Page 73 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 73

dıŞında  Başbakanllk  Turizm  Yönetme]jğj,  yine Türk Ceza  Kanunundaki  bazı
            hokümIeı  sözgelimi  Türk ceza  Kanunu'nun  ]59, madd€si,  mes€]a  TcK'nln
            l59. maddesinde  §jlah]l  kuvvetlel,  devletin emniyet  kuvvetle.iyIe  Ve tahkim
            ve tezhifedici  ifade]el  karşlsında  koruma  altına  alınmıştlr,  Bütün  bunlara  bağlı
            oıarak,  yani bu bütün anayasal  kurum-kurallaıIa  birlikte  Türk SiIahlı
            Kuwetleri,  sahip  olduğu  özerk  ve üstün  konumundan  güç alarak  toplumu
            denetleme,  göz€tlem€   Ve yönlendilme  fonksiyonunu  icra etmektedil,  Ve
            askeri  otoljte fonksiyonunun  temelini,  a§keri  vesayet .ejim  o]uşturmaktadlü,
            Bu rejim varl!ğınl  v€  meşruluğunu  bi. yandan  yasalardan,  bir yandan  da
            yaygın  olan oto.iter  zihniyetten,  diğe. yandan  da Ve bundan  daha  önemli
            olmak  üzere,  devletjn .e§mi  ideo]ojisinden  almaktadıı  G€lçekten  askeri
            vesayet  .ejiminin taşlyıcısl  ve yüriitücüsi  konumunda  olan aske oto.itenin,
            TsK'nln,  devletjn  temeli  olan  jdeolojinin  var olduğunu  ve kendi§inin  de kurum
            o]a.ak bu ideolojiyi  topluma  kabul ettirme  Ve b€nimsetme  misyonuna  sahip
            olduğuna   jnanmaktadlr.   8ıına bağh  olaüak  TsK  lesmi  ideolojjyIe  mücehhez
            olan devletikoruma  ve ko]lama görevin'yerine  getilmeye  çaİşmaktadlr.  Tabii
            bu göl€V'  yeljne  getjrmeye  çal!şlrken,61  ve 80 döneminde  olduğu  gjbi
            doğrudan  doğruya  siyasete  müdahale  etmiştiı kimj  zaman da do]ayll
            müdahale]erle  yetinmek  zorunda  kalmlştır.  Askerin  gerek  doğrudan,  gerekse
            dolayı  olarak  siyasete  müdahale  etmesi, kuşkusuz  demok.asi  açısından  kabul
            edilemez  bir durumduı  Bunun da ötesinde bjrde  yarlm  yama]ak, ağlr  aksak
            işleyen  Türk  demok.a§isini  zedelemektediı  Bir kere; gerçekıeştirilen  bu
            müdahalelerle  Türk insanln!n  demok.asiye  olan umuduna  darbe
            vurulmaktadll.  Zira yapülan  bu müdahalelell€  halk  nezdinde  şöyle  bir inantş
            yayglnlaşmaktadlr.  Halk  demektedi.  ki bu siyasi  partiler,  parti programlarını
            hazıllamakta,  bize sunmakta,  seçim kampanyalan  düzenıemekte,  §eçim]erde
            sandık başına  gitmekteyjz,  oy kullanmaktaylz,  bir partiyj  ya da parti]er
            koalisyonunu  iktidaüa  g€tirmekteyiz.  Bu bizim  geti.diğimiz  iktidaı  bizim
            oylanmlzla  geıen  iktidaı  bizim oylanmlzla  geIen  iktjdarlar  peka]a  askeri
            müdaha]elerle  alaşağl  edilebilmekte  ya da en azından  Vesayet  altlnda
            tutulabilmekte,  sınl.]ü bir alanda  siyaset  yapabilmeıerine  olanak
            tanınmaktadll,  Bu tabii  Türkiye'de  demokrasinjn  bil anlamda  bir oyundan
            ibaret  oIduğu  inanclnün  yayglnlaşma§l  sonucunu  doğuımaktadll  ki,
            demok.asjnin  ye.Ieşip kökl€şebilmesi  için, kökleşebiımesinin  önünde  buna
            bir engeldır.  Aynca demokraüik  kuüumlalın  kendi geleneklenni  oluşluİmaslnl
            engellemektedir.  Yani slk slk yapllan  müdahale]e.]e  bu ge]€nekl€.in
            kulumsa]laşmasl,  ye.leşmesi  engellenmektedi.  Yine  bu askeri  müdahale]erle
            sivi] top]umun  gelişme§jne  §ekte  Vurulmakta,  Anayasa  yapımı bir §orı]n
            ha]ine  gelmekte  ve sivil  otoritenin  aistünlüğü   jlkesi  sonuçta zedeıenmektedir
            llk oIalak l960  dalbesi  geüçek]eştkiliyor  ve bu darbeyle  bir]jkte bi. anaya§a
            getjliliyor.  Bu anayasaya  baktığlmızda  esas itiba.iyle  ya da genel olarak
            değerlendjrjldiğinde,  liberal  demokratik  nitelikleri  olan bi. anayasa,  ama

                                                                             67
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78