Page 148 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 148
YENi ANAYASA ARAYlŞLARl KoNFIRANSI
Av. Tahir ELÇİ:Nasıt takdir ederseniz?
R a TİJRMEN| Tabi ki anayasadaki önemli meselelcr bellidir. Eşit va-
nndaşlık bütiin bu söylediğimiz şeyler; işte tahakkümsüz özgürlük, kim-
lik meselelerin tamamt tabi ki eşit VatandaŞhktan geçer, Eşit vatandaşlığı
mutlaka sağlamak laz!m... Eşiı vatandaşlık. bir etnik vatandaşhk tanım1
olmamasr gerekir, anayasada. Zaten arlık böyle bir irtifat anlaşması yapan
başka bif ülke de pek yoktur. Şimdi hizde böyle garip bir argüman var.
Efendim deniyor; o "Türk kelimesi bir iist kimliktir". "Herkcsi kapsar."
Şimdi kardeşim bu böyle değil. Yani Kti(ler "Ben Tiirkiim" demiyorlar.
"Ben Türk değilim" diyorlar. Hayır sen zorla "sen Türk'sün" mü diye-
cckin'lHayır. ikincisi. Yani Türkün bir etnik anlam laşıdığtnı gösteren
Türkiye'de, saylslz kanun var. Bu bir soy göstermektedir. Bunu ortaya
koyan bir yığın yasa var Türkiye'dc. Yani ne anlama geldiği Türkiye'de,
Tilrk diye bir etnik grup yaşüyor. işll" Ktilt diye de başka bir emik grup
yaşlyor. s€n o etnik gruba diyeceksin ki hayır sen benim etnik grubuma
aitsin tilan. Bu yiirümüyor. onun için briyle etnik tanımlardan uzak dur-
mak lazüm.
Tabi ki çift dilli eğitimin bir yasal zeminin olması ]azım. En azlndan çift
dilti eğitimin engellerini ofladan kaldınlması laam, Yani bir çocuğun
yüksek yaıaıı bakımından bu mesclcye bakmak lazım. siyasi partilerin
perspektifinden degil de, çocuğunun yükek yararü açısından buna bak-
mak lazüm. Çocuğun yüksek yaran açtsından buna baklığtn,z zaman. ev-
de konuşulan dilde okula başlayan çocuk ilc evde konırşulan dilde okula
başlamayan çocuk arasında böyle bir dijn beş yıllık bir f'ark oluyor. Şimdi
çocuklar arasına böyle beş yıl!ık farkı kolnnak, kimsenin hakkı olmaması
gerekir. Yani bu çocuk bakımından büyük problemler doğuruyor, ileti-
şimsizlik problemi doğuruyor. SınıRa konuşulanü anlamıyor. ondan sonra
geIid€n başllyor. sınıfta kalmaya kadar gidiyor, okulu terk etmek zorun-
da kal|yor, Ve ıabi ki diller arasında bir hiyerarşi yamtıyorsunuz. Bu hi-
yerarşi çok yanltş bir şey... Bunu aflık her kes kabul ediyor, Dünyada bu-
nun sistem]eri var. Çitİ dilde eğitim nasıl olur? nası] öğeti]ir? Bunun sis-
temleri var. Bunu bir pedagogla olurup konuştuğunuz zaman bunü size
anlat,yof. Hangi modeller sizin için cn uygundur. Ya da karma model mi
uyg:ıın, bunların hepsi mümkündür. Bölgesel yönetimler; sabah da bir
parça konuştuk.
Bölge lafindan pek korkmamak lazım. Bölge lafl böl kökiinden geliyorsa
da bu ille böl, böleceksiniz anlamını taşlmlyor. Fakat yani Tükiye gibi
bu kadar büyük bir ülkede hiçbir bölgede ol,İamasl, hizmetjn verilişi ba-
k|mIndan bir kere sak,ncalar yarallyor. Bölgcnin içindc, ne oLacak ne ol-
mayacalq bunu a}Tıca müzakere etmek mümkün. Ama böyle bir şeyle pe-
şin bjr hükiimle hel şeyi rcddetmek bana doğrır deği] gibi geliyor. En
azından böyle bir şeyin ilkelerle daha önceden kabullenecek bir ilkeler
bildirisiyle çözümlenmiş o]ması laz|m, FaIklılıklar ve eşitlik mese]esinin
|46

