Page 149 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 149
Doidlmroiurun: F.rum l47
maİbul bir taur oıüi. Yoksa larihe, tarihte kimıerin unuturıjdtrğ.una taİrlüp kalırsal
yol alamayz. Bakrn, ya}rrılarda Can Dündaİ ve arkadaşı, Bülent Eceüt'in gizli dosya_
lann kitap olara.k ya},ınladılar. Ecevil, Başbaİan iken MlT't€n dosya g€liyor. Içindeki
bir raporda "kendini Kürl sanaİılar" diyor. Yani dqilniiİı, öyle bir devlet h gizıi rapo_
runda bile ,belki bir 8ör€n olıır diye- "Kürt" diyemiyor, "kendini Kürl §ananlaİ" diyoİ.
Bir istihbaral raponrnda ne oluİ "Künler" dese? Ha},rr, orada da kendine oto_sansür
ko}uyof. Dolaysıyla kötü bir g€çmişimiz vari bunu her gün oıurup birbirimD€ anlata_
bitiriz. kürt mes€lesinden Ermeni tehcirine. oradan Rum mübadelesine kadar binbir
anekdotu birbirimize hatlrl atabiliriz,
Ömegin bu memıekene biİ buçut milyona yakrn Rum, mübadele sırasında gitti.
Bu Anadolu'daki Ru,r ar gittileİ, sadece Islanbul'da}il€r kaldülar, Gidin lzmir tarihi-
ne bakın, orada bir Rum bahsi lar ml? B€n Tokatla büyüdüm, Tokat biliyorsunuz Ef-
meni nüfusunun çok yoğun bİ şehirdi. Babam bazen _herhalde geçimini ve bütçesi
ni dii?.eltemediği zaman_ esnafa kızıp kadnlann boynundaki elmaslara işaret ederek
" Bunlar asıında tehcirden kalan elmaslardıİ" diye söylenmese, ben de Ermeni tehcirini
bilemezdim, Çünkü bir tane kilise kalmamüş Tok€fla. Bir Tokat tarihi okudum, tek bir
bahis yot Ermeniler hakıında. Hadi diri]et yok ama ölüler nerede, kiliselernerde, kab-
ristan nerede? Böyle bir şeyolabiliİ mi] Btı kontıda çalrşma yapan bir arkadaşırrıla ko-
nuştuğumda bana şö},le dedi: 'Gitıiğin şehirlerde ga}Ti_müslimlerin mezaİıfu bulma}
istiyorsan top sahasrnı soracaksm.lşte o top sahası, senin a radığın yerdir, " Buraya gel-
diğimde d€ arkadaşlaİa sordum, burada biraz ü,*]k,dökij_k olsa da yine var, ama eshsi
8ibi kalmamış. Böyle bir şey olabilir mi? Dayanılacak bir şey midit bu?
Dolaysıyla olan,bitenler çok kötiii hem teorik olarak yanıüş, hem pratik olarak za
lin ik. Fakat sa]ü bunlardaİ bahsedilerek politikanm alanlna girileceğini sanmıyorum.
Bugün ne yapabilifiz, yanna dail tasa\.ı,urumuz ne, bunun ir€rine konuŞmak lazüm.
onun için de mesela selahatıin Bey'den ben şöyle birkonuşma beuerim: "Bugün dıı-
rumrrmuz budur, şu anda yapılacak olanlar şunlardrr, yann i§e şunlan yapmaİ gerekli
dir," Mesela aİayasay konuşuyoılız. Bu meselenin anayasada nasll çözüleceğini, ana-
}asa taslagın|n buna imkan veriP vermediğini çokaç*Vesomut bir şekilde konuşmaı
lazım. Başkanm toplant|},ı açarken vermiş oldugu bilgi çok giizel: Barolar Birligi'nin
aralannda esh Anayasa Mükemesi Baştan| Yekta Güngör Özden'in de bu]undırğ,u
bilim kurulunun önefdiği "bölge modeli" ile DTP'nin önerdiği modeiin aşağı yukarü
aynü olduğunu belirtmesigineloldu. Mesela bu, meseleyi sa}ıici anlamda politit olarak
düşünmek için bir öneri. (Yekta Güngör özden derken giilüyorun, kusura bakma}ın.
Çiinkü kendisi, 12 Eyliil darbesi ile anayasa onadan kalküğı hald€ Anayasa Ma}*emesi
üvesi idı. Düşünebiliyor musunuz, ana}asa yok arna mah}emesi iar ve bunlar da üye
liğe devam ediyorlar. Türkiye bö}ie bir ülke, dünyadaeşi benzeri yok.) Barolar Birligi,
öneriyi çok kisa tııtmuş, bunun çok 8eliştiilmesi lazüm. Ama sonradan ne oldu; DTP
tuttu bunu aynen kabul etti, sonİa da başka hiçbi. şeydemedi. Böyle politika olur mu?
o}§a ben DTP'de olsam ve anaüasada idari reformun mudaka yapılnasınl sa!,rrnsam

