Page 162 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 162
160 ldpl,m{ arıi ıira": s rü
ypİatabilmenin veya DTP'nin şuİasından yakalayabilrnenin en ethli yolunu keşfetti
ler. " Başba.kan da bunu Mecliste ifade etti, dola},rsüyla buradan götürmel 8erelir" diye
düşündüler ve bütün taitşma bunun iizerinden yiirüdü.
Bırna ta§ılü biz, bu ıanüşmaJıın doğru olmadığnı an]atmaya çaİşlü. "DTP bu
farklüF i]€ kath sürebilir anca} bu §üece, Bu tartrşma}ı siiİdiimeyin, bunda ısİaİcı
olJnayın" dedü.'Biz buna hem inanİnryoruz, hem söfemeyeceğiz, aksi taİdirde bir
fartrmız kalmayacaİ, kaıh sunama}t sürece. Asıl söylediklerimize baİün, işe yanyor
mu yruamlyor mu buİrlan tartışalım" dediİ ama dirü]€temedik. Şimdi DTP'yi bu haliyle
değerlendirmek bİ yana, DTP'nin sanki iktidar veya ana muhat€fet panisiymiş, Kün
sorununu çözm€k zonrnda olan paniymiş gibi sorurrıluluk yüklenmesi de işin cabası.
Velev ki bizim projemiz yok, olma}abiliİ, Velev ki biz son derece yetersiz bir paniyiz,
bu da olabilir. Bu konuda söyleyecek hiçbir şeyimiz yok, bu da olabilir. Bu bizim sorü_
numuz, bizimle seçmenimizin sorunu. Peki bizim projemiz yok, binm söyleyeceğimiz
yoL diye yin€ suçlu biz miyiz? Başbaİan diyor k "Atr( Pani'de 75 tane l(ürt mületvekili
var", o zaman buFrsun hükümet bu konuda bir şey söylesin, Çözmek zorunda olan,
siyasi sorunlırlü sahibi olan, bu sorunu çözm€ konusunda bu süreçte siya§i sorum_
luluİ üsdenmiş olanlara bu soru sorulsun: Nedir senin Kiirt sorunundaki çözümün?
Bu şiddeti nasıl çözmeyi düştlnüyoİsun? Neden DTP bu işin muhakbı gibi görülüyof,
sorumIusu 8ibi görünüyor?
Biz böyle bir iddiayla 8€lmediİ. "Biz Kiin sorıDunu çözeceğiz, Xürtlere özgürlük
getiİeceğiz" diye bir iddiamız yok. xün §orununun çirzijmü konusunda, çözüme 8iden
yolda biz İolaylaştıncı]4z, biz ön açıcl},tz, biz çözecek güç değiliz, sorurrılulut mevkiın_
de olan biz]er değiIiz, varsa bu konüda biİ ekiklik, €teştirilec€İ bir siyaset, hükümetin
siyasetidir.
Yine detierli aİkadaşlar sorulannızda "şidd€d€ ilişki meselesi"ni sorduğunuz için
ifade ediyonım, konuyla bağlı kaldlğım için yine oralara çok fazla 8iİme ihtiyacü his-
s€tmedim. Falat yani Kürtlerin tarihini, yaşadıklan sorur an inİar üzerin€ kurulan
bu gerçekli$ bilince çıİarmaİ bizim için _en azündan Kürtler için_ önemlidir. Türk]er
için çok ön€mli değil; çünkü tarihleri var, kitaplan var, kahıamanlık öyküeri var. Bir
Türk için Kürtierin tarihi çok önerrıli olmayabilir, hiçbir tarüi problemi olmayan, tarihi
altyap§ kahramanlıklarla, abart arla süs|enmiş bir ha]k için çok önemli olmayabiliİ.
Fatat tarüi inkar edilmiş, kendisi inıar edilmiş bir halkrn, ancaİkendi tarihini bilince
ç €rd*tan ve bu topraİlarda "Biz varız" dediken sorıra ancal biİ şeyler talep etme
haklo olabitir. Aݧi taİdiIde şunu diyoİlar: "Ne farkınz vd ki bizden, avukaı oluyoİsu_
nuz, doktor, cumhurbaşkanı, h€r şey oluyorsunuz. Nedil anlamlyoruz, ne istiyorsunuz
tam olaral?" lİ niyetle şu ifade €dilmeye çallşüyor: "Tiirkler bu kadaİ bhraman, la-
rihleri bu kadaİ aJılı şarıll, bir Türk dünya},a bedel Bn de §ize Türk olma şerefini bah-
şetmişiz. Ama siz bunu Problem €diyorsruz, olacaİ iş değii."
Evet, Küİtler anlaşülmlyor, arilaş maya çalrş]mryor, Künlerle emPaıi yapılmıyor,
8u ned€nle Kiirderin sorununun bu ijlİede bir Tiirk nasıl yaşıyorsa, bir Kürdttn d€ bİ

