Page 132 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 132
DiYARsAKlR BARogu
h. ünive§ite ya da benzeri kulumlarda bölgesel veya azın-
lık dilleri üzerinde aIaşhrma ve çalüşma yapılmasınr des-
tekİemek;
i. iki ya da daha fazla devlette kullanrlan benzeİ ya da a}İu
bOlgesel veya aztnlık dili ile ilgiii olaıak bu Şart kapsa-
mrndaki konularda uygun şekilde sırı]İaşın değişim ya-
Pi]İnasrı] desteıJemek.
2. Tafafar, eğer hah yerine getrrmedilerse, biİ bölgesel Veya
azınlık dilinin kullanımr ile ilgili olan ve dilin sürdtirülüP
geliştirilmesini tehlikeye sokacak ya da engelleyecek adil 01-
mayan herhangi bir ayrrmcrld<, drşlama, ksıtlama ya da ter-
cihten vazgeçmeyi taahhüt ederieİ. Bir bölgesel veya azınİl
dilini kuIlananlar ile 8eri kalan niifüs arasındali eşitliğ.i des-
teklemek iizeİe allnan veya o dili kullananlann özel koşlrl-
lannı gereğince dikkate alan herhangi bfu lehte önlem daha
yaygın kullanllaı dile karşı bir kısltlama olarak kabuledilme-
yecektir.
3, Tarafar, ti]kelerinde uvguladıkları eğitimin amaçları ajasm,
d4 i.ilkenin bütün dil grupları arasında oItak anlaytşa varll-
rnasünı Ve özellikle bölgese] veya azrıllk dillerle ilgili olarak
saygı, arılayış ve hoşgörü göstelilmesini sağlamayı ve kitle
iletişim alaçlanrun da aynı amacı takiP etmesini sağlayacak
önlemleİ alrrayl taahhüt ederier.
4. Taıafar bölgesel veya aznlık dilleri ile ilgili politikayı belil-
leıken bu hiı dilleri kullanan gnıplar tarahndaı ifade edilen
taleP ve alzulan dikkate alacaklardır. Eğeİ gerekiİse, yetkili_
lere bOlgesel veya azınl* diller ile ilgili olarak tavsiyede bu-
lurımak amacıyla organlar oluşturacaklardır,
5. Talafaı, "toprağa bağlı olmayan" dillere, yukarıda 1. ve 4.
paragıaf araslnda beliİtilen ilkeleri mutatis mutandis uygula-
mavı taahhüt edeİler. Bunur,la biİlikte, bu dillel söz konusü
o]duğünda, bu Şaİt'ı yürütmek amacıyla almacak örılemlerin
yap$ı ve kapsamı daha esnek bir talz ile söz konusu dilleIi
kullanaıı]ann talep ve aızulart dikkate alınaıak ve gelenek ve
özelliklerine saygı duyularak beliIlene.ektir.
130

