Page 162 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 162

160  ldpl,m{  arıi  ıira":  s rü




        ypİatabilmenin  veya DTP'nin  şuİasından  yakalayabilrnenin  en ethli yolunu  keşfetti
        ler.  " Başba.kan  da bunu Mecliste  ifade etti,  dola},rsüyla  buradan  götürmel   8erelir"  diye
        düşündüler  ve bütün taitşma  bunun  iizerinden  yiirüdü.
           Bırna  ta§ılü  biz, bu ıanüşmaJıın  doğru  olmadığnı  an]atmaya  çaİşlü.  "DTP  bu
        farklüF  i]€  kath sürebilir  anca} bu §üece, Bu tartrşma}ı  siiİdiimeyin,  bunda  ısİaİcı
        olJnayın"  dedü.'Biz  buna hem  inanİnryoruz,  hem  söfemeyeceğiz,  aksi taİdirde bir
        fartrmız  kalmayacaİ,  kaıh sunama}t  sürece.  Asıl söylediklerimize  baİün, işe yanyor
        mu  yruamlyor  mu buİrlan  tartışalım"  dediİ  ama dirü]€temedik.  Şimdi  DTP'yi  bu haliyle
        değerlendirmek  bİ yana,  DTP'nin  sanki iktidar  veya  ana muhat€fet  panisiymiş,  Kün
        sorununu  çözm€k  zonrnda  olan paniymiş  gibi  sorurrıluluk  yüklenmesi  de işin cabası.
        Velev  ki bizim projemiz  yok,  olma}abiliİ,  Velev  ki biz son derece  yetersiz  bir paniyiz,
        bu da olabilir.  Bu konuda  söyleyecek  hiçbir  şeyimiz  yok,  bu da olabilir.  Bu bizim  sorü_
        numuz,  bizimle  seçmenimizin  sorunu.  Peki  bizim  projemiz  yok, binm  söyleyeceğimiz
        yoL  diye  yin€  suçlu biz miyiz? Başbaİan  diyor k "Atr( Pani'de  75 tane l(ürt  mületvekili
        var",  o zaman buFrsun  hükümet  bu konuda  bir  şey  söylesin,  Çözmek  zorunda  olan,
        siyasi  sorunlırlü  sahibi olan, bu sorunu  çözm€   konusunda  bu süreçte  siya§i  sorum_
        luluİ üsdenmiş  olanlara  bu soru  sorulsun:  Nedir senin  Kiirt  sorunundaki   çözümün?
        Bu  şiddeti  nasıl  çözmeyi  düştlnüyoİsun?  Neden  DTP  bu işin muhakbı  gibi  görülüyof,
        sorumIusu   8ibi  görünüyor?
           Biz böyle  bir iddiayla   8€lmediİ.   "Biz Kiin sorıDunu   çözeceğiz,  Xürtlere  özgürlük
        getiİeceğiz"  diye  bir iddiamız  yok. xün §orununun  çirzijmü   konusunda,   çözüme 8iden
        yolda  biz İolaylaştıncı]4z,  biz ön açıcl},tz,  biz  çözecek   güç  değiliz, sorurrılulut  mevkiın_
        de olan  biz]er  değiIiz,  varsa  bu konüda  biİ ekiklik,  €teştirilec€İ   bir siyaset, hükümetin
        siyasetidir.
           Yine detierli aİkadaşlar  sorulannızda  "şidd€d€   ilişki meselesi"ni  sorduğunuz  için
        ifade ediyonım,  konuyla  bağlı kaldlğım için  yine oralara  çok  fazla  8iİme  ihtiyacü  his-
        s€tmedim.  Falat  yani  Kürtlerin  tarihini,  yaşadıklan  sorur  an inİar üzerin€  kurulan
        bu gerçekli$  bilince  çıİarmaİ  bizim için  _en   azündan Kürtler  için_  önemlidir.  Türk]er
        için  çok  ön€mli  değil;  çünkü  tarihleri  var, kitaplan  var,  kahıamanlık  öyküeri  var.  Bir
        Türk için Kürtierin  tarihi  çok  önerrıli  olmayabilir,  hiçbir  tarüi  problemi  olmayan,  tarihi
        altyap§  kahramanlıklarla,  abart  arla süs|enmiş  bir ha]k için  çok  önemli  olmayabiliİ.
        Fatat  tarüi inkar edilmiş, kendisi  inıar edilmiş  bir halkrn,  ancaİkendi  tarihini  bilince
        ç  €rd*tan  ve bu topraİlarda  "Biz varız" dediken  sorıra ancal biİ  şeyler  talep  etme
        haklo  olabitir.  Aݧi taİdiIde  şunu  diyoİlar:  "Ne farkınz vd ki bizden, avukaı  oluyoİsu_
        nuz, doktor,  cumhurbaşkanı,  h€r  şey  oluyorsunuz.  Nedil anlamlyoruz,  ne istiyorsunuz
        tam olaral?" lİ niyetle  şu  ifade  €dilmeye   çallşüyor:  "Tiirkler  bu  kadaİ  bhraman,  la-
        rihleri  bu kadaİ  aJılı  şarıll,  bir Türk dünya},a  bedel  Bn de §ize Türk olma  şerefini  bah-
        şetmişiz.   Ama  siz bunu   Problem   €diyorsruz,  olacaİ  iş değii."
           Evet,  Küİtler  anlaşülmlyor,  arilaş  maya  çalrş]mryor,  Künlerle  emPaıi  yapılmıyor,
        8u ned€nle  Kiirderin  sorununun  bu ijlİede  bir Tiirk  nasıl  yaşıyorsa,  bir Kürdttn  d€  bİ
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167