Page 159 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 159

Dö,nüd  obdm]  Fofun ı57




           geçmesi gerekiğini  söyledim.  Yo}sa Kiin soİununun  çöziiılmesi  için  elli  },ıl  geçmesi
           gereki.  demedim.  Biz  bu sorunu  çözm€y€   başladlk bile,  uzun  }dlaİdrr  da zaten  bunun
           mücadelesi  veri]iyoİ-  Kürt  sorununu  en ksa zmanda  çözm€k   gerekiyor,   çünkü  bu so-
           run uzadıkça  kan akryor  ve acılar  derinleşiyor.  Dolaysıyla  daha  hızlı  çözebilmek  içirt
           uğraşıyoruz,  yoksa  "(ün  sorunu  elli  }d  sonra  çözüür"   veya  "siyasetimiz  budtıİ, ba}rş
           açımız budur'  demedim.  Bunu  diizeltme  ihtiyad  hissettim.
             "DTP'nin  işsizliİ:le  il8ili  proiesi  yok mu?"  Eğer Hatip  Dicle,  demokatjİ  özerkli$  bu-
           rada  arülatsaydr,  bu soruna  ilişkin  çöztin]erimiz  buada  va.dı.  Kürtl€f  kendi  ya§adıllan
           analatanlannda,  biilgelerinde  işsiz büİaİnd  ar, biliİçli  bir  şekild€  eğitimsiz  büraİ  d ar
           ve bu böIge bir devlet politikas!  olaral  uy8dand1,  bölge  8elişime   kapatıldı-  Çiintii  g€liş-
           me demek,  kapitalizmin  oraya  girmesi  demektir. Bu ise, beraberinde  ekonomİ  İefahı
           geıirecek,  eğitimi artıracaİ,  Kürtler  kendini  keşfed€cekti,   Eger  bu yllar  önce olsaydı
           Kürı aydınlanmasü  çok  da-tıa  hıdü oıabilirdi.  Ama inkaİ  üzerine  kurulan bİ siyasetin
           bir ayağl  da ekonomikti,  işsizlik  ve bugiin  }aşadığımP  sorunlafın  hepsi bu Kiift soru-
           nu ana başlıF  alonda alt soİunlar,  alt başlrIar olaIal  kendini  l€zahiir  ettirdi.  Şimdi
           bizim önerdigimiz demokatik  özerklik  modeli  sadece etnil  kirrülik  problemini  çözen
           veya Kürtlerin  dil ve kültür  problemini  çözen  bir model  değil.  o bölgelerin  meclisleri
           o böIgenin  kaynaklanndan  eıde  edilen  gelirl€Ile  ,bir  krsım  vergi  gelirleri  ile bir İrsım
           böl8enin  özkaynaRanndan  €lde  edilen  8eli  erle-  o böl8enin  kendi ihtiyacı,  yatınm ih-
           tiyacü  ne}§e kendisi  karar verecek.  Ankara'dan  birileri  oturuP  "Diyarbaİrr'da,  Silvan'da
           tütün  fabrikasüna  gerek yok arkadaş,  ben kapataFm  ora}n,  sataFm"  diy€meyecek.  o
           böl8e halİı  kendi işsizlik soİununu  "Hangi  alajılirra  yalırüm  yaparsam  çözerim?|'  diye
           k€ndi  böl8e  meclisinde  tanışacak.  Bünu TBMM  yaPamıyori  hem nir€tten  kaynaİİ  ya-
           palnlyor,  h€m  de bu ağıİ  ve hantaj  bürokasi  nedeniyle  yapamıyor.  Dola},ısıyla  adem-i
           merkeziyetçi  bir sisterrıle  otoritenin,  egemerıligin  yere[ere  doğu  dağülmasırıü,  8ide-
           rek demokasiniı  yereIleştirilmesini,  küçiü  ölç€kte  siül meclislerl€,  kent konseyıeriy-
           le desteuenmiş  bölge  meclislerinin  halhn kendi öz sorunlannü  k€ndisinin  tartışıp  bu
           meclisl€re  çöziim  önerileri   8ötürebildiği   düa küçiil  bölge örgütl€nmesini  öneriyonrz.
             Bu idariyapılarıma  modelini  öneİirken BarolarBirliği'nin  önerisinden  faydalanma-
           dük.  Ben  burada   8öİdüm  bu öneriyi,  arkadaşlarırMün  da muhtemelen  bundan  haberi
           yokıur.  Ka]dr  ki tıpa üp aynı da değildir.  Bu model, Alrupa Birliği'nin  önerdiği  "BöIge
           xalkınmaAjanslan"  şeklindeki  eko4omik  birörgüdenme  modeli  de değldir,  Başb  bir
           ş€yden  söz ediyoruz bizi insaJüann  yerelde  kendi kendini  yönetebildiği  biı demokatiı
           \istemden.  yeni  bir idan  yapılanmadan  sözediyoruz.
              Bu model,  böliimmeye  değil,  bütür eşmeye  yaJar.  Bölünmek,  Kiirderin  çıkanna
           olmayacak,  Tiirklerin  çül€rına  olmayacak,  Türkiye'nin  çrkanna  olmayacak.  En niha-
           yetinde hepimiz kaybedecegiz.  "Bu iiık€  nas,1 bölünmez?"  sorusunu  tartşt*tan sonra
           "Işte.  böyle  böliinmez"  dedik,  "Kürtler  böliinmeden  tendini  nasıl  ifade  eder?"  soİusu-
           na 'Böyle  ifade  eder"  yanltınl  v€rdik.  au model  bina].ım  htapçıtiardan  ç*anp  kendi
           proj€mize  dönüştirdügümtlz  bir rnod€l  degil. Dolayısıyla  ekonomisiyle,  Poİtik  idari
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164