Page 69 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 69

sjst€mI€   çelişen  hükümlerjn  ayıklanmasl  amacldır.  200l Anayasa
           değişiklik]elj  sürasında  Avrupa  Birliği belgeıeri ve AVluPa  lnsan  Hakları
           sörleşmesi  büyük  o.anda  referans  allnmüşbr.  Ancak  doğrusu değişikIiklerin
            nasıı §ınüflandlfllacağı  konusunda  bir net]jk  bu]unmamaktadlr,  ama  şöyle  bir
            sınlİandEma  yapllabi]il.  D€ğişiklik]erden  bil klsmı doğrudan,  heıhangj  bir
           yasa  ihtjyacl  duymayan  Anayasadaki  yasakıarln  ayıklanması  §eklinde.  Diğer
           b'r klsım değişikler,  aynca  yasa]arda  biltaktm  değişiklik]er  yapülmasünı
           ge.ektilmekte,  baz|  değişikiikler  ise yeni  düzenleme]eri  ger€kli  külmakta,
           örneğjn  20ol  değişiklik|e.iyle  kaldırülan  geçici  15. madd€den  sonra Anaya§a
           Mahkemesi  önüne götürülecek  bir  çok  ya§a ipta] edjlme]eri  duıumunda  yasaı
           boşIuk doğuracak!r  ve bu yasal  boşluğun  doIdurulmasl  için  y€ni
           düzenlemel€re  ihtiyaç duyulacaktll,  Bunun  dışında  nasll slnlflandlllIabjlir?  lki
           ana başhk  ahnda;  biı genel  slnırlama  hüküm]erindeki  değişiklik]eı  ikincisj
           de somut  olarak  özgürlüklere  ilişkin  Anayasa'da  yapllan  değişikIikler  ve bU
           doğıultudaki  uyum  yasa]an  kaP§amündaki  yasa]  değişikler.  Gene]  stnırıama
           hükmü,  yani l3. madde,  2001'de  gen€l  slnırlama  hükmü  olmaktan
           çlka.tllmlşbl.  13. maddede  yapllan  değişiklikte  13. madde hükmünün  genel
           slnlr]andlrma  yerjne temel  hak ve özgü.lüklerin  slnıllandlrılmasında  ilkeleri
           belirleyen  bir içerik  kazanmas|  sağlanmlştlı  slnlllama  nedenlerj  hak ve
           örgüllüklerin  yer aldıol ilgili maddelele  §erpiştirilerek  özgürlüklerjn
           niteliklerjne  göre falkhlaştlrülmtş  bir sınlrlama  rejimine geçilmiştil,  ama  bu
           geçişte  zannediyorum  6n  çaıışma  eksikliği  nedeniyle  13.  maddeden   çlkan]an
           bir takım  genel  slnlrlandı.ma  neden]erj,  hak ve özgürlük]erin  ilgili
           bulundukıarl  hüküm]ere  dağıtlllrken  bi. taklm  saklncalar  da berab€.inde
           gelmiştiı  örneğin  düşünce  açlklamasına  ilişkin  26, maddede §ınlrlama
           neden]eri olduğu  ha]de,  sılf 13. maddedeki  genel  sınlrlandırma  neden]er;njn
           buralala aktanlmasl  amacıy]a  yapl]an  değişiklikt€  milli güVenlik.  kamu
           düzeni, kamu güvenliğive  cumhuriyetin  temel  nitelikleüi  ve dev]etjn  üıkesive
           mil]etiyle  bölünmez  bütünlüğünün  korunması  gibi. Söz  konu§U  özgüllükte,
           yani düşünceyi  açık]ama  özgürIüğü  ile bu örgürlüğün  niteliğiy]e
           bağdaşmayan  bu nedenIeı  slnlrland,rma  nedenj  olarak düşünceyj  açlklama
           özgüllüğünün  düz€nlendiği  hükme  kaydlrı]mlştlı  Yine  2ool değişikliğind€n
           son.a  ortaya  çıkan  çeIişkilel  dikkati  çekmekte,  başlanglç  hükmüyle
           özgüdüklerin  düzenlendiği  hüküm]erde  yaPılan  değişikliklerde  zltllklar
           görünmekte,  yani  başlangıçtaki  otorite  ağürhğı  sıkı bjr  şekilde,  katl  bir  şekj]de
           tutulurken  dzgürlüklerde  bir genişleme   çabasl.  Bu bjr zltlığl göste.jyor,  yani
           Anayasanln  kendi  içjnde  çekişir  bi. hal almaslnı  göstefiyor  Başlanglcln  bu
           haliyle  kalması,  açlkçasl  eğe.  bjr  şemsiye  olarak  düşünülüyo.sa.  Anayasanün
           ürerinde  başlang|çta  özgürlükl€rin  lehine  atılan adlmlardan  bi. geri  dönüş
           olarak  da nitelendi.iIebjlir,  Yine  'l4,maddede   yapllan  değişiklik  önemli.  Bu
           maddedeki  değişiklikle  hedeflenen  Avlupa  lnsan Hakıan  Sözleşmesinjn
           koşut  hükmü,  yalt t7. madde  hükmü  ile gelçekten  bir koşutluk §ağlanmasl,

                                                                            63
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74