Page 66 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 66

oluşmuş  bir anayasa,  yani  he.kesin  bildiği  üzere  asker  damgalı,  çok  olağan
           üstü koşullarda  hazıllanmış  askeri bir anayasa,  l2 Eylü]'den  sonraki
           dönemde 82 Anayasasının  oluşturulmasından  hemen sonra başlayan  82
           Anayasaslna  ilişkin  tartlşmalal  §on  yl]Iara  kadar günce]ljğinj  korldu.  lç
           dinamikler  açlslndan  baktüğlmızda  Anayasanın  değişti.ilmesi  ihtjyac!  hep
            vardl,  Çünkİ,  anayasa  özgİrIüklere   jlişkin  özgürlüklerin  da.altülması,
            otorjtenin  ağlrlaştü.,lmasl  yönünde  ciddi bir so.un yaşanmaktaydı.  Bunu

            çeşit]i  sivil toplum  örgütleri,  hukukçulal,  akademik  çevreler,  bir  çok  kjşi dile
            getirmekle  bi.likte  doğru§u  1982  Anayasasıyla  ilgili  çok  uzun  bjr sü.e  2000-
            2ool'e kadar  ciddi anlamda  değjşiklik  yapllmadl.  2001'den  önce  bir takım
            değişikliklel  yaPıld, onlara da bi. miktar  değineceğim  ama onlar  çok  slnırİ
            değişikljklerdi  gerçekten.82  Anayasasında  629üllükIere ilişkin  ciddj  sorun
            neydi?  ciddi soüun  §|nürlandlrma  rejimj noktaslndaydı,  cvet özgürlükler
            sayllmtştl  birebir,  çok  say|da özgürlük  yer aImıştı  ama  getirjlen katı,  hatta
            katmelli  slnırlandlnma,  reiimj  o özgürlükl€rin  kullanıImasınl  engel]er
            nitelikteydi.  Herkesin  bildiği  gibj bi. l3. madd€  genel  slnürlandürma  hükmü
            vardl ve örgürlükler  hem  gen€l  sln,rlandırma  hükmünde  yer alan bil taklm
            genel sınırlandlrma  nedenleriyle  slnırlandürllabiljyordu,  hem de her
            özgnrlüğün  ilgili bulunduğu  hüküm  kapsamlndaki  sını.Iandlrma  nedenleriyle
            de s|nı.tanabi]iyordu.  Bu katme.li  dediğim  birjnci  hat.  lkincisi  14, madd€de
            yine bir takım yasak  ned€nlerin  belirtilip bu nedenlerin  ge.çekleşmesi
            durumunda  bü özgürlüklerin  yasakIanabiIeceğini  belirt€n  bir hükümdü,
            Özgürtükler  açısından  bu  jkincj  engeli  oluşturmaktaydı.  dçüncüsü  15,madd€
            hükmü. Bu s!nürlandtlma  ve duldurmanln  ötesinde asklya aImayı
            gerektiriyoldu.  Yani doğ.u  çevirisi,  Avrupa  lnsan  Hakları  SözIeşm€sindeki
            koşut  hükümleli  başIlkta  zaten slnı.landllma  ya da duıdulma  değil, a§klya
            aImaydü,  Yani olağan  üstü haIl€rde  genellikle  hak  ve özgürlükl€üin  çekirdek
            alandaki  ö2gürtükler  düşında,  hak Ve özgü.lüklerin  askıya  allnabileceğini
            öngören  bir duıum.  Türkiye'de 82 Anayasası  kapsamlnda  15, madde
            düşünü]düğünde,  15. madde  Anayasa  dışına bil kaPı açmaktaydl.  Bu  15,
            madde  hükmü  düşlnda  l 19 Ve 122. maddeler  arasındaki  hükümler,  ashnda
            olağanüstü  Hal Kanunu, slkl  yönetimj  dahil etmjyorum,  çünkü  daha  çok
            uyqutanan  olağan üstü  haIdi  Ve daha  çok  onunu  üzerinde durmak  istiyorum,
             olağaniistü  Hal Kanunu  ve Hükmündeki  Karafnamelerle  billikte  ne.edeyse
             ayll bir rejime  geçişi  öngörmekteydi,  Buna  kararnameI€re  ilişkin  yarglsal
             denetjmin  olmayışı  eklendiğinde  doğrusu  tam bil tlkanlklık,  l48. madde  i§e
             o]ağan  Üstü  Hal  Kanun  Hükmünde  Kararname]eıin  anayasa  yargısüna  tabi
             olmadlğını  söyleyen  bir hüküm  içermekteydi  ve dolayıslyla  olağanüstü  Hal
             Kanun Hükmündeki  Kara.nameleri  meclis denetjmi  dlşında  tutuIan,  Anayasa
             Mahkemesine  götürülemeyen  ama  yıllarca  uygu]anan  karalnameler  olduğı]
             ve bu kararnameler  arac,lığıyla  l5. maddenin  l l9-122  maddelerj  arasındaki
             hükümIelin  verdiği izinle, tamamen anayasa  Ve hukuk dlşına  taşan  bir rejimi


             60
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71