Page 74 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 74

burada  gözden  kaçııllan  biİ hu§us vaı o da  çoğunluk  jradesine  duyulan
           kuşkunun  gereği  olarak  Ve§ayet  organlarına  yer verjImiş  olmasıdlr,  Neler var?
           lşte, Anayasa  Mahkeme§i,  Anayasa  Mahkeme§i  elbette  kj yasama  organı
           çoğunluğunun  idaresinj  denet|emesi açsından  yaşamsaI  öneme sahiP  bil
           yargüsal  organd|..  Anayasa  Mahkemesi  benzeri bjl yargı o.ganları,  bat]ll
           demok.asilerde  çoğunluğun  iradesini  azınllklar  ]ehine  slnlrlamak,  daha
           doğrusu,  çoğunluğun  despotikleşmesinj  engelI€m€k   amaclyta,  özellikle
           azınllklaıın  hakkınü_hukukunu  korumak,  bunun  da ötesinde  bir bütün  o]arak
           sivjl top]umun  özgürlükçü yaplslnı  ya da taleplerini  ko.umak  için vardıı ama
           bizim  Anayasa  Mahkemesi'ne  baküldığtnda  belki  çok  abarblı bjl ifade olacak
           ama Anayasa  Mahkeme§i  daha fazla devletçj  refleksle hareket etmekte,
           özgür]üğü  korıjma yeıine  bastlrma  yönünde  bjl misyon  üstlenmjş  gibihaleket
           etmektedir.  Dolayüstyla  bu Anayasa Mahkeme§inin  işleyişinden  şunu
           çıkarmak  mümkün;  Anayasa  Mahkemesi de  çoğun]uk  kad€sini,  daha
           doğrusu  Parlamento  çoğunluğuna  kuşkudan  haleketle  Anaya§a  Mahkemesi
           kurulmuş  ve nitekjm Anayasa  Mahk€mesi  de bu doğrultuda  hareket  edjyor
           lşte  bu kurumla.dan  biri de Milli GüVenlik  Ku.Ulu.  Milli Güvenlik  Kurulu'nun
           oluşturulmaslnın  sebebi,  demokratik  çoğun]uğun  iradesini  bir  şekilde
           sı damak ya  da vesayet  a]tına  a]mak.  Nitekim bu hu§ıjs,  dönemin  Milli Birlik
           Komjt€si  oyesi  ve daha sonra tabij  s€natö.  olan  Hayda.  Tunçkanat  ta.afından
           şu şeki]de  açıkça ifade  ed'lmiştjl;  "Komite  oy  çoğunIuğuyla   jktidara  gelecek
           olan siya§i  Partilerin,   yeni  anaya§amlzda  kuru]acak 2. cumhu.iyeti  de
           dejenele  edip yen'  bir ihtilale  sebep olmalannl  ön]emek için yeni  Milli
           oüvenlik  Kuru]u'nu bjr tedbjl  olarak getirtmjş  ve vazifelerini  de açık seçik
           belirte.ek  cumhuıbaşka.ı  ve Kurulun  a§ker  üyele.ini  de,  milli  güvenliğimizi
           ilgilendiren  her türlü  Problemde  temel  görüşlerjni  bu ku.ulda biIdirmekl€  hem
           görevli  hem  sorum]u  kllmüştlr,"  EVet bunun  dışlnda,  196l  Anayasa§ıy]a
           bir]ikte  Genel Kurmay  Ba§kanı 2949'da  yapllan  düzenleme  ile cenelkurmay
           Başkanhğl  llli]lj savunma  Bakanlığl'na  bağlanmlştlr.  196l  Anayasasıy]a
           birlikte l10. maddede yaplIan, 1l0.  maddeyle  cenel Ku.may  Başkanlüğl
           doğrudan  doğruya  Başbakanhğa  bağh külınmıştlr.  6) Anayasaslnda  siviI_
           asker  ilişki]e.i  açlslndan  demok.asinin  temel ilkelerinden  biri  olan
           seçjlmişlerin,  atanmış]ala  üstünlüğü  ya da sjvil otoritenin  üstünlüğü  ilkesini
           ,ede]eyici nitelikteki bjr başka  düzenleme,  askeri  yarglnln  görev  alanıfun
           genişletilmesi  ve askeri yaüg|nln  siVille.i  ya.gülayabjlecek  bjr konuma
           geti.ilmiş olmasldlr.  Bu 61 Anaya§aslnln  12 Mart  muhhrasl  sonrasında
           yap|lan,71'de  yapılan  değişiklik]e  bi.likte  bu askeli ve§ayet  ve ideolojis'
           rejimi daha  da  Pekiştirilmiştiı  Milli Güvenlik  Ku.ulunda asker]erin  temsil
           ağlrlüğı  arttı.|lmlş, Milli Güvenlak  Kurulu  ka.a.ıannın  nİeljği  ebette ki nihai
           tahlilde  dantşma  ka.arıaıı  niteljğindedir  ama;  bunun  §özelvurgusu  biraz daha
           arttülllmıştür.  Yine  askeri  yargınln  görev  a]anl daha da arttlnlarak,  yani  sivil
           kjşiler  aleyhine  daha da arttırılmış.  Yine yeni oIarak  Askeri  Yüksek  ldare

           68
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79