Page 76 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 76

ttilli cüvenlik Ku.ulu  cene!  Sekreterliğince-  Bunlann  dlştnda  birde  gjzli,
           gizlilik dereceıi  yönetmelik.  İşte, geçen  aylarda  RadikaI  Gazetesi'njn
           yaylnladlğl  bu  yönetmelik  vaı ortada.  Bu yönetmelikl€  de l"lilli cüVenlik
            Kurulu  cenel  sekreterliği'ne  çok   geniş  yetkiler  tanlnmlştlr.  Aynca  bu 1982
           Anayasaslyla  bjrlikte  Askeİi Yüksek  ldare Mahkemesi'nin  görev  alanl  yine
            genişletilmiştir.  Bunun  dışında  çok  önemIi  olan  bil başka düzenleme  1997
            yül,nda 28  Şubat  yaılm  askeri mİdahale  ya da post mode.n  müdahaIe§i,
            dalbesi  öncesjnde  çıkan]an  Başbakanlık  Kriz  Masası  Yönetmeliği,  Bu Kriz
            Masas!  Yönetmetiğiyle  a§kerlerin  yenjden  sjya§ete  müdahal€  edebileceği  çok
            genjş  bir alan yaratllmlşhr.  Bunun  dışlnda 1982 Anayasaslntn  125.
            maddesinin  2, fıkrasly]a  Yüksek  Askeri  Şura  kararlarl yargı d€netiminde
            tutulmuştur.  Bu Yüksek  Askeıi  Şura  ka.adannln  o]uşumuna  ve  çallşlIma
            biçjmlerine  bakıldlğlnda  da  çok  büyük  bir  çelişki,  garipljk  ya da anIaşılmaz  bİ
            durum  söz konusu.  15 kişiden  oluşan  bir kurum,  bjli Milli savunma  Bakanl,
            diğeri  Başbakan,  Bunlar  bir alaya  geIiyo.lar;  Ve siyasi sorumluluğu  gerektirici
            bir takım kararlar  alabiliyorlar v€  bu kararlar,  dikkat  ediIecek  olursa; bu
            kararlarda  herkes  eşit  oy hakklna sahiP, yani  Başbakan  ve Milli Savunma
            Bakanlnın  haylr dediği  bir metjn  yürürlüğe  konabiliyor,  Nitekim,  en son, daha
            doğrusu  bundan  bir önceki  Yüksek  Askeri  Şura  kararlaına,  BaşbakanIık  Ve
            M'lIi  savunma  Bakanllğt  muhalefet  şelhi  koyma]anna  rağmen, bu karallal
            uygulamaya  girmişti.  Bunun dışında  yine aynca askeri harcamaIa,  da
            ordunun  olağanüstü  ekonomik  gücü var, DevIet  Denetleme  KuluIu,  tS,K"ni
            d€netleyemiyor,  Bütnn  bunlara baktlğlmlzda  gerçekten  Türkiye'de  sivil
            otoritenin  üstünlüğü  ilkesinjn  bir türlü  yaşama  geçirilemediğini  gö,mekt€yiz,
            Bu tek  başına  elbette  kipozitifhukuk  metinlerind€  yer alan  ve aske,lere  özerk
            bir konum  tanıyan  düzenleme]erden  değil,  bundan  daha önemlisi  toplumda
            yaygln  o]an  bu otoriter  zihniyetten  de besl€nmektedir,  Yani buna  denk  dOşen
            bk antayış  toplumda  yaygln  ve egemen  olduğu  içindil ki, bu a§keri  vesayet
            .ejimi bugüne  kadar  devam ede  gelmiştjl.  Türkiye'nin  Avrupa  Birliği'ne  giriş

            çabala.ı  ya da bu A.B,'ye  giriş sürecinde  bizden  istenen  yükümlülükler  belki
            olmasayd.  yani  Kopenhag  sjya§i  KriteıIeri  olmasaydl,  belki de siyasi irade  bü]
            sivil,aske.  ilişkjlelini  normalleştirme  açıslndan bir takım  adımlar

            atamayacaktı,  çünkü  bu Türkjye'deki  sjyasal  sistemin temel  niteliğini
            olırşturan  bir hlsustuı  Türkiye'nin  A,B.'ye  giliş sürecind€  A,B,'ye  tam  üyelİk
             koşullarlndan  olan Kopenhag  siya§i  kriterleri; işte demokrasi,  hukukun
             üstünlüğü,  bunlar|a Türkiye'de  egemen  olan  sivil-askeli   jIişkile,i  rejimi
             bağdaşmadlğlndan  dolayü, l998  düzen]i  gelişme  laPorlanndan  itibaıen
             Türkiye'deki  bu sivil-asker  ilişkilelindeki  anormal  yapt sürekli dile  geti,ilmiş,
             sözgjimi  't998  düzenti  .6Porunda  şu  deniyor;  Cen€l  Klırmay  Başkanl  resmi
             oıa;ak  Savunma  Bakanllğt'na  ka.şı so,umlu  değildil,  Yüksek  Aske,i  Şura
             taraflndan  teklif  edi]ir ve Başbakan  taraflndan atanır  deniyor,  MiIli oüvenlik
             Kurürlu  geniş kapsamda  siyasi konularl  e]e aİr, deniyol,  M,c,K,  kalarları


             7o
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81