Page 145 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 145

DiYARBAKIR  BARosU  8AŞKANı,ıĞı

                bir tahal*ümden  v^zgeçip,
                                         çoğulcu  bir demokasiyi  kabul  edecek  mi  et-
                m€yecek  mi? bir kere büırada başlıyor  mesele.  Eğei
                                                              çogulcu  bir demokra_
                siyi kabul  etmeden  kendi.taha}*iimünü  pekiştiriıek  iç-in bir anayasa  ya-
                pıyorsa,  bu anayasa demokratikleşmenin  önünü  açmayacakt,r.  Ya da K'tin
                sorununun   çözümüne  de katkıda  bulunmayacaktir.   Şimdi  siz eğer anaya-
                sayd gelirip  dr başİanlık  slsıemini  ko)ruyorsanlz.  bu baştan]ık  sisıemı
                nasl1_olursa  oIsun.  yani  şlmdiye  kadar  AJ(P'nin geıirdjgj  başkanl,t  5isıe_
                mi. direk biı dıkıdlörlük  §isıemi.  Hiçbir   şeyi  olmadan,  niıeiemesi  olma-
                dan,  bİ dilıaıörlük  sisıemi...  ama baŞka bir başkanlık  sislemj  koysanl7.
                Tiirkj}c  baklmlndan  sene  böyle bir ıek adamln  ıahakİümünü  peiişıirjci
                bif sistemin  ortaya  çıkmasından  ben endişe  ederim.  BöyIe bir  jey  İetiri-
                yorsanlz,  anayasaya  koyıryorsanız,  bu  anayasadan   çoğuicu,  katllımiı  bir
                demokrasi   çıkmasını  bekley€mezsiniz.  Bu anayasaıJarİçıksa   çıksa  işte bu
                tahakkümü  büsbütün  pekiştiren  bir anayasa  çikacaktlr,


                Şimdi  bu başkanltk  önerisi  üzerine  isteneniz  birkaç  laf söylemek  belki
                doğru olabilir.  AKP'nin  getirdiği  başkanlık  Onerisj. bir kere başkanlık
                önerisi  değil,  BaŞka  bir  şey  bu. Yani  bu isterseniz  Türk  usulü  ba;kanıık
                deyin,  isterseniz  başkanlık  değil  deyin.  Çilnkü  bıırada  yapılan  şey  budur.
                Bir  kere başkanın,  meclis fesih  yetkisi  var. oysa  başkanllk  sisteminde  va-
                5ama  \e yürtıme  birblrinden  tamamen  ayrıllr,  Nc  yürütmc  yasdmaya;o-
                kunabjlir.  ne de  }asama  yürüımeye  dotunabiliü.  oysa  AKPinin  baş-kanlık
               önerisinde  ,başkan  meclisi feshediyor.  Diyorlar  ki evet ama o zamanında
               göfev  süreci sonatriyor.  Yeniden  seçim  yapıldlğı  zaman  başkan  da yeni_
               den  seçime  girebilecek,  Amerika'daki  başka  ömeklerden  üİe biliyo; ki.
               başkanken  seçime  giren  kişi,  o seçimi kazanıyor.  Ama  ona  karşılİk  meclis
               }eni]enecek.  mecll\  !amamen  bambaşka  bir meclis  olacak.  Bir Lere  bura_
               da l....)baŞllyor.  ikıncisi  başkan  kardmamelerle  ülkeyi  }öneım(  )elkısine
               sahip.  Bir  çoli  konuda  karamameyle   çıkanlacak  ve bu karamamelerin  bir
               denetimi  yok  onada.  Kanunlan  veto  etme  yetkisi  var  başkanln,  Kanunları
               veto edilen  ya  da veda  edilen  kanunların  meclist€  kabulü için  beşte  üç gi-
                                                                   -Yani-o
               bi büyük  bir  çoğunluk  aranacak.  Nitelik|i  bir  çoğunluk...   zam"an
               ne_olacak?  Meclise  geri  gönderilecek.  Meclis  o  çoğunluğu  bulamayacak.
               O kanun  kadük olacak.  Ona karşıltk,  ülkenin yönİtimi  başkanın  karar-
               namelerine  kalacak. o]acak   şey  budur. Başkan,  bütün  üst kademe  Vöneti-
               cilerini  aıama  }ğİkl§ine  sahip.

               Şimdi  tabi Amerika'da  da  sahip  ama  orada bir denetim  var.  Kongrenin  bir
               denetimi  var. Yani  görüyorsunuz  biI büyiik  elçi atamak  için  başianın  go-
               beği  çatılyor.  o büyük  elçi  gidiyor,  senatoda  anlatıyor,  dinliyorlaİ,  ;iı-
               mem  kabul  ediyorlar,  etmiyorlar.  Yeniden gidiyor.  Yani orada  bi'yle  bir
               denetim.mekanizmas|  var. Burada  biryte  bir denetim  mekanizması  yok.
               Başkan  bütün  üst kademe  yöneticilerini  tayin  edebilecek. alrıca  H§YK
               anayasa mahkemesi  filan gibi yerlerde  de  çok  önemli  tayin  yetkilerine


                                                                             I,1]
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150