Page 67 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 67

ifade  edjyo.du.  Böy]esi bi. anayasal yapü, hak ve özgürlük]erin
          s|nlrlandlnlmasına  ılişkin  olatak  bütün bu düzenlemel€ll€   billikte  ya da
          denetlenemeyen  olağan üstü  haı alanl  jle  birlİkte  o]ağanüstü  Haı  Reijmi  nasl]
          sonuçlar  doğurdu?  Şöy]e  bir sonuç  doğurdu,  bu.ada  hepimiz  birlikte  yaşad,k,
          özelljkle  olağanü§tü  halkonusunda  Türkiye'de  herhangi  bir resmimakama  ya
          da herhangj  bjr yargü  organına  gjtmeden,  ki gitme  olanaklall  yoktı],  o
          kararnameler  de gösterile.ek  doğludan  doğıuya  Avrupa  ln§an Hak]ar|
          Mahkemesi'ne  gidiş  yol]an açlld,  hatta bjr dönem  Avrupa  lnsan  Hakları
          Mahkemesi  çok  urunca bir süre  kabul edilebilir]ik  kalalarlnda  da ön koşullan
          aramadı,  iç hukuk  yollaı|nln  tüketilmesi   şanlnü  a.amadl.  Avrupa  lnsan Hakları
          Mahkemesi'nin  sözleşme  ç€rçeve§inde  Türkiye'ye  ilişkin  Veıdiği  kararlar
          aslında  büyük  oranda  bir anayasal  değjşik]iği ya da yasa  değişikliğini
          gerektiril  niteljkteydi.  Ama 2001'e  kadal böylesi bir ihtiyaca,  sözleşmey]e
          olan  çatışmaya,  Av.upa lnsan Haklan  Mahkemesi'nin  bu konudaki
          kararlanna  rağmen  biı değişjkli]iğe  gidilmedi,  anaya§a  parale]inde
          olı!şturuİmuş  yasalardaki  değjşikIikle.  yapllamadl,  Ne tür değişiklikler  oıdu?
          Çok  slnırh  sayıda  değişikljklel  oldu,  2ool'd€n  önce  l987'de,  ]993'de,
          l995'de  ve 1999 'da. 200]'den  6nceki  değişikIikler  baklmlndan  en
          kapsamlısl  1995'deki  değişjklikler  oldu ama 1995'deki  denişiklikler  de
          200l'deki  kaPsamda  değjldi.  Çoğunlukla  sendikalarln,  kamu kuruluşlann,n
          diğer  kululuşlarıa işbjlliği, dayanl§ma  ya§ak]an  kald!n]dl.  Birylesi  bjr §ınlrİ
          değjşikliğe  gidildj 1995'de.  D€njlebiIil  ki 2oo1'den  önce Anayasada   çok  da
          faz]a  değişikıik  o]madl.  Avrupa lnsan Hak]an  Mahkemesi'nin  Tülkjve'de
          olağanüstü  Hale ihskin Türk  mevzuatlyla   çellsen  kaıaılaıından  ya  da
          sö2l€şme  hükümlerinden  yine ifade özgürlüğü  konusundaki  bu  tür
          karanaldan  ya da sözleşme  hükmünden,  yine  siyasi  partilel  konusundaki
          yaklaşüm  faıkından  bahsetmek  istemiyorılm.  Konunun  slnlrlaını  aşıyor.  Ben
          daha  çok  anayasa  değişikıiklerine  bil an önce  gelmek  istiyorum.  Anayasa
          değişiklik]e.ini  işte bu bütün  geleksinimler  sülerken  adlm adtm geıindi  ama
          açlkça  şöylemek  gerekir  ki ne Avrupa  lnsan  Haklalü  söz]eşmesi'nin  bu
          çatışan  hükümle.i  ya  da Av.uPa  lnsan Haklall  Aahkemesi'nin  ve.diği  kalarlar,
          ne de Tüfkiye'de  iç dinamiklel  doğrultusunda  hukuksal  bir rejime  ya  da
          Anayasada  slnı.ıandırma  rejimine iıişkin  o katı  si§temin eıenmesine  ilişkin
          tepki]er, Anayasa  değişikliğinde  çok  fazla rol oynamadl  gibi gözüküyoı
          Anayasa  değişikliklerini  2orlayan  daha  çok  Av.uPa  Bİliği  süreci  oldu. Av.upa
          B'rliğini  aslında Avrüpa  lnsan Haklaı  $zleşmesi  sisteminden  çok  ay|rmak
          istemiyo.um,   çünkü  AvruPa  Billiği sü.ecindeki  siyasi kriterlere  baklldığında,
          büyük  oranda  örtüştüğü  gö.üıüyor  sözleşme  §istemiy]e,  sözİeşmede  yer  alan
          hükümIerıe,  onun  da ötesinde  özellik]e  Avrupa  Birliği  Adalet  Divanlnln
                         verdiği  kararlarda  sözleşmeye  yapbğl  a!flar gösteriyor  ki,
          aslında  AvruPa  lnsan Hakları  söz]eşmesi  Avüupa Minimum  standardı  olarak
          biİliğin  hukuk düzeni ile  bütün]eşmektedir.  İşte KoPenhag  Kljte.|eri  bu


                                                                           6]
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72