Page 156 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 156

154  roefuhIlBınt,i  ln',j|süi  6 fuayıiAEyl




           scıglı Tanrıtü.Iu:  Teşekkiir  €diyoruz.  başka  soru yok  salondan  anladığım  kadaİıy-
        la. Xonuİlanmüz  sorulannı  yanltla§ırilaJ,  bu},rrrun  xtirşaa  Bey.
          xitİşat  Bırmtn:  EVel, vakitten  dolay  krsaca söyleyeyim.  Ba{ıa ıılaşaD birçok
        notıa  "Mrhzgln  sıi!şı'ndı  Kürdertn  de 3ıvsşmrş olm.ilnln  önemriz  oldıığü-
        nu nasıl tİry'e  ,öy'eİslİılzr"  diye sonrlrnuş.  "Önemsiz"  derken  arılatfıaİ  istedigim
        şuydu:  Ma]azgirt'in  iizerinden  nerede}se  bin  },ıl  geçmiş,   şimdi  oturup  bunu konuşa-
        mayz,  Elbette  ki bir taİihi sohbeıte bunu konuşabiliriz  ama bugünkü  politjt  sorunlaIa
        Malazgin'i  konuşaralçöziiİn  üretemeyiz,
          Yin€   çok  sayda  sorunun  ortak bir nokıası  vafKiiİtl.r  n€  tsüyor  dtyc soruyo.su-
        nuz,  a3lrndı  bu son d€r€c€   lrontl..Çünkii  Ktirrlerin  ne i.tediğ  agl, aslrnda  b[tİıme-
        yen devletitı ne yapacrsdrİ."  B€n  o fıkirde  olmadlğmı  söyledim,  halen  de öyleyim.
        (ünlerin  ıabi  ki istekleri  val ama Kürderi  temsil  €den  biİ  talom  gruplann  ve doğrudan
        bir Kürt panisi  olarak  nitelenmese  d€  DTP'nin  aç*  bir  şekilde  ne istediğini  ben  anla_
        yabilmiş  değilim,  Belki de diyeceksiniz  ki  "Her}6  aJ ıdl dı 3€n  n€dcn  ıolımrior-
        sun?" Bunda  da teİeddüdüm  vaİ. Mesela  ben,  Şerafettin  Elçi'nin  ne dediğini  çok  iyi
        anlryorırm,  otunıp ka§ılık]t  konuşabiliriz  de.  Şerafetln  Bey, federasyon  istiyor.  o der
        ki "federasyon  iyidir",  ben derim  ki "ha},lr, kötüdiij."  oturur  konuşur,  biİbirimizi  ikna
        etmeye  ça]üşınz.  AmaDTP'de  öyle  net birdurum  yok.  Mes€la  DTP  bir taraflan  çok,kiil,
        ttirlüük  diyor, diğeİ  taİaftan  DTP Milletvekili  selüattin  Bey,  çok_kiiltiirliilüğii  eleşti_
        rip "Biz A!,rupa'daki  8ibi çok_kiiülıiirlüüğü  i§temiyoruz,  bn başka  şey  istiyoruz"  diyor.
       Anayasada  da ijmeğin  vatandaşl*  mesel€sinde   de- a},riı durum  beli§iz  dunrm  var.
          Benim  wr8r  amak istediğm  şüdur:  Mes€lenin  açığa  çıkması  için ne istendiğiİin
        aç* seçü bi]  şekilde  onaya  konma  lazım.  Yo}§a  öbür  tiirlü  devarnİ  a},rn tekarın  için-
        de dönüp  durulur.  Bir ömek vereyim:  lki  8ündür,  Kün meselesini  merkeze  yer|eştiren
        bir tartışma   }aplyoruz  ama  Şiddetle   politikarnn  ilişkisini hiç konuşmuyoruz,  Şiddet  yok
        §anki. oy§a  politika  ve  şidd€t  meselesini  konuşmadan  Kürt  me§elesi konuşulabilir  mi,
        miimlün  mü  böyle  bir  şey?  Potitikanün  şiddeti  reddetmenin  biİ yolu  olduğunu,  en baş
        ta g€len  yolu  olduğunu,  politikanın  olduğu bİ  yerde   şiddete   yğ olmadrgını  söyleme-
        den,  bu konulan  pararüt€ze  aleüaİ  konııştrrsak  kendimiz  aldatİn  ş  oluİuz.
          Şiikii  Haniogu'nun,  osmar  inın İötan  üz€rine  çok  değerli  bir  yazısl  !?r&,  Ger-
        ç€k€n   osmaJılü  reformuna  bakdgımlz  zaman,  imparaıorluk  -çöküşü  duJdurmaİ  için-
       Tazminatta,  bu  yana  h€p  binalrm  adırılar  atmlş. Ancak  memleketi  ku(armaİ  için
        attığ  bu adırrı]an  hep  8ecilerek  atmüş. M€§ela  diyor ki  Şüİrii  Hanioğlu,  eğeİ  osmarüll
        l839'da  Tanzimat  }-ermanı  iie v€rdigi  haldarü  20 sene önce akıl etseydi,  imparatorltÜ
        için müüiş  biİ dewimci  biradım  olurdu.Ama  zamanmda  vermeyince  bu ha}lan  1a39
       ya},ınlanan  felman  osmanİ  içindeki  halk]aJl  tatmin  €tmiyor,   çünkii  onun  zamaıı  8eç_


          Türkiye  h€p  böyle  rötarla   8idiyor.   Kürt sorununda  böyle,  Bahn  kiiltürel  haklan,
        ad€m-i  merkeziyeti  ve benz er konulan  konuşuyoruz.  Devlel  bu konuda  birtaİmadlln-
       lar aüyor  ama  hep  çekingen   ve hep  gecikmeli  olaJal.  Ömeğin kiiltü€l  hatlar  konusun-
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161