Page 143 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 143
DiYARBAKIR BARosU BAŞKANLıa]
Yalnüz burada benim öleden be.i anlayamad!ğım bir şey var. Kiift sorunu
detken, biz neden konuşuyoruz? Ya bu sorunun hiçÜr'zaman tanımı ya-
pılmadl. Yani çözüm siaeci başlarken doğal o]anı, dogıu olanı önce cıu-
rup konuşmak. Peki bu Ktin sorunu dediğimiz şey nJdir? Bunun bir ıa-
nlml yapllmJsl la,,ım ki neyi çöZeceglmı,/i bilellm, \elı çö,,ecegimi,/l
bi]meden böyle bir çöztlm süreci başÜyınca ubi farklı yorumlar İna1,
çılıyor, Recep Ta}yıp Frdoğan dıyor ki bj7 Künleri an;k reddermekıln
vazgeçlik. inkardan vazgeçtik. sorun çözülmüŞtür, Hadi bakaltm simdi si-
|ahlafi blrakln_ti}ehil|)or, Ama a},rıü zamanda başka hır yerde kalklp di_
yebiliyor ki. Kiin'le Tii* eşit deği|dir, Eşit olamaz diyor. Şimdi o ytiz-
den ya bana öyle geliyor ki işin en baş|nda Kün sorunundan ne anlivor-
sunu/ bunu oıtırun dtjğru dürü§ı düşünmek. tanü)mat 8ereklrdl, Be;im
an]adığlm şu, iki tane çok önemli mese]e var; Kurtlerle ilgili olarak. bir
kjmiik mcselesi var, Çünkü Kürt sorunır aynı zamanda bir birlikte yaşama
projesidir. Sorunun çözümü a}11ı zamanda bir birlike yaşama projesi.
Birlike yaşamak ancak farkllllkla eşit]iğin birleştirih;siy|e miimilin
olabilir. Yani farklülıkla eşitliği birleştireıniyorsanız., bir arada viirütemi-
bu birlikte }aŞama projcsi hayala geçirilemez, onun
için her Şeyden önce Kiirt diye farklı bir kirnliğin, t'arklı bir kültiiriin ka_
bul edilmesi ve tanınması ve kamusal alanda yer açllması
8crekir,
Şimdi burada çok önemli bir şey. Yani sadece kabul etmek gerekmiyor,
bir de tanımak gerekiyor. Yani kim]iğin oluşması için karşı tİraftarafin-
dan tanınmasl önemli. Karşt taraf taralindan tanlnmayan bir kimliğin
oluşması o kimliğin yerleşmesi, benimsenmesi orıaya ç ıması da mĞ-
kün olmuyor. Onun Içln bunun lanInmasl. ö/el alana aiı bir şeydi ve mLıı_
laka bunun kamusal alanda buna yer açılması lazım. Yani insİnlar kendi
l'arklı kimliğiyle ve eşit olarak kamusal alanda var olabilrneliler. Farklı
kimlik]erin ıanıiımayarak kamusal alandan dışlanması, yani bireyin böyle
tek tip bir elbise giymeye zor]anması, bireyin öme olarak varlıgının reddi
sonucunu doğuruyor. Bireyin özne olarak var olabilmesi içjn. bu farkıı
kimliğiyle birlike var olabilmesi bu kimliğin tanınması gerekir.
Bir de tabi ortak kiınlik meselesi var. Tamam bir onak kimlik olabilir, Bir
üIk€de yaşayanlar için bir ortak birleştirici bir kimlik gerekir. Ama bu
birleştirici kimliğin o1abilmesi için, bu herkes kendi kimliğinin kendi kül-
türünü.lanındlğı kabul edildiği konu§unda bir güven duyması gerekir ki
o birteştirici ortak kim]iği de kabul edebilsin. Kimliklerin tanın;asl mırt-
laka bireyler arasında bir ihıiyaç gösterir, Yani bu karşılıklı durarak ta-
n|nmaz,.iletişim gerekir ve iletişim a},nl zaman da bu toplumsal bağlllığü
güçlendnir, Fakat bugünkiı Türkiye'de b6y]e biı iletişim, bıı tadar kului,
laşan bir Türkiye'de böyle bir iletiŞim kurmak maalcscfçok guç gözüku-
yor. o yüzden bu kimlik sorunlan bugün devam ediyor.
l]I

