Page 197 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 197

DiI Hak[arlna il.iskin
                                                               !(ustara..sl  geLgeler

                    desinde,  Devletierin  " .,. &izleşmede  tarınan  haldara  işlerlik
                    kazaıdrrmak  için gerekli  olabilecek  yasal  ve diğer tedbirleri
                    almasr"  koşulu  getirmektedir.  Daha  da ötesi, Irksal  Aynmcl-
                    lrğm Önlenmesi  Uluslararası  Sözleşmesi  (ırk, renk, soy  veya
                    ulusal ya da etnik  köken  temelinde  her tiirlü ayİtm, drşlama,
                    krsltlama  ya da tefcih durümunu  ortadan  kaldrmayt  amaç-
                    layan),  2(2)  Maddesi,  "Taİaf  Devletler,  koşullar  çok  gerekli
                    krlıyorsa, sosyal,  ekonomik,  kültaiİel  ve diğer alanlarda,  be-
                    lirli rksal  gruPların  veya  bu grırPlaIa  mensuP  kişilerin bütiin
                    insan  haklan  ve temel  özgürlüklerden  tam  ve eşit olaİak  ya-
                    rarlanmalannt  gaİanti  etmek  amactyla ve bu kişi  ve gnıplann
                    yeteIli  düzeyde  gelişmesini  ve koIunmasmr  sağlamak  üzeİe
                    özel  ve somut  tedbirler  alacaldardıİ"  koşülu  8etirmektedir.
                    Dil  çoğu  zaman  yukarlda  sözü edilen  saizleşmece  korunan
                    etnik  8rubu  tanrmlayan  bir k teİ olduğundao  dilsel azınlrt-
                    lala da bu tür "özel  ve somut  tedbirler"den  yaIaİlanma  hakkı
                    taıunabiliı.
                    AVrupa  düzeyinde,  KopenJ,ıag  Belgesi'nin  31. Paragrah
                    "Devletler,  gerekirse,  ı.rlusal azın]rklala  mensup kişilerin in-
                    san  hakları  ve temel özgiirlüklerden  yararlanma  ve bu tlak-
                    ları kullanmada  diğel Yurtdaşlaİla  tam eşitliğini  güvence  al-
                    trna almak  amaoyla özel  ön]erİıler  alacaklaİdf"  iJadesi  yer
                    alrnaktadf  . Ulusa  Azrnlıldann  Korunmasına  ilişkin  Çerçeve
                    Stızleşmesi'nin  4. Maddesinin  2. Paıagaİı,  TaİaJ Devletlere
                    "geıektiğinde,  bir ulusal azınJrğa  mensup  kişilerle  çoğunluk
                    mensubu  kişiler  aİasında  ekonomik,  sosyal,  siyasal  ve küItiirel
                    yaşamm  tlim alarıIa]rrnda  tam  ve etkin bir eşitlik  geliştirmek
                     üzere yeter]i  tedbi-rleri  alacaklardrr"  yiikiimlülüğii   8etirmek-
                     tedir;  ayrır Maddenin 3. Paİagralı  "2. Paliagaİa  göIe ahnan
                     tedbirler,  a},nmcl  bir davİanlŞ  olarak  değerlendirilmeyecek-
                     tiİ" demektedir,  Bunun  da ötesinde,  Böl8esel  veya Azırıllk
                     Dilleri Avrupa  Şarh'nrn  7(2) Maddesi  "bOlgesel  diller ve azn-
                     ]rk dilleri  lehine  ve bu dilleri konuşanlarla  toplıımun   8eri  ka-
                     lanı arasında  eşitliği  geliştirmeyi  amaçlayan  veya bu dillerin
                     özgiin  koşullanru  dikkate alan  özel  tedbiİlerin  benim§enme-
                     si, daha fazla  kultarulan  dilleri konuşnlala  karşt  aynmfl  bir
                     davlanrş  oiaİak  değerlendirilmez"  demektedir.  Bu nedenle,
                     kamu  makamları,  diğeİ  alarrlarrn  yanı sra, ulusal  azırılıklara
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202