Page 142 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 142

YENi  ANAYASA  ARAYIŞLARI  KoNFER^Nsl

           üyeleı,  gerek CHP'li  üyeler  bür konu ijzeriode  çok  durdu,  Bir yol hazrrlığı
            yapalım,  dedik, Bir yol temizliği  yapalım-  tsu  12 Eylül  yasala  nı da ıe_
            mizleyelim.  ondan  sonra anayasa  yaplmrna  geçelim. Bu, efcndim  boş ku-
            ]aklara  düştü,  duymayan  kulaklara  düştü.  Hiçbir  değişikltk  olmadı.  Onun
            için bu  8ün  gene buradan  devam  etmek  durumundayız.  Fakat  bırnun  ter-
            sİni dUşİnmİkte  mümkijn.  ömeğin  Almanya  bunu ikinci Dünya Sava-
            şı'ndan  sonra  yaph.  Ne yaptı?  Dcmok  atik  bir anayasa  yaptı. Demokratik
            bir anayasa  yaptlktan sonr4 bir anayasa  mahkemesi  kuruldu.  Ve anayasa
            mahkemesi.  o demokatik  anayasayla  bağdaşmayan  kanunlarl  iptal etti.
            Yani AIrnanya'nın  Nazi döneminin  tasfiyesi  böyle  oldu.  onun  için bizde
            de belki bunrm  tersini  düşünmek  mümİiin,  Eğer demokatik  bil anayasa
            yapabilirsek ki yapmamız  gerekirdi.  Aslında  geç kalmış  bir  çabadır   bu-
            Yani 12 Eylül dönemi  bittiğinde  bizim  hemen  bir hesaplaşma  döneminc
            girııemiz  gerekirdi.  işte Sevgi  de anlaftı.  Bu sabahla  bir geçiŞ döneııine
            girmemiz gerekifdi. Demokatik  bir anayasa  yapmamız  gerekirdi.  Haki-
            katler komisyonu  kurup  geçmişle  ytizleşmemiz  gerekirdi  filan. Bunları
            yapamad,k  biz, Bunları  yapamadığlm  için zaten  bugün  bu dulumdayız,
            Yapsak  bu  gün  çok  farklı  bil Türkiye  o]urdu.  Fakat  şimdi  en azündan  de-
            mokalik bir anayasa  yaparsak  yapabilirsek.  bu demokatik  anayasaya
            uygun olmayan  kanunlarda  ipıal ollırlaf  ve Türkiye'nin  demokatiklcş-
            mede  önü  açlllr,

            Tabi ki anayasa  her  şeyin çözümü  deği]. Sihirli bil değnek  değildif  ana-
            yasa. Yani  bir ülkede  demokrasi kültiirü  geliŞmişse,  demokatik  kurumlar
            yerine oturmuşsa,  kurumsallaşmışsa  o zaman  orada kötü bir anayasa  yap-
            sanız  bile demokatikleşme  kendi  gelişmesini  tamamlar.  Bunun  tersi  ise,
            demokasi  kiiltürü  gelişmemişse.  krrrumlar  oluşmamışsa  dünyanün  en iyi
            anayasaslnr  yapsanlz bile,  sonuç olarak  gene  demokratikleşmeye  gide-
            mezsiniz,  Ama bir de bunun  ikisinin  onası  var,Eğer bif ülke  -ki  Titkiye
            galiba  oraya  giriyor  hibrit  bir ülke ise, yani bir  paça kurumlar  varsa,  bir
            parça demokasi  kültilrü  varsa,  ve bir de, bide  böyle Kürt sorunü  gibi  çö-
            zülmeye  muhtaç bir sorunu varsa o böyle  bir ülkede  anayasanın  önemi
            çok  daha  büyüktür,.  Çünkii  böylc  bir ülkede  iyi bir anayasa,  demokratik
            bir anayasa ülkenin öniinü  açabileceği  gibi. kötü bir anayasa  da ülkeyi
            çok  daha  geriye  götürebilir.  Demokatikleşme  bakıııından.  onun  için
            Türkiye'deki  anayasan]n  nasll bir anayasa  olacağl,  son derece önemli.

            Şimdi  tabi ki Türkiye'deki  demokratikleşme  Kürt sorunun  çözümüyle
            çok  yakndan  bağlantılı.  Yani  Türkiye  Kiin sorlınunu  çözmeden   demok-
            ratikleşemez.  Ama  demokatikleşmedcn  de Kürt sorununu  çözemez.   BLı
            ikisi  zaten birbirinin  içinde...  anayasa bu gün hem geçiş  dönemi  hem  de
            Kitt sorununun  çözümü  için lazım.  Kün  sorunuıun  çözümü  mutlaka
            anayasadan  geçecek.  istesek  de istemezsek  de. onun  için  buna  göre böyle
             bir anayasayı  dlşünmemiz  lazım.


             140
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147