Page 156 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 156
154 roefuhIlBınt,i ln',j|süi 6 fuayıiAEyl
scıglı Tanrıtü.Iu: Teşekkiir €diyoruz. başka soru yok salondan anladığım kadaİıy-
la. Xonuİlanmüz sorulannı yanltla§ırilaJ, bu},rrrun xtirşaa Bey.
xitİşat Bırmtn: EVel, vakitten dolay krsaca söyleyeyim. Ba{ıa ıılaşaD birçok
notıa "Mrhzgln sıi!şı'ndı Kürdertn de 3ıvsşmrş olm.ilnln önemriz oldıığü-
nu nasıl tİry'e ,öy'eİslİılzr" diye sonrlrnuş. "Önemsiz" derken arılatfıaİ istedigim
şuydu: Ma]azgirt'in iizerinden nerede}se bin },ıl geçmiş, şimdi oturup bunu konuşa-
mayz, Elbette ki bir taİihi sohbeıte bunu konuşabiliriz ama bugünkü politjt sorunlaIa
Malazgin'i konuşaralçöziiİn üretemeyiz,
Yin€ çok sayda sorunun ortak bir nokıası vafKiiİtl.r n€ tsüyor dtyc soruyo.su-
nuz, a3lrndı bu son d€r€c€ lrontl..Çünkii Ktirrlerin ne i.tediğ agl, aslrnda b[tİıme-
yen devletitı ne yapacrsdrİ." B€n o fıkirde olmadlğmı söyledim, halen de öyleyim.
(ünlerin ıabi ki istekleri val ama Kürderi temsil €den biİ talom gruplann ve doğrudan
bir Kürt panisi olarak nitelenmese d€ DTP'nin aç* bir şekilde ne istediğini ben anla_
yabilmiş değilim, Belki de diyeceksiniz ki "Her}6 aJ ıdl dı 3€n n€dcn ıolımrior-
sun?" Bunda da teİeddüdüm vaİ. Mesela ben, Şerafettin Elçi'nin ne dediğini çok iyi
anlryorırm, otunıp ka§ılık]t konuşabiliriz de. Şerafetln Bey, federasyon istiyor. o der
ki "federasyon iyidir", ben derim ki "ha},lr, kötüdiij." oturur konuşur, biİbirimizi ikna
etmeye ça]üşınz. AmaDTP'de öyle net birdurum yok. Mes€la DTP bir taraflan çok,kiil,
ttirlüük diyor, diğeİ taİaftan DTP Milletvekili selüattin Bey, çok_kiiltiirliilüğii eleşti_
rip "Biz A!,rupa'daki 8ibi çok_kiiülıiirlüüğü i§temiyoruz, bn başka şey istiyoruz" diyor.
Anayasada da ijmeğin vatandaşl* mesel€sinde de- a},riı durum beli§iz dunrm var.
Benim wr8r amak istediğm şüdur: Mes€lenin açığa çıkması için ne istendiğiİin
aç* seçü bi] şekilde onaya konma lazım. Yo}§a öbür tiirlü devarnİ a},rn tekarın için-
de dönüp durulur. Bir ömek vereyim: lki 8ündür, Kün meselesini merkeze yer|eştiren
bir tartışma }aplyoruz ama Şiddetle politikarnn ilişkisini hiç konuşmuyoruz, Şiddet yok
§anki. oy§a politika ve şidd€t meselesini konuşmadan Kürt me§elesi konuşulabilir mi,
miimlün mü böyle bir şey? Potitikanün şiddeti reddetmenin biİ yolu olduğunu, en baş
ta g€len yolu olduğunu, politikanın olduğu bİ yerde şiddete yğ olmadrgını söyleme-
den, bu konulan pararüt€ze aleüaİ konııştrrsak kendimiz aldatİn ş oluİuz.
Şiikii Haniogu'nun, osmar inın İötan üz€rine çok değerli bir yazısl !?r&, Ger-
ç€k€n osmaJılü reformuna bakdgımlz zaman, imparaıorluk -çöküşü duJdurmaİ için-
Tazminatta, bu yana h€p binalrm adırılar atmlş. Ancak memleketi ku(armaİ için
attığ bu adırrı]an hep 8ecilerek atmüş. M€§ela diyor ki Şüİrii Hanioğlu, eğeİ osmarüll
l839'da Tanzimat }-ermanı iie v€rdigi haldarü 20 sene önce akıl etseydi, imparatorltÜ
için müüiş biİ dewimci biradım olurdu.Ama zamanmda vermeyince bu ha}lan 1a39
ya},ınlanan felman osmanİ içindeki halk]aJl tatmin €tmiyor, çünkii onun zamaıı 8eç_
Türkiye h€p böyle rötarla 8idiyor. Kürt sorununda böyle, Bahn kiiltürel haklan,
ad€m-i merkeziyeti ve benz er konulan konuşuyoruz. Devlel bu konuda birtaİmadlln-
lar aüyor ama hep çekingen ve hep gecikmeli olaJal. Ömeğin kiiltü€l hatlar konusun-

