Page 147 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 147
D.th@oıftm furum 145
]em onadan kalkal Uluslar aİasl södeşmeler zaten bireys€l hak v€ özgiirliiİlerimizi
korumak aaslndan yeıerlidiİ, Ama asüı bu başLğ bize tanıştıran ş€y, KüJt sorunudul
Dolaysıyla bııntı teğet geçeceksek, yerıi anayasa bunu tart§mayacaksa, K{irderin bu
talüsel konumunu ve hak etıiİleri meşru olan haıİrnı, halk olnakıan kaynaklı haİkıru
t€slim etmeyecetse torkanm ki bu toPlumsal banş meselesini düa çok uzun süe tar_
tüşacağız ve bu anayasa bu defde derman olmayacat maalesei
Bu konulalda DTP olaiat ne yapacağırfuza iliş}jn görüşlerimi sorularınüzla açmaya
çalışacağ-ım. Çok fazla uzatmadan §on olarak şunları söyleyip bitireyim: Halk olaraİ
m€şru bir laİepte bulunuyoruz. Bu m€şru talebimizin ıarüs€l temelleri vaJ. Kendi ül_
kemizd€, kendi anavatarıımızda özgiiİ bir haik olarak Tiİkiye'de ya§ayabileceğimizi
savunuyor, buna inanıyoruz, 'Türkiye'de birlike }aşamak halen mümkündiir" di_
yoruz, Ancal "bugünhi Tiifkiye cumhuriyeıi devleti idari yapısı sistemi içerisinde
Kiirt]erin kendiİi ifade etmesi in*ansndır" da diyoruz, Bu nedenle biz demokatiİ
özeruiği, bs§La bir idaİi modeli öneriyoruz. 80 yıldlr bu eğitİrıle büyümüş bu kafalann
-bu saatten sorıra- Xiirdü al8ılayabi]lne, Kürdü kardeş kabul edebilm€, Kürdü bir halk
olaral kabul edebıme imkan ve olasıIığ yokıur. Bu, ancat 8el€cek nesillerde ancaİ
çözüebilecek bil problemdir. Tarü kitaplarıru şimdi yazarsanz etkilerini ancaİ eıli }ıl
sonra göİebi]iİsiniz. Bu nederıle onak vatanda yaşamak mümkiiıdür ama Kürılerin
kendi dil Pİoblemlerini, kendi eğiıim problenilerini, kendi kiiltürünü ya§atma, ör8üt-
leme problernlerini, kendi bölgesel meclislerinde, kendi kuraca}lan idari mekaniana
ve yapı içerisinde çözmeleri, çözebilmeleri en mümkiin olan yöntemdir. Özerİ]ik de-
diğimiz de bİaz budur, daha sonra belki açmaya çalıştnz, ıeşekkiiJlerimi sunuyorum
aIkada§lar.
s€zgln Tsnİkıılu: Teşeİtür ediyoruz, müewekilimize. Toplantının formatr gereği
eğer konuşmac,laIa sorınanruz varsa, bunlan bize il€tebilirsiniz, konuşmac ar daha
sofua bu sorulan yanltia}acak]ar. Ancaİ hemen belineyimi sorulannra yazılı olarak
alacağlz, eğer konuşmalara dair bir katkü yapmal isüyorsanv daha sonra sözü size ve-
receğim, Bu nederıle sorulal ve değell€ndirmeler brbirine kanşmasrn, Bu oturumun
son sözünü Kürşat Bumin'e veriyorum. Xürşat Hocam genel bir değerl€ndirm€ yapa-
cal buFnrn Hocam.
Kliİş6ı Bumln: Ben de hepinize hoş 8€ldiniz diyorum, bu tatil günü salon yiİe dolu.
Tabii Diyarbafu, çok yiiksek dijz€yde politize olnuş biİ ş€hiİ. Dün a}§anr arkadaşlar
bir esnal ta}ıv€§ine görürdiiıler bin, orada 20-25 kişiydik. G€rçekten çok güzel ve politik
bt sohbet oldtı: sonradan öğrendim kr burada hef zaman böyle olurmuş. Elbette bu
der€ce yii&sek politizasyona sahip yeİIer çok az, ancak bu bölgede başta Diyarbakrr
olmal iizeİe- heryeİ son derece politü- sezgn Bey, "Şemdinii'ye gitıim" diyordu "ora-
da kahvede 70 yaşündaki adam bir poliıik analiz yaplyor, ha}İet ettim"
Şimdi politi"rsyon güzel biİ şey, ben de politikaF ve polirika konuşmay severim.
Eger politiıa haİ ettiği 8ibi tartışılırsa, bu çok tatlı oluİ. Ama politiueşmede bazen
"yanllş poİtizasyon" ve "sahte politiza§yon" gibi durumlar da onaya ç]İar ki burada $-

