Page 163 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 163
Dodht, o1!rum: iorum 16ı
Kiifi olaİak öyle yaşadı9 gün çözüeceğini bilinc€ çıkaİmaJrıız lazım. Bir Türt bu tÜe-
de Tük olaİa} nasıl yaşlyorsa Kiiİt de öyle yaşadrğ anda ancak Kiin sorunu çöziilrnüş
olur. Bir Kijrt bir Tiiİk 8ibi yaşamal isterce, bu da onun sorunudur. Hiç öyle milliyetçi
ta}rnolaİım yoktur; Kün olmaktan mutlu da olmam, guru da duymam, Ama benim
halkıİnın ktnliği inİar editnişse bu benim sorunumduİ ve bu çözülene kadar da bu
halİ kendini vaİ etnek için elindeki aİaç ne i§e onu kullanmaya devam eder. Bu birin_
ci turda da belirttim halHaİın anayasal bir haİ olan direffne haİ!ından kaynaktan[.
Meşru müdaiaa hak}üdan ka}İtaklanır. Bif halk İendini yok etme, inkaI €tme tizerin-
den onlr yok eüney€ ta§ü kurutmuş biİ sist€mi nasıl paİçalayabilirse onu kutlanma
hakkrna sahip olur. Dola},ıslyla bizim }apmamüz gereken bu halk bu haİİı kullanlrİen
demokatü yol ve yönternlerin drşma çıblmaması konusunda, pani olaIa}, siyaset,
çile. oIara} daha ciddi çabalaİ sar{ etmemizdir, Şidd€ti eğer bu şekild€ bir yeIe otur-
n r, al8rtamaya çalışırsak çöziimü çok kolaydıİ. Bu8iin çözebilirsek yann ölme ihtimali
olan 8ençlerimizi, kaİdeşlerimizi kunarmrş olurırz, dolatısıyla bu8ijn çözmemiz lazım,
erteİemememiz lazrm. Kürt sorunı.r uzun }dlar tartışılabilir, çözümü Uzun }dlara ya,
yülabilir ama şiddet meselesi d€rhal çöziilmek zorundadtr. Bunda da t€k sorunrluluk
DTP'de değildir, DTP işin kolaylaşonc§ldür bu yolda tarallara destek olabi]ecek veya
ön açabilecek role sahiptir ama lne asıl sorun siyasi soİumlulü} allnüş olan hii}iimeç
ledir. Eğer bu konuda siyasi bir açılım, bir çaba, bir çalışma içine girilmiyorsa bunun
da vebali DTP'y€ sorulmasın.
Değerli arkadaşlaf soİtdannrz hePsine yanlt veİemediğimin farkrndaFm ama çok
saJ4da soru vaİ, Biİ kısmı aslrnda soru da degil, daha çok haİar€i içeriyor ama onlara
da saygı dtr}uyorum. Bizi anlamaya çalrşmalaİını istiyorum; bu salonda bİi dinlemeye
8elnişl€r madem ar amaya ve biraz da öğenmeye çalşsüİ ar. Şu medyanın gazabtn-
dan kendilerini kurtarsın]ar. "Gerçeğe ersinl€r" demiyorum, bizde o kadaİ bilgisiziz ki
yani, bunu parça-
Tiirk toplumu ve başİa etnü gnrplaİ konusutda. sislem bö}te biİ şey
layabilrnek için birbirimizi daha iyi anıamamız lazım, selgi iizerine kuru]u bir diyaio8u
geliştirmemiz ıaam. Bunlın başka yoıu yöntemi yok. Birbirimize k]zarak, birbirimize
haİaret ederek veya anlatmaya çal§tığrmn ü başka yerlere çekeİek siyasi olaİa! birbiri_
mizi }.ıpratmaya ça]ışarak en azından şu şiddeı meselesini, ıoplumsal banş me§elesini
çözemeyiz. En etkili yok diya.logdur, aDlamaya çüşmaktır, 8en hep bunu anlatmaya
çalrştm bu konuşmamda, klsmet olursa eğer bİ daha çağrılrrsa bıuaya DTP'li arl(a_
daşlaİ baIandıra balandıra projelerimizi d€ anlatmz. 8u iiılkeyi kurtaracaİ en aandan
AI(P'nin €linden kurta_raca} delasa projelere sahip oidugumuzu da siderle paylaşüİlz.
H€pinize teşekkiir ediyoruJn, a}Tıca em€ği geçen arkadaşlara da t€şekkijr ediyorum.
Klıİşat Bumtıı: selahattin Bey'iİ konuşma§ında benim konuşmama çok gönderi
oldu, cevap vermeyec€ğim ama bir şeyin altnü çizeyim, Şidd€ti bir halkın öz bilincine
ulaşması için bir metoı olaİak bir yöntem olaİat 8örmeİ Fanon'dan 8elen çok eski bir
hikay€. Bu çok eskimiş bir yönt€m. Şiddetin öz bijince uIaşmak ıçiı bir yöntem olaİak
önerilmesine ben şaşürdım doğrusu.

