Page 194 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 194

DiYARBAKlR  BAROsu



                       Maddesi,  "Etnik,  dirısel ya da dilsel  azmlıklann  bulunduğu
                       Devletlerde,  bu azınlıklara  merısuP  kişilerin  kendi  8ruPla-
                       nndaki diğeİ üyelelle  billikte  ... kendi  dinlerini  aqkça  ifade
                       etme ve uygu]ama  veya kendi dillerini  kullanma  haklan  en-
                       gellenemez"  demektedir.  BM Ulusal  veya Etnik" Dinsel  ve
                       Di]se|  Azınl*lara  MensuP  Kişilerin  Haklan  Bildirgesi'nin
                       3(1) Maddesi,  "Azınl* merısubu  kişiler,  ... haklanndan  bi-
                       leysel olarak  veya mensubu  olduklan  gİubun  diğer  iiyele-
                       riyle bfulikte,  heİhangi  bir aynm  gözetmeksizin  yararlanabi-
                       lirler"  demektedir,

                       Dinsel  inanç  ve bu inancün  gereklerini  "toplulukla  birlikte"
                       yerine  getirme,  ulusal  azıİı]ıklaİa mensup  birçok  kişi için
                       önemli  biİ alandır.  Bu bağlamda,  bir kimsenin hangi dine
                       inanacağ  konusundaki  serb€stiliğinin  sınlrsız  bir hak oldu-

                       ğunu  ve bu hakkın  Uluslararası  Medeni  ve Siyasa  Haklar
                       Stizleşmesi'nin  18(1) Maddesiile  AvruPa  insan Hakiannı  ve
                       Temel  Özgtirlükleri  Koruma  Sözleşmesi'nin  9(1) Maddesin-
                       de gaİanti  altna  almdığınr  belirtmek  gerekir.  Bununla  bir-
                       likte, halka açık ibadet de dahil olmal üzele,  bir kimsenin
                       kendi dinini  ve inancınr  açlklama  özgürlüğii,  ayn Madde-
                       lerin alt Paragıafaırnda  listelenen  çok  saylda  sınırlanuya
                       tabidir.  Bu stntllamalar  yasalaIca  düzenlenmeli  ve kamu
                       güvenliği,  diizeni,  sağlıF,  ahlalı  Ve başka]arınn  hak ve
                       öz8ürlükleriyle  ilgili olmalrdır.  Bu srnırlaınalar  amaçlanan
                       hedefe  ulaşınada  makul ve oıanlı olmalıdıı.  Devletler,  ulu-
                       sa azıIürklaIa  mensuP kişilelin  manevi, dilsel  veya  kültüİel
                       alandaki  meşru  isteklerini  basbİmak amaclyla bu snırlama-
                       lara başvurmamalıdırlar,

                       Aaİüıklaİ  açısindan  is€,  dinin  gereklerini  yerine  getirme  genel-
                       likle  ktiltiirel ve dilsel kimli$n korunrnasr  ile yakuıdan  il§kili-
                       dn. Biı azrılık  dilini  halka  açık  ibadette  kullanma  hakln,  dinsel
                       kurun  anİü kü:ma  ve hall.-a aç < ibadet  hakkr  kadaı  doğal  bir
                       hakhr. Bu nederıle,  kamu  makaİian,  ne halka açık ibadet  ko-
                       nusunda  ne de, i§teİ söz konusu rılusal  azınlrğn  dfi olsun isteI
                       o toplırmun  küİandr5  aFin dili olsuo  herhangi  bir dilin kulla-
                       nrml konu§unda  gereksiz  ksıtlamalara  gitmemelidfu  ler.


                                  _-_--c{=F    192   ....-  _
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199