Page 148 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 148

YENi  ANAYASA  ARAYlŞLARl  KoNFIRANSI
            Av. Tahir ELÇİ:Nasıt  takdir  ederseniz?
            R a TİJRMEN|  Tabi ki anayasadaki  önemli  meselelcr bellidir.  Eşit va-
            nndaşlık  bütiin  bu söylediğimiz  şeyler;  işte  tahakkümsüz  özgürlük,  kim-
             lik meselelerin  tamamt tabi ki eşit  VatandaŞhktan  geçer,  Eşit  vatandaşlığı
            mutlaka  sağlamak  laz!m... Eşiı vatandaşlık.  bir etnik vatandaşhk  tanım1
            olmamasr  gerekir,  anayasada.  Zaten  arlık  böyle bir irtifat  anlaşması  yapan
            başka bif ülke de pek yoktur.  Şimdi  hizde  böyle  garip  bir argüman  var.
             Efendim  deniyor;  o "Türk  kelimesi  bir iist kimliktir".  "Herkcsi  kapsar."
             Şimdi  kardeşim  bu böyle  değil.  Yani Kti(ler "Ben Tiirkiim"  demiyorlar.
             "Ben Türk  değilim"  diyorlar.  Hayır  sen  zorla "sen  Türk'sün"  mü diye-
             cckin'lHayır.  ikincisi. Yani  Türkün  bir etnik anlam laşıdığtnı  gösteren
             Türkiye'de,  saylslz  kanun  var. Bu bir soy göstermektedir.  Bunu ortaya
             koyan bir yığın yasa  var Türkiye'dc.  Yani ne anlama  geldiği  Türkiye'de,
             Tilrk diye bir etnik  grup  yaşüyor.  işll" Ktilt diye  de başka  bir emik  grup
             yaşlyor.  s€n  o etnik gruba  diyeceksin  ki hayır  sen benim etnik  grubuma
             aitsin  tilan.  Bu yiirümüyor.  onun için briyle etnik tanımlardan  uzak dur-
             mak  lazüm.
             Tabi ki  çift  dilli eğitimin  bir  yasal zeminin  olması  ]azım.  En azlndan  çift
             dilti  eğitimin  engellerini  ofladan  kaldınlması  laam, Yani bir  çocuğun
             yüksek yaıaıı  bakımından  bu mesclcye  bakmak  lazım.  siyasi  partilerin
             perspektifinden  degil  de,  çocuğunun  yükek  yararü  açısından  buna bak-
             mak lazüm.  Çocuğun  yüksek yaran  açtsından  buna baklığtn,z  zaman.  ev-
             de konuşulan  dilde  okula  başlayan  çocuk  ilc evde  konırşulan  dilde  okula
             başlamayan  çocuk  arasında  böyle bir dijn  beş  yıllık  bir  f'ark oluyor.  Şimdi
             çocuklar  arasına  böyle  beş yıl!ık farkı kolnnak,  kimsenin  hakkı  olmaması
             gerekir.  Yani bu  çocuk  bakımından  büyük  problemler  doğuruyor,  ileti-
             şimsizlik  problemi  doğuruyor.  SınıRa  konuşulanü  anlamıyor.  ondan  sonra
             geIid€n  başllyor.  sınıfta  kalmaya  kadar  gidiyor,  okulu terk  etmek  zorun-
             da kal|yor, Ve ıabi ki diller  arasında  bir hiyerarşi  yamtıyorsunuz.  Bu hi-
             yerarşi  çok  yanltş  bir  şey...  Bunu  aflık  her kes kabul ediyor,  Dünyada  bu-
             nun sistem]eri  var.  Çitİ  dilde eğitim  nasıl olur?  nası]  öğeti]ir?  Bunun  sis-
             temleri  var. Bunu  bir pedagogla  olurup  konuştuğunuz  zaman  bunü size
             anlat,yof.  Hangi  modeller  sizin  için  cn uygundur.  Ya da karma  model mi
             uyg:ıın, bunların  hepsi  mümkündür.  Bölgesel  yönetimler;  sabah da bir
             parça  konuştuk.
             Bölge  lafindan  pek  korkmamak  lazım.  Bölge  lafl böl kökiinden  geliyorsa
             da bu ille böl,  böleceksiniz  anlamını taşlmlyor.  Fakat  yani Tükiye  gibi
             bu kadar  büyük bir ülkede  hiçbir  bölgede  ol,İamasl,  hizmetjn  verilişi  ba-
             k|mIndan  bir kere sak,ncalar  yarallyor.  Bölgcnin  içindc, ne oLacak  ne ol-
             mayacalq  bunu a}Tıca müzakere  etmek  mümkün.  Ama böyle bir   şeyle   pe-
             şin  bjr hükiimle  hel  şeyi  rcddetmek  bana  doğrır  deği] gibi geliyor.  En
             azından  böyle bir  şeyin  ilkelerle  daha önceden  kabullenecek  bir ilkeler
             bildirisiyle  çözümlenmiş   o]ması  laz|m,  FaIklılıklar ve eşitlik mese]esinin


             |46
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153