Page 147 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 147

D.th@oıftm  furum  145



           ]em onadan kalkal  Uluslar  aİasl södeşmeler  zaten bireys€l  hak  v€  özgiirliiİlerimizi
           korumak  aaslndan  yeıerlidiİ,  Ama  asüı bu başLğ bize tanıştıran  ş€y,  KüJt  sorunudul
           Dolaysıyla  bııntı  teğet  geçeceksek,  yerıi  anayasa  bunu  tart§mayacaksa,  K{irderin  bu
           talüsel  konumunu  ve hak etıiİleri  meşru  olan haıİrnı,  halk olnakıan kaynaklı  haİkıru
           t€slim  etmeyecetse torkanm  ki bu toPlumsal  banş  meselesini düa  çok  uzun  süe  tar_
           tüşacağız  ve bu anayasa  bu defde  derman olmayacat  maalesei
              Bu konulalda  DTP  olaiat  ne yapacağırfuza  iliş}jn  görüşlerimi  sorularınüzla  açmaya
           çalışacağ-ım.  Çok  fazla uzatmadan  §on olarak  şunları  söyleyip  bitireyim:  Halk olaraİ
           m€şru  bir  laİepte  bulunuyoruz.  Bu m€şru  talebimizin  ıarüs€l  temelleri  vaJ.  Kendi  ül_
           kemizd€,  kendi anavatarıımızda  özgiiİ bir haik  olarak Tiİkiye'de  ya§ayabileceğimizi
           savunuyor,  buna  inanıyoruz,  'Türkiye'de  birlike  }aşamak  halen  mümkündiir"  di_
           yoruz,  Ancal  "bugünhi  Tiifkiye cumhuriyeıi  devleti idari  yapısı  sistemi  içerisinde
           Kiirt]erin  kendiİi  ifade  etmesi  in*ansndır"  da diyoruz,  Bu nedenle  biz demokatiİ

           özeruiği,  bs§La  bir idaİi modeli  öneriyoruz.  80  yıldlr  bu eğitİrıle  büyümüş  bu kafalann
           -bu saatten  sorıra-  Xiirdü al8ılayabi]lne,  Kürdü kardeş  kabul  edebilm€,  Kürdü  bir halk
           olaral  kabul  edebıme  imkan ve olasıIığ  yokıur.  Bu, ancat  8el€cek  nesillerde  ancaİ
           çözüebilecek  bil problemdir.  Tarü  kitaplarıru  şimdi  yazarsanz  etkilerini  ancaİ  eıli  }ıl
           sonra  göİebi]iİsiniz.  Bu nederıle  onak vatanda  yaşamak  mümkiiıdür  ama Kürılerin
           kendi dil  Pİoblemlerini,  kendi eğiıim problenilerini,  kendi kiiltürünü  ya§atma,  ör8üt-
           leme  problernlerini,  kendi  bölgesel  meclislerinde,  kendi kuraca}lan  idari mekaniana
           ve yapı  içerisinde  çözmeleri,  çözebilmeleri  en mümkiin  olan  yöntemdir.  Özerİ]ik  de-
           diğimiz  de bİaz budur, daha sonra  belki  açmaya  çalıştnz,  ıeşekkiiJlerimi  sunuyorum
           aIkada§lar.
             s€zgln  Tsnİkıılu:  Teşeİtür  ediyoruz,  müewekilimize.  Toplantının  formatr  gereği
           eğer konuşmac,laIa  sorınanruz  varsa,  bunlan  bize il€tebilirsiniz,  konuşmac  ar daha
           sofua  bu sorulan  yanltia}acak]ar.  Ancaİ  hemen  belineyimi  sorulannra  yazılı olarak
           alacağlz,  eğer konuşmalara  dair  bir katkü  yapmal  isüyorsanv  daha sonra  sözü size ve-
           receğim,  Bu nederıle  sorulal ve değell€ndirmeler  brbirine  kanşmasrn,  Bu oturumun
           son sözünü  Kürşat Bumin'e  veriyorum.  Xürşat Hocam  genel  bir değerl€ndirm€   yapa-
           cal buFnrn  Hocam.
              Kliİş6ı  Bumln:  Ben  de hepinize  hoş  8€ldiniz   diyorum,  bu tatil günü salon  yiİe  dolu.
           Tabii  Diyarbafu,   çok  yiiksek  dijz€yde  politize  olnuş  biİ  ş€hiİ.  Dün a}§anr  arkadaşlar

           bir esnal ta}ıv€§ine  görürdiiıler  bin,  orada 20-25  kişiydik.  G€rçekten  çok  güzel  ve politik
           bt sohbet oldtı:  sonradan  öğrendim  kr burada  hef zaman  böyle olurmuş.  Elbette bu
           der€ce  yii&sek  politizasyona  sahip yeİIer  çok  az, ancak bu bölgede  başta  Diyarbakrr
           olmal  iizeİe-  heryeİ  son derece  politü-  sezgn  Bey,  "Şemdinii'ye  gitıim"  diyordu  "ora-
           da kahvede  70 yaşündaki  adam  bir poliıik  analiz yaplyor,  ha}İet  ettim"
             Şimdi   politi"rsyon  güzel biİ  şey,  ben  de politikaF  ve polirika  konuşmay  severim.
           Eger politiıa haİ ettiği  8ibi  tartışılırsa,  bu  çok  tatlı oluİ. Ama  politiueşmede  bazen
           "yanllş  poİtizasyon"  ve  "sahte  politiza§yon"  gibi  durumlar  da onaya  ç]İar  ki burada  $-
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152