Page 144 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 144

YENi  ANAYASA  ARAYISLARI  KONFERANSl

            ikinci  olaİak  benim  anladığım  Kürt  sorununun,  bu işin bir de eşitlik  bo-
            vutu  var.  Esltllği  özgürlükle  birliküe  görmek gerekiyor,  Yani ö/gürleşliri-
            l, ti. eşiılıİıen-soz  İdiyoruz.  özgurleştiricı  bir eşitlik. ıahaklüm  ilişkile-
            rinin  sona  erdirilmesiyle  ortaya  çıkar.  Yani  bir eİnik  grubun  başka  biİ  ct-
            nik  grup  üzeİindeki  tahaklümünü,  bir inanç  grubunun  başka  bir inanç
            srubunun  irerindeki ıahakkümunun  ya da erkeğln kadün  ii7erindeki  (a-
            iakktlmtlnün  sona erdirilme.iüledtr  ki: o1gürleşıln(i  blr eşitlik  ıaha}'-
            kümsiizlük  o]a.ak  özgürliik  o(aya  çıkar.  Yazarlff  tahakkiimü  şöyle  ta-
            nımlıyorlar,  bir bireyin  ya da iktidarın  burada  bir iktidarln  başka  bireyler
            üzeri;deki  ke}d müdahalede  bulunabilme  kapasitesi  olarak  tanmlanıyor,
            o nedenle  biieylerin  ya da iklidann  başka  bireyler  üzerindeki  keyfi  mü-
            dahale  kapasiteİerinirrhukuk  yoluyla  denetim  altına alınmasına  bağlı olu-
            yor.  Ancak  bu durumda  tahakkümsüzlük  şektinde  bir özgürlük  ortaya  çı-
            itacaktır.  Burada önenli  olan  ŞeY Şu,  lahakiüm  fiilen olmasa,  böyte bir
            kapasitenin  mevcut  olmast  bile tahakküm  ilişkisinin  o]uşmast  için  yeterli,
            Tiirkiye'de  bu tahakktim  ilişkisini  çok  yoğun bir biçimde  görüyoruz,  Ya_
            ni Kü;lerle  ilgili otarak  yıllarca neyin  doğru neyin  yanlıŞ olduğunu  de!,-
             let onlara söyiedi.  Kürtlerin  iradesi  Türkiye'de  yok sayıldı  yıllarca kendi
             seçimlerini  hiçbir zaman  yapamadllar.  Ve bu tahakküm  ilişkisi,  yani
             Kürtler baklmından  benim  gördüğüm  en önemli sorunlarün  biri,  Bu ta-
             hakküm  ilişkisini  sona erdirmek  laam.  Eğer biz özgürleŞmekten  söz edi
             yorsa\  eşitlikten  söz ediyorsak.  Eşitlik  olmadan,  bu özgürleştirici  eşitlik
             ;lmadan  çözüm   sürecinde  de doğru bir miizakere  yapma  imkanı  yoktur
             diye düşünüyorum.  Yani  tahakkiim  ilişkisi  bir  yandan  muhafaza  edilirken
             eşilik olrnadan,  ozgtirleştirici  bir eŞitlik  olmadan  ofurup  da iki eşit  olma-
             van tahakkümü  kuranta_  tahakkiim Jlllndd olJn  ara5|nda  böyle serbest  bir
             mljrakere  yapmak  \e bunda  sonuç alma](  dcmokaılk  btr  çöjlm  sonucu
             almakbence  imkansız-
             Tabi  bu söylediklerim  sadece  Kürtler  için değil.  Türkiye'de  yaşayan bü-
             tün aanlıkiar  için a}alı  şey.  Aleviler  için de düşünebilirsiniz.  A},nl  şeyi
             LGBT'ler  için de düşünebilirsiniz.  Yani  Romanlar  içinde düşünebilirsi-
             niz.  inançlar için de, inanmayanlar  için de düştlnebilifsiniz.  Yani birisi
             kalkıyor  diyor  ki işte "ateistler  kötüdiir.  Dünyanın  en kötü  şeyi.  hel tiirlü
             l'enalik  ateistlerılen  çık]yor,"  Şimdi  bunu  böyle  söylediniz  mi ateistleri
             dtŞ]amüş  olursunı]z. onlan  tanümüyorsrrnu7-  onların  inançlarına  hiçbir
             saygl  göstermiyorsunuz  ve onlar  üzerinde  böyle  bir tahakkiim  kuruyorsu-
             nuz tabi, Keyfi  bir  şekilde  onlara bir ıakım suçlamalar  yaplyorsunuz,
             onun için. Tiakiye'nin  demokratikleşmesi  ve Kiirtlerin  de demokaıik-
             leşmesi,  özgiiİleşmesi  bu Qhakküm  ilişksinin  sona  crdirilmcsin€  yakın-
             dan bağlı.  Bir anayasa  nastl  olmalıd|r?  Biiıiin  hunlafdan hareketle.bütün
             bu ilkeleri  kapsayan,  bu yoldan,  bu nokalardan  hareketle  bir anayasa  ya-
             pılmaslnı duştinmck lazım.  Yeni  bir anayasa  yapılırken  burada  cevaplan-
             iınlması  gereken birkaç  soru var, Bu yeni  anayasada,  iktidar  çoğunlukçu


              142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149