Page 165 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 165

oü,nüi.,  ofuM:  F.M  ıaa




           açımdan  bir  şeyİeİ   yaptıFrnı  düşlinliyorum.  sınİ ötesi operasyonda  yaşanan  slireci
           tetİar   8özden   geçiIdiğimiz  zaman, büyorsunuz  ki bıı sadece  hükümetle  i1$li bir olay
           değil.  Bir  Dağltca  olawüdan  tutun, öncesinde  13 a§keriİ  pusuya  düşürülİnesine,  oİa,
           dan bombalamalara  vara.rı  çok  farkL bir siireç  y§andı.  Yani l997'den  2004'e  gel€ne  ta-
           dar  şiddetsizlik  onamıru MHP_DSP  koalisyonunda  bile korumuş  bİ yapının,  20o4'd€
           -hatta  Başbaİan'ın  Diyarbahr  açJrmından  sonra-  şiddeti  nasıl tırmandırdığınr  göz
           önüne  getirdiginiz  zamaJı  bunun  çok  farkh anlanılan  olabileceğini  göİebilirsiniz.  Biz
           oIada  bütiin buİılaİa ragmen,  itirazlanmra  ve karşı  çükrşırDzü  yaptıL  Bu aJılamda  bizi
           en üst düeyden ajayp  çağİdrklafünda  şunu  ifade ettiler:  "Bu, bizim d€  ist€mediğimİ
           bir olay.  Ama  bu  ç*rnaza  afuk dayaıamıyoruz.  lİi yIdır  direndiğimiz  bir noklada  eğer
           bıına  yön  vermek  ve  aİ.si  sonuçlannü  kontrol  a.itünda  tutmak istiyorsanız,  bu konuda
           bizim  diger gnrplara  karşı elimizin  güçlü  olrnasl  için  bize  katkr sunun.  Böyleliİle  bir
           8liç   birliği  oluşturabilir,  süreci  kontİol  etneyi  ve bu facianın  farkl bo}tdara  varmasl_
           nı engelleyebifüiz."  Ben  siyaseten  bunu  aİ aJnİ buldum  ve o konuda  "Evet"  diyeı  er
           aıasında  yeı aldrm.
              Heİ  zaman  sordu8ırm  bir soruF  şimdi  tekar  sormak  durumuııda]nm:  "Hepimiz
           demokasid€n  ve özgürltikten  bahsediyonrz  ama kendi içimizde  ne kada.r  demoka_
           trz?' sorulara  baküğm  zelrnan,  bu konu},u tekardan  sorgulamamüz   8€rektiğini   göıü-
           yorum.  Ömeğin  ben k€ndimi  K€malist   ve Apocu  Kemalist biri olaı.ak  göİmüyorum.  BiI
           Kün olarak  n€  Apocu  (emalist,  ne de Kemalist  olrna  zorunluluğuna  mecbü  bİala]mat
           istiyorum.  Buna  da  haİ*rİİu  n oldugünu  düşiinüyorUm.
              lzniniz  olursa hanımefendi,  ömrünün  yirmi  },  lnl  bu  meseley'e   8eçirmiş   birisi  ola_
           İak,  bu konuda  birkaç  ş€y  daha  söyl€mek  istiyorum.  Mesela  " Kürt  Halk  Önderİgi"  diye
           bir Lavramdan  ba}üsediliyor.  Ben,  birilerinin  onu  önder  olarak kabuı etmesini  anla},ışla
           ka§ıIarım,  bu orİam  hakkıdrr,  Ama siz "(ün  Halk Önderi" veya "Tiirk Halİ  Önde-
           ri" dediğiniz  zaman  buİun demokasiyl€  ilişİisinin  sorgulaİıması   8erekir.  Kürtterden
           alünan  oya baİtığınüz  zaInan,  DTP biliyorstınuz  a},Tıü  tabana  yaslandrFn  çoğu  zaman
           ifade  edeİ,  % 25'ini  temsil eden  biİ  Fplyta  karşü  karşıya},rz.  Bu durumda  Kürtlüğii  sa-
           dece  DTP'ye  veya o bahsettiğimiz  örgül  yapısına  indirg€m€k   acaba Kürtier€  halaret
           sa}almaz  mı?

              Evet ac anmv v€  s*mt  iutmlz  virr ama bu salt  bize  ait bir  şey  değl,  Herkesin  ai]e_
           sinde  bu sükünt  an   8örebilirsiniz,  bu acılardan  şöyle  yada böyle  heİkesin nasiplendiği,
           ni  8örebilirsiniz.  Ama biz  §unır  kabul  etm€k  zorundayz:  Eger  "demokasi''  v€  "banş'
           diye basrüyorsal,  gerçekten  banşı  anyorsak,  ömeğin  AnkaIa'da  patlayan  bır bomba
           karşısında  da a!,rü reaݧiyonu  veri}or olmalıyüz  ki bir inandlrıcılığnz  olabilsin.  sınlr
           ötesinde yaşanan  kayplarda  hissettiğimiz  acı},ı  13 asker  pusuya  düştüğiinde  de his-
           setmeliyiz.  Tüm bu konıılaİda  ne kadaİ  yeterli  politikalaİ  üretıiğimizi  soİgulamamız
           lazım.
              sorulaİdan  birinde  arkadaşlarımEdan  biri,  "xiiİı hallonm  t€rçGİ   ıemsllcll.rin-
           dGı  olan  blİ ır}ıdışmrz Batııan'd!  tanıİl.nü,  sız bü tonuda  ne y.!ıtr  z?" diye
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170