik  işaİetlerin  azln}k  dilinde kullaıumrna
                  ...  çaba  göstereceklerdir."  demektedir.  Bu ttİ taihsel adlan
                  tanmayl  reddetmek,  tarihi  değiştiıTne  ve azmltklarü  asimile
                  etme girişimi  halini alabilir ve dolayrslyla  aztnlık  mensubu
                  kişilerin  kirn]iklerine  yönelik  ciddi  bir tehdit oluşturabilir.
                  DiN

             ,t)  Uluslararası  Medeni  ve Siyasal Haklar sirzteşmesi'nin  27.


                                            191
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198