Page 196 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 196

DiYARBAKlR  BARosU



                      heıhangi  bir lısıtlama  getirmemelidirler.  lİusal Azrİükların
                      Korunma$na  ilişkin  Çerçeve  Siizleşmesi'nin  17(2)  Maddesi
                      de benzeI  şekilde  Devletlerin  "ulusa  azınl*laıa  mensup k!
                      şilerin  sivil toPlu öIgütlerinin  faaliyetlerine  hem  ulusa]  hem
                      de uluslararası  düzeyde  kahlma  hakkına  müdahale etmeye-
                      ceği"ni ifade etmektediİ.

                      Uluslararasl  Medeni  ve Siyasal  Haklar  sijzleşmesi'nin  2(1)
                      Maddesi,  Devletlere  "kendi ülkesinde  bulunan  ve yaİgl  yet-
                      kisine  tabi olan herkese,  ... ömeğin  dil gibi, heİhangi  bfu ay m
                      gözetmekstin  bu §izleşmede  tanınan  haklan  sağlanacalhr"
                      yükünılülüğii   8etirmektedir.   Bu standart  doğİulfusunda,
                      Devletler,  hükümet d§ü  ör8ütleİe  dil temelinde  aü,nmcı  dav-
                      ranamaz  ve dil konustrnda  geleksiz  talePlelde  bulunamaz.
                      Bu noktadan  hareket]e,  kamu  makamlan,  kamıı kuııluşlan
                      ile yüz yiize gelmeyi  gerektiren  hal]erde Devletin  İesmi  dil(-
                      ler)ini kullanmasını  istemek  de dahil,  bu tüf öİgütleİin,  der-
                      neklerin  ve kuruluşlarrn  meşru  kamu  ç,larları  temelinde  iç
                      hukukun  gerektirdiklerini  yerine  getirmesini  isteyebilir,

                      Bu tüI kulumlann  kaynak  bulmasl konusunda,  Kopeniag
                      Belgesi'nin  32.2  Paragrafü,  ulusal  azfrlıklaİa  mensuP  kj§ilerin
                      "ulusal  mevzuata  uygun olarak kamu  yardımırun  yan  sıra
                      gönüllü mali veya  diğer  tür katklları alabilecekleri  eğtimle
                      ilgili, kültrfuel  ve dirıs€l  kuİumlanİü,  örgütleİini  ve demek-
                      lerini  kurma ve siirdiirme"  hakk olduğırnu  ifade eder. Buna
                      göİe,  Devlet]eİ,  bu tüI oluŞuİ  ann Devlet bütçesinden,  ka-
                      musal  u]uslaİarasr  kaynaklardan  ve özel sektöİden  mali kay-
                      nak bulmasınr  engellememe|idirler.

                  a   Devletin,  diğer  faaliyet  alarılarınrn  yanrnda,  sosyal,  kültürel
                      ve sportif  alar{ardaki  htikümet  d§t faaliyetleri  finaİrse  etmesi
                      konusuıda,  eşitlik ve aynm  gözetmeme   PrerısiPlerinin   uy-
                      gulanmasr,  kamu  nrakamlarınm,  Devletin  sırırrlan  içedsinde
                      yaŞayan  ulusal azırıllkların  kendi  dilinde  ytiıüttükleri  benzer
                      faaliyetleIe  uygun  oranda bir mali kaynak  ayırmasmr  geIekti-
                      rir. Bu bağlamda,  Uluslararası  Medeni ve Siyasal  Haklar Söz-
                      leşmesi'nin  2(1)  Maddesi  kişilere  muamelede  dil temelinde
                      faİk gözetilmeyeceğine  vurgu yapmakla  kalmayıp  2(2) Mad-

                                               194
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201