Page 70 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 70

ama  bı.] ne derece başanld, o da taltışlIlr nitelikte  14. madde 200l
           değişikliğinden  sonra  bir takım  yasak  nedenIeri  eIeyerek  şu  hale  dönüştüi
           "Devletin  ülkesi  ve milletjyIe bö]ünmez  bütünlüğünü  bozmay!  ve  jnsan
           hak!alIna  dayanan  demok.atik,  laik cumhuriyeti  o.tadan  kaldılmayt
           amaçlayan  faaliyet]er  biçiminde  kullanlIamaz,  Anayasa  hükümlerjnden  hiç
            biri devl€te  ve kişilere  anayasayla  tanınan  temel  hak  ve hürriyetlerin'  yok
            edilmesiniveya  anaya§ada  beIirti]enden  daha  geniş  şeki]de  sınırland!ıtImaslnı
            amaçlayan  bir faaliyette  bulunmayl  mümkün  kılacak  şekilde  yorumlanamaz,"
            şjmdi  bu değjşiklik  de dikkati  çeken   jki  nokta,  birjncisi  "faa]iyetin'
            vurgulanüyor  olması,  bu aslında  ilk haliyl€  daha  çok  düşünce  aç,klamasınt  da
            içerir  niteljkteydi,  burada faaIiyetin  vurgulanması  önemlidiı  özgüılük  lehine
            bir durumdur.  lkjncisi ise lpkı Avrııpa  lnsan Haklan  sözleşmesj'nin  17.
            maddesinde  olduğu  g'bi  devletin  de temel  hak ve hürriyetlerın  yok edilmesini
            veya Anayasada  beljrtilenden  daha geniş  şekilde   §ınürlandlnlma§lnl
            amaçlayan  faaliyetini  yasaklanmüş  olmasıdıı  Bunlar  olumlu  değişikler oIarak
            belirtilebjlil.  Faaliyetle iIgili, düşünce  açıklamasI  yerine  faaliyetle  ilgili diğer  bir
            hüküm  de baştangıçtaki  "hiçbi. düşünce  ve münazaanın"  ifadesi  ye.ine,  önce
            "hiçbir eylemin" son.a da "hiçbi. faaliyetin"  şeklindeki  d€ğişiklik  olmuştur,

               Özgürlüklere  ilişkin  olarak  anayasa  ve yasalardaki  değişikleri  ana
            hatlarıyla  beljrteyim. Bir ke, baştan  söyledim,  genel sınırlandırma
            hükmündeki  bir takım  genel  sln!.lama  nedenlerini,  Anayasadaki  diğel
            özgü.lükler€  serpiştirildiğini.  38. maddede  yaşam hakkı konu§unda
            değişiklil'k,  ölüm  cezasi  deniİemez,  bu daha  çok  banş dönemine  ilişkin,  sonra
            yasal  değişiklikterle  banş  dönemine  ilişkin de öIüm  cezasünın  kaldlnlması
            yoluna gidilmiştiı  Kişi özgürlüğü  ve güven]iğine  i]jşkin olarak,  15 günlük
            gözaltı  sü.esinin  4 güne  jndiri]mesi,  ardlndan  çeşitli  yasalarda  Devlet
            cüvenlik  Mahkemelerinin  Kuruluş ve Yargl]ama  0sulü  Hakkündaki
            Kanununda,  c€za  l^uhakemeleri  0suIü  Kanununda,  Devlet Memurlarl
            Kanununda  yapllan değişiklikler]€  gözaltüna  ilişkin  hükümlelde  genel  bir
            değişlkhliğe  gıdılmlştiü.  Burada  dikkatı  çeken.  olağan 0stü  Hal  ıle ilgili  Kanun
            Hükmünde  Kararnamede  göz altl §ülesine ilişkin  ya da göz aıİ hükümlerine
            ilişkin  değişikl'ljk,  ama n€dense  olağan  0stü Hal kalktıktan  sonra
            kararnamede  değişiklilik  yaPılmıŞ-  o  ne anlama  geliyor?  Çünkü
            Kararnamenin  yürürhk  süresi o]ağan  üstü hal ile §ınlrlıdır.  Buna,ağmen
            sonradan  böyle  bar d€ğişikliIiğin  yapllmasü  çok  anlaşl]ır  değildir  Düşünceyi
             açık]ama  ve yayma  629ürlüğünde  26. maddede  bir taklm  yasaklar
             aylklanmtşn..  "Kanu.da  yasaklanan  herhangi  bir dil kuttanılamaz"  şeklindeki
             yasak  aylklanmıştü.  Bu doğrırltuda  3l2. maddedekj  değişjklilik,  Terörle
             Mücadele  Kanunu'nun  7. maddesindeki  değişikljkten  bahsedilebiliı  Te,örle
             Mücadele  Kanunı]'nun  8. madde§i  yine  bu yasalar kaPsam|nda  değjştirildi,


             64
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75