Page 75 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 75
Mahkemesi kuru]muş. süklyönetime geçiş]er kolaylaşttnlmış. silahh
kuwetlerjn elinde bulunan devlet ma]laıınn denetIenmesi usulüne de
sInırlamalal getjrilmiştir. 1982 Anaya§asına geldiğinde bu 5jvi]-askeri
ilişkilerin açl§lndan ters yüz edi]en ilişki]e. daha da derinleştirilmişti.. Bj. ke.e,
.4illi Qüven]ik Kuruİunda askelIerjn temsi] ağlrhğl aıttlnlmlştır, Beş asker
üyeye karşl dört sivi] üye ve bir Cumhu.başkan,'nın temsil edildiğj bjr kurul
ve bu kurul kaıarla.ınln bağlayüct etkjsi güçlendirilmiştiı Denmi§ti. ki, "l,lilli
GüVenlik Kurulu devletin milli güvenlik sjyasetinin tayin, teşvik Ve
uygulamasly]a j19i]jka.arla.ın aİnmasl ve geıekljkoordjnasyonun sağIanmasl
husu§undaki g6rüşlerini Bakanıar Kuru]una biıdili., Kurulun devletin varllğınl,
bağ,msızhğı, üIkenin bütünlüğü ve bö]ünmez]iği, toPlumun huzu. ve
güVen]jğinin korunmasl hususunda allnması zorunlu gördüğü tedbirlere ajt
karar]ar, bakanlar kurulunca öncelikle dikkate ah i jfadesj eklenmek
suıetiyle milIi Güv€nlik Kurulu kararlannln €tkisi gİçlendirilmiştir, Bütün
bun]a.a yine ParaleI olarak Mi]li cüvenlik Kurulu kavram| geniş bir biçimde
tanlmlanmlş, nitel kav.amlara ye. verilmiş, Bu suret]e mi]lj güven]jk
kavramlnın geniş tutu]masl suretiyIe ıllilIi cüVen]ik Kuruıu top]umun hemen
her alanına mİdahale edebjlme jmkanlna sahap kllınmlştır, Milli cüven]ik
Kuruİı] karanannln niteliğine ilişkjn o]arak da l990_94 yllarlnda cenel
Kuümay Başkanlüğı yaPan Doğan cü.€ş'in §öylediklerj bu kara.lann önemi
oftaya konmasü açısından anlamh, diyor ki; "Anayasamlzda tanlmlandlğü gibi
M.c.K_ mil]i güvenlik siyasetini tayin eder ki bı] bütün politikalaıln tan;ıs;tı
anayasasldr." Tlpkl süleyman Demirel'in .M,c.K. devlettir" ifadesinde
olduğıj gjbi. Buna aykın davranllması düşünülemez, bu nedenle 1982
Anayasası, M.G.K. hükümete "tav§iye edef ifadesi y€rjne, "bildirir" ifade§ini
kuııanmlşbı Anaya§a] du.um bu olduğuna göre M.c.K. kararlarün|n tavsiye
mahiyetjnde değer]endİilme§i yanllşİ. Yani bunlal bağlayıc, nitelikb;ir
d€meye getiriyol. Şimdi gerek M,o,K,'nun bu oluşumu, kararla.lnln niteliği,
gerekse milli güvenlik kavramının geniş tutulmasl, dolayıslyla toplum;]
yaşamln hemen her alanlna müdaha|eye açık bir kavram olarak algıIanıp
uygulanmasl. Bunla.ın dışlnda M.c.K. cene] sekreterliği'ne geniş yetkiler
tanlnmış olması, yine bu t^i]]i cüven]ik Kurulu'na 2945 sayliı yasayIa
çok
genjş yetkile. tanınmlş, M.c,K. cenelsekıeterliğiadeta d€vletin bütün kurum
ve kuruıuşlarlndan bilgilerin aktığl, derlenip toParlandüğı ve bu değef]enip
topa.lanan bilgjlel doğlultu§unda, toP]umun, sjyasetin, hel şeyin
yönlendirilmey€ çaİşlldığü bj. ana kürmanda merkezi konumuna getirtjlmiştiı
Bütün bunlann dlşlnda bjr de milli güvenlik siyaset belgesj, adeta devletin;iz]i
anayasası fonksiyonu gö.en bir mi]li güvenlik siyas€t be]gesi ortaya çlk;ış,
bı] yapllanlar içeri§inde ve çlkaİlacak olan kanunla.ln, kanun hükmünde
kara.name]e.in bu gizlibelg€ye, bu devletin gizli anaya§aslna uygun olmaslna
hassasiyetle dikkat edjlmiş. Hükümetjn jc.aatlan ve dış po]itikan,n da bu mjlli
güv€nlik sjyas€t belgesine uygun oıarak yürütü]mesi sağlanmaya
çaİşllmıştlı
69