Page 146 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 146

YENi  ANAYAsA  ARAY]ş]-ARI  KoNFERANSl

          .ahüD olac.il.  Yani  buraıJa  onula  çılatak  ıc,iın  şudur:  Yasama,  yargl,  yü-
          .tli." uu>kunu  hag!ı olacak.'labi  bu kulıeıler  a}llllgı  değil,  Lu\\ellcr
          İ,,,İİr;  .İ.İ.-,alr. !ani ku*eılcrin  iyıcc  ıek biı adamda  üoplanma,ı  gibı
          tlı. ."*ra  aoeur"."l,',,.  nK P. bu \ın(md<  bu a>ırı öncril  i bıı ıarala bırak-
          İı; lılltiln  aeğe  lren, licn denge mekanizmalarünü  bu]unduğu  bir bi§kan-
          lıİ. siste*i  Oıİe;lai  diyelim,  O zaman  ne olacak?  O zaman  da korkaıım  kı
          gene diktatörlüğe  yoi açacaktır.  Neden?  Çünkii  Türkiye'deki  yapı  buna
          İygun ılegil. Yİniİaşkanlık  sisteminin  geçerli  olduğu  iilkeler ki, Ameri-
          ka dlşında  pekte fazla  yok.
           Başkanltk  sisteminin  geçerli olduğu ülkeler.  kutuplaşmanln  l'azla  o]madl-
           gı partiler  içi disip]inin  gevşek  olduğür  bir sistem  bır, Böylelikle  sistemin
           iı.an.u",  onl"niyo..  Çünkii  başkan  bil pailiden,  mcclis  çoğunluğu   bir
           na(iden  oIur\a..ı+emin  ııkanması  ihlümJlı  ona)a  çll,aca],1lı,   O}\a  panü
           İçı dcmokıasi  ge\şck  oldugu ırin. baskanın  ,aıundugu  bir kanun,  }asd
           ıeküifine  karşı  lartiden  deitek  bulııak mümkiin,  Mesela  Amerika'da,
           Bizde böyle  Li;şey  yok, Böyle  bir imkan yok bizde. Tabi Amelika'daki
           taşkanıi  sistemi  bıiltilhire  dayantyor.  Bu demokrasi  kiiltürüyle,  demok-
           .uri  ktıüttirtlnd.,  sistem  kendi  içinde dengelel  yaİatmış. Biz de bır denge-
           ler dc yerinde  değil.  Ne bağlmsız  bir yargıdan  ne de bağımsf  özgit  bir
           basınalan  söz edebiliyorsunuz.  Bu dengeler  de yok  bizde,

           Bir de tabi bizim  18?6'dan,özeilikle  l90tl'dcn  bu yana  gelişen bir parla-
           menter sistem val. iyi kötii  bütün  alışkanllklarümız,  bütün  demokatik  ku-
           rumlal  bu pallamenter  sistem  içinde gelişmiş.   Şimdi  durup  dulurken  ne-
           dcn bunıı  bırakalım  da,  bambaşka  bir sisıcme  geçelim?   Çünkii  bambaşka
           bir sisteme  gcçtiğimiz  zaman  büt|in kurumları  yeniden  düzenlemek  gere-
           kecek.  Son  iereci  radikal bir dönüşüm  bu.  Buna niçin ihtiyaç  val? Bu da
           belli  değil,  Şimüli  şundan   ihtiyaç  var deniyor;  çünkii   bu iki başh  bir baŞ-
           bakan seçilmiş  başbakan.  seçilmiŞ  bir baŞkan  oluyor.  Cıımhurbaşkanl,
           Böyle  bil yetki karış*l,ğı  doğuruyor. o yüzden  başkanlük  sistemine  ge-
           çersek  bu iş hal olacak. Yani  oi,tada  yapılan  bir yanlış  var Bu yanlıŞl  dü-
           zeltmek  için daha büyük  bir yan]ış yapacağız.  Bu. bu anlama  geliyor,
           oysa  bu yanlışı düzelhek  daha doğru olmaz mı? Yani  yeniden  parla-
           mcnter  sisteme  donllp,  parlamentonun  içjnden  cumhurbaşkanı  çlkaf  mak,
            Cumhurbaşkanın  tamamcn  sembolik  yelkilerle  teçhiz  etmek  daha doğru
            bir üliizeltme  yolu oluf,  diye düŞünüyorum.  Ama  deniyor ki; bu halka  ve-
            rilmiş bir  yetkidir,  Al1lk halka  verilmiş  bir  yetkiyi geri  alamayız  biz, Peki
            ııeclİs  haİkın mcclisi  değil  mi?  Halk iradesiyle  seçilmiş  bir mec]is değil
            mi ki halk iradesini  geri alamayız  diye bir argümanla  karşllaşalım,  Yani
            bunlarln  cevabü  pek yok doğıusu,  Tabi başka  ömeklere baktlğımz  zaman
            nasıl oluyoİ?  Bu  çatlşma  toplumlanndaki  ömeldere  baktığımız  zaman,
            irtanda'da  Belfast  anlaşmasından  bahsedildi  sabah.  o önemli bir  aİrlaşma,



            144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151