Page 144 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 144
YENi ANAYASA ARAYISLARI KONFERANSl
ikinci olaİak benim anladığım Kürt sorununun, bu işin bir de eşitlik bo-
vutu var. Esltllği özgürlükle birliküe görmek gerekiyor, Yani ö/gürleşliri-
l, ti. eşiılıİıen-soz İdiyoruz. özgurleştiricı bir eşitlik. ıahaklüm ilişkile-
rinin sona erdirilmesiyle ortaya çıkar. Yani bir eİnik grubun başka biİ ct-
nik grup üzeİindeki tahaklümünü, bir inanç grubunun başka bir inanç
srubunun irerindeki ıahakkümunun ya da erkeğln kadün ii7erindeki (a-
iakktlmtlnün sona erdirilme.iüledtr ki: o1gürleşıln(i blr eşitlik ıaha}'-
kümsiizlük o]a.ak özgürliik o(aya çıkar. Yazarlff tahakkiimü şöyle ta-
nımlıyorlar, bir bireyin ya da iktidarın burada bir iktidarln başka bireyler
üzeri;deki ke}d müdahalede bulunabilme kapasitesi olarak tanmlanıyor,
o nedenle biieylerin ya da iklidann başka bireyler üzerindeki keyfi mü-
dahale kapasiteİerinirrhukuk yoluyla denetim altına alınmasına bağlı olu-
yor. Ancak bu durumda tahakkümsüzlük şektinde bir özgürlük ortaya çı-
itacaktır. Burada önenli olan ŞeY Şu, lahakiüm fiilen olmasa, böyte bir
kapasitenin mevcut olmast bile tahakküm ilişkisinin o]uşmast için yeterli,
Tiirkiye'de bu tahakktim ilişkisini çok yoğun bir biçimde görüyoruz, Ya_
ni Kü;lerle ilgili otarak yıllarca neyin doğru neyin yanlıŞ olduğunu de!,-
let onlara söyiedi. Kürtlerin iradesi Türkiye'de yok sayıldı yıllarca kendi
seçimlerini hiçbir zaman yapamadllar. Ve bu tahakküm ilişkisi, yani
Kürtler baklmından benim gördüğüm en önemli sorunlarün biri, Bu ta-
hakküm ilişkisini sona erdirmek laam. Eğer biz özgürleŞmekten söz edi
yorsa\ eşitlikten söz ediyorsak. Eşitlik olmadan, bu özgürleştirici eşitlik
;lmadan çözüm sürecinde de doğru bir miizakere yapma imkanı yoktur
diye düşünüyorum. Yani tahakkiim ilişkisi bir yandan muhafaza edilirken
eşilik olrnadan, ozgtirleştirici bir eŞitlik olmadan ofurup da iki eşit olma-
van tahakkümü kuranta_ tahakkiim Jlllndd olJn ara5|nda böyle serbest bir
mljrakere yapmak \e bunda sonuç alma]( dcmokaılk btr çöjlm sonucu
almakbence imkansız-
Tabi bu söylediklerim sadece Kürtler için değil. Türkiye'de yaşayan bü-
tün aanlıkiar için a}alı şey. Aleviler için de düşünebilirsiniz. A},nl şeyi
LGBT'ler için de düşünebilirsiniz. Yani Romanlar içinde düşünebilirsi-
niz. inançlar için de, inanmayanlar için de düştlnebilifsiniz. Yani birisi
kalkıyor diyor ki işte "ateistler kötüdiir. Dünyanın en kötü şeyi. hel tiirlü
l'enalik ateistlerılen çık]yor," Şimdi bunu böyle söylediniz mi ateistleri
dtŞ]amüş olursunı]z. onlan tanümüyorsrrnu7- onların inançlarına hiçbir
saygl göstermiyorsunuz ve onlar üzerinde böyle bir tahakkiim kuruyorsu-
nuz tabi, Keyfi bir şekilde onlara bir ıakım suçlamalar yaplyorsunuz,
onun için. Tiakiye'nin demokratikleşmesi ve Kiirtlerin de demokaıik-
leşmesi, özgiiİleşmesi bu Qhakküm ilişksinin sona crdirilmcsin€ yakın-
dan bağlı. Bir anayasa nastl olmalıd|r? Biiıiin hunlafdan hareketle.bütün
bu ilkeleri kapsayan, bu yoldan, bu nokalardan hareketle bir anayasa ya-
pılmaslnı duştinmck lazım. Yeni bir anayasa yapılırken burada cevaplan-
iınlması gereken birkaç soru var, Bu yeni anayasada, iktidar çoğunlukçu
142

