Page 154 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 154

ı52  T.'lffil s.n!ıi  i.ll9]  sirı sn   A,sl
                               ^dra



        İumduİ  ama  zorunluduİ.  Yani Kürtlerin  bu8ün  Türkiye'de  bir halk olaral  yaşadıİtan
        probler  erin lemel  tarüsel  katnagınrn  bilince  çıkarılmaması  ve toPlııma  bunun  izah
        edilmemesi  durumunda  Kürdere  haılar v€rilse  düi,  (iinler  kendi  sorununu  çözme-
        ye  çalışsa  dahi  v€yahut  aşmaya  çal§sa  dahi  Türklerle  bu s*rnnsını,   Pİoblemini,  ça-
        tüşmasünı  aşmakonusunda  zorlanacak![.  Dolayısıyla  Türkiye  ıopıumunda  bü bilincin
        yaylması  için, bu  geİçek  tarih bilgisinin,  anlaolmasl  t nemlidir.  Ha]en  yalan  lanlrş  ve
        sadec€  ismi "bilimsel"  olan eserlerlebu  üıkede  ögrenciler  yetişiyor  ve profesörolması,
        na rağmen  sadece bu kaynaklarla  beslendiği  için bu tüedeki Kün inkarına  bu insaİılaİ
        kaü  sunuyoİsa,  inanalak bunu yaplyorsa  biz Tiirklere  kendimizi  anlatmaka  süntl

        yaşarD.  DTP  niye Türkiyelileşemiyor?  Neden  Kürtl€r  derdini  Tüfk]ere  anlatamıyor?  Ni-
        çin  Batı'da  bu kadar duFrszlrk  val? Bütain  bu sonrlann  biİ taİihsel  al§aPısl  !ar,  bunu
        anlatmaya  ça]ışıyorum.  Problem  budur.
           Eğer  Kürtler  kendi  çabalan,  sorgulama]an  ve mücad€leleriyle  bu tarihi bilincini
        ortaya  çıkaramamış  olsalardü  sorun yoktu  zaıen. Herkes  Türkleşseydi  problem  yoktu,
        benim de ilirazım  olmazdr,  heİhaid€  bu taruşmaF  da yürülmezdik.  Etik açıdan bu  çok
        mu  kötii  oturdu?  Bir dilin ve bir tailtürün  bir kiildir Türki},e'de  yok  olnası  önernli  midir.
        değil  midiİ?  Öneİüi  olan herkesin  doymasü  mldrr,  açlık mtdu,veya  başka bir  şey  midiİ?
        Kimİik meselesi,  etniİ mesele  bu kadar  önemIi  midiİ? Bunlarbaşka  bir tartüşmanın  ko-
        nusu arna bunu  problem  etmiş  bir halk vaİ onada, Anük sizin  bu etnik kimliğe  deger
        verip  vermemenizle  ilgili bir  şey  degildir  bu-  Bu halk bunu  kendin€  problem  etmiş  ve
        bunun  için  canün vermişse,  siz büna değerv€rmezseniz  dahi-  o haIkrn  kendi kimliğine
        ve kültiirüne biçti$ değerden  dolayı  saygı duymat zorundaslnız,  başka  çaresi   yoktur_
        Yani 2r,  yüzFlda  bir kimlik  mücadelesini  etnisiteye  daya]ı  bir talebi kaiçük görmeniİ,
        yetersiz  hor görmenin  bir  anlamü  yokıü.   Çok  bilimsel  bir açıklaması  olmak  zorunda
        de6l, halk istiyorsa onün  için de mücadele  ediyorsa,  siyasetçisine  düşen de bunu  ta_
        kipçisi  olİnakıır  diye  düşünüroİum,  sorularla belki  somut  taleplerimizi  veya anayasa,
        dan  nasıl  şeyler  istedi$mizi  açacağım,  teşekİür edeİim.
          s€4ın  Tanİüulu|  Değeİli  konullar  çok  sayda  soru vaI, nerde}§e  sonr  saFs|},la
        izleyici  saysü birbirine  eşit  sayüıır.  Dolaysıyla  h€rke§  en aandan  yazü  sorularıyla  bu
        toplantlya  katrlmtş  oldu.  Bu sorula-rın  tek  tekokunmasü  bile  bu böliimiiİ  siiİe§ini  aşat,
        Fakat  Diyaİbaİİ  Baİosu  olaral bü  bu sorulan  aımadü,  her otrrrumun  sorulaİını  a}aı
        arİı  tutuyoruz,  bunlan  yaz  l hal€   8etireceğr.  Bu konferansı  ya}.n  haline   8etirdigimiz_
        de, §izin  sorulannız  da bu ya},rnın  içindeolacak-
          Forum  aşamasıyla  i]gili olarak  saat  l7.00'de  süremiz doluyoİ.  Dün,  kadrn  konuşma-
        cıların  olmamasından  bahisle bizeyöneltilmiş  bir eleştiri  vardır.  Bu hakll biİ  eleştiriy
        di. Ancak  toplantlnın  ilk formaıı il€  iki gündür gerçekleştiİdifiimiz  format  da biİbirine
        uygun  di4medi,  o nedenl€  de kadün konıışmacı  olmadl.  Ben, yetkimi  hjlanaİak,  söz
       almak  ve katİr  sunmak  ist€yen  kadün  konırklarümıza  öncelik vermek  i§liyorum.  onlann
       }.atkrlarından  sonra  eger  zaman kallrsa  erkek konullaİmrza  s6z v€Ieceğim.  Bunu oy-
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159