Page 72 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 72

gerçekleşthilmiştiı  Bu değişikliklere  geçmeden  önce,  bir gene]  manzaraya
           bakmak  gelek'r, bu sivil_asker  j]işkiıerinde   egemen  alan  nedj.?  Yanj hangj
           alanlarda  sorunla.  va.dı ki, bu alanlara   jljşkin   değişikljk  ihtiyacl  doğdu,  lşte
           Avrupa  Birliği'ne  tam üye]ik  aşamasında,  tam üyeliğin ön koşulları  araslnda
           zikredilen Kopenbag  siyasi  Krite.ıeri,  bu kriterler  içerisinde  demokrasi, hukuk
           devletj  ilkesi,  bunlarla  bizde  egemen  o]an  yapl  a.a§ındaki  çelişki  nelerdjr?
           Şimdi  hemen ilk bakışta  genel  bil değerl€ndirm€   ile bu ilişk'de  valo]an
           anormalliği,  yanİşİğ,  ya da eksikliğigörmek  mümkün.  sözgeIimi  demokratik
           ülkele.in  hiç bİinde  mevcut olmayan,  anıaylşla  tahammülde  bağdaşmayan
           bir  şekild€  GenelKulmay  Başkanhğlnın  Mi]Ii savunuma  Bakanhğı'na  değjlde
           Başkanhğa  bağlı tabi tutulması,  başta  cen€lkurmay  Başkanllğl  olmak  üzere
           diğeı  asker  kişjlerin  protokoldeki  yellerjnin,  kimj zaman sivil otorjteyi  temsil
           eden  güçlerin  üstünde  yen  almasl,  işte en son lçişlerj Bakanl,ğlnln  bir
           geneIgesiyle,  yerel  protoko]  düzenlemesiyle  milletvekillerjnin  askerden  §onfa
           değjl de önce ye. almasl  kararlaştlrllmlş.  Bunu  düzeltmek  an]amlnda
           Jandarma  teşkilabnln,  _ki  kolluk  gör€vini  yerine  getİen  jandarma  teşkjlatı
           ülkenin % 80'inj % 85''ni bu anlamda  denetjmi  altünda  tutmaktadl._  gölev
           alanı  çok  geniştiı  Bu  jandarma  teşkilahnün  ağıl]1klı  o]arak cene]kurmay
           Başkanllğı'na  bağlı  o]arak  ça]ıştlğı  düşünüldüğünde,  cenel Kurmay
           Başkanllğl'nln  gücü ortaya  çıkmakta.  bunun dlşlnda Yüksek  Öğlelim  Kurulu
           ve sanema,  Video, D€netim  kurulu gibi kurumlar  jçerisinde   askerlerin  yer
           ahyor  oluşu,  tabji  bu son değişik]€rle  bunlardan  biri  değiştirildi,  kald|rlldı.  Yine
           aynı  şekild€  2002  değişikliği  öncesinde  var olan idari kanun  gereğince,
           i]çelerde Jandarma Komutanlarlnln  kaymamak  olabi]meleri  ve
           kaymakamllğa  vekalet  edebi]meled,  bu da sivi]asker  ilişkilerj  açlsündan  kabul
           edj]emez bir durumduı  Bu da değiştilildi.  Bir başka husus,  yin€  demokratik
           ülkele.in hiçbirinde  görünmeyen  askeri  yarglnın,  sivilya.gı  karşlsında  özel  bir
           konuma  gelmiş  oImasl.  lşte bu bağlamda  Askeri  Yalgtay'ln  Varl,ğl,  A§keri
           Yük§ek ldare  üahkemesinjn  varllğl, yine askerj  mahkeme]erin  §ivil kişi]eri
           ya.gltayabilmele.i.  8untln ötesinde askeri harcamalann  s'vil otoritelerce,
           Parlam€ntoca   denetlenememesj,  gereği gibi denetlenememesj  bir tüdü;
           bunun  dışlnda askeri  otorjtenin  ge.ek  Milli savunma  Bakanİğl  bütçesi
           aracll,ğlyla  V€  geıekse  Türk  si]ahİ Kuwet]erini  cüçlendirme  Vakfı  (oYAK)
           zaten  bu kuru]uş]ar  araclllğlyla  §ahip  o]duğu ekonomik  güç, bunun  yanı slra
           Mjıli cüvenlik  Kurulu Ve   cüvenlik  Kurulu cene] sekreteı]iği  Kanununda,
                                ^/ıilli
           aynca  bı] t4iIIi  Güven]ik  KüruIu Gen€]  sek.eterljğj'nin  sahjp  olduğu,  daha
           doğrusu  çkarmış  olduğu  gizlilik dereceıi bir yönetmelikle  toplumsal  yaşamın
           hemen  her alanlna  müdaha]e  edjlme  yetkisine  sahip  olması; bı]tün  bunlarln
           dış|nda  yine  çeşitli Pozitif  hukuk  metin]erine  yerleştililmiş  o]an hükümlerle
           askeriotorite,  siviloto.ite  karşlsında  güçlü klllnmlş,  görece  özerk  bil kuruma
           otu(u]muştuı  sirzge]imi  Tülk  Silahll  Kuwetlerinin lç Hizmetle.i  Kanunu,
           sıkıyönetim  Kanunu, o]ağanüstü Hal Kanununun  baz. hükümleri,  Bunun

           66
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77