Page 150 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 150

146  ror,nql3,1n  lişaj| s,




        o zaman '(amuo}ı.ına  gİdğmda  bana  sorduHanna  ne cevap vereceğim?"  diye  dii§ü-
        nüp  bir  çok   alıernatif  hazırlafdım.  "Bu A, bu B, bu C plani'  deyip,  üç tane  klasör  koyar-
        dlm soranlafln  önüne.  Politika  böyle  yapültİ,  yoksa  başka türlü mümtiin  degil.
           lnsajılaİın  analtsadan  taleplelinin  olmasl  gerekir. Eğer  bu talepler  yoksa  ben bı.ına
        "yarıl,ş  Politika"  derim,  Çtinkü  eğer politikarİn  amacı  insalılaİ  için orta}  iyiyi bırlmaİ-
        sa, bu onaİ iyinin  araçlannln  ne oıdu§ınun  somut  bir  şeİjlde  ortaya konma§  lazun.
           Bana  göre  Kürt meselesinde  önceliİle  biİ vatandaşl*  probl€mi  !6r, burasl  doğ-
        nr. Falat bu konu  da t€z  sahipl€ri  rarafından  aç*lıHa  dile  8etirilmiyor.   Ben,  Vahap
        coşkun'un bildirisinde  önerdiği foİmülü  benimsiyorum,  Yani vatandaşbk  tanümrna
        " işte   şıına   Tiirk  denir"  gibi bir ibaİenin  konu]rnaması  lazım.  Anayasa  ıasla&nda  8etiri-
        len vatandaştİ  öneri]eri  yeni  değil.  En iyisi vatandaın kim  oIduğunu  (arif  edecek  bir
        tanımdan  kaçınmakrİ  ki, bu konuda  ben de biİ  yazJ  yazrnrştüm.  Bize, için de 'Tiirk"
        sözcüğtinün   8eçmediği  bir anayasa  lazım,  Yoksa bazılannın  sawnduğu  "Anayasada
        Türk olsun ama yanına  Kürdü  de koyüm" düşüncesi  yanlış,  çüokü   bunun  arkasl  gel-
        meyebilir, bu konudaki  ıanışmalar  klncü  olabilir.  Mesela  geçen  giin  A}ımet Türk'iin

        'Biz burada  şu  kadar mülyon  insanu,  şu  kadar  }ddlr  buİada  yaşlyoruz.  biz  yakın  za-
        mandaki  8öçlerle  buraya  8elen  insar  arla kryaslanabilir  miyiz?"  şeuindeki   ifad€leri  ne
        kadar  inciliciydi  de$l mi?
           Dolay§ıyla  anayasada  bir ve}a  iki etnik  kinlige  yer v€rmek  yanlış,  ihnciyi  anayasa
        ya koydunuz  mu üçüncüsünü  de koymanP  lazım  gelir. Bunun sonuyoktü,  Bu,  anaya-
        sa yaptm  tekıiği aç,smdan  yanlüş bir yöntemj  benim bilebildiğim  kadanyıa  hiçbir  ana-
        yasada  vatandaşa  ne denilece*ini  belinen  bir tarif  yok.  Vatandaşlık  da kanuİla  tespiı
        €dilir,  bir tarifin  peşinde  koşmaya  hiç mi hiç gerek  yok.
           Tabii  şöyle  bir konu  var: Benim  ashnda bu yeni  taslagın  ne  8etteceği  konusunda
        kuşküanm  var.  Çünlü  gördüğiiniiz  8ibi  (tirtlerin  öze[iİ]e  potitileşmiş  biİ bölümü-
        nün  d§ında  bu lanışmaya hiç kimse  sahip  çıkİfuyor.  Yalon  zamanda  lstanbul'da  bıı
        ta§Iağ  hazırlayan  bir ü}€nin  de  hazür  olduğu  bir topiantr  yapmlşük  ve içeride  sad€ce
        l7 kişi  vaJdı.  Yani ilgili yok. AlT böyle  bir taslak hazırhyor  ama  ben eminim  ki Aİ(P
        tabafunda  da bu anayasa değişikli$  konusunda  "Aman  ne kadaİ  da iyi oluyor,  bu ana-
        yasa değişecek nüayet!"  denilniyordur.  Ceza  yasası  yapıIırken  düa fazla bir katıİm
        ve tartışma  valdr ğna halİrn  anayasayla  fazla il8i§i  yok. Xeşke  olsaydı  ıabii, Kitderin
        politiııeşmiş  bir bölümünün  bu işe sanlma$  gibi  mesela  Aleviler  de, Müdümadar  da
        daha bu işe daha  fazla sanlsalard.
           Tabii ilgisizliğin   }ıanında  bir de anayasanın  degişm€siyle  birlikte bütiin  işl€rin  değiş,
        mediğini  de unutmamak  gerekir.  Taslağailişkjn  tartlşmalajda,  devletin birey  merkezli
        olması dile geliriliyor.  Ancaı Türkiye'de  ömeğin  hukukun  devlet  merkedi  olrnası  veya
        idarenin  u}€da$alannda  devleti  öncelikle  gözetmesi  anayasaİrrn  böyle  olmasrndan
        dola},ı kaynaklanmüyor.  xendileri öyıe  olduğu için bu anayasa  böyledir.  8u anayasayla
        iyi idare olmaz nıı?  Bana  göre  olur.  Bakü 1924  Aıayasası  ile Tiirkiye  uzun  y,llaİ  tek
        partili  bir dönem  yaşadı,  ama  anayasayla  l946'dan  sonra  çok  partili  bir hayat da sürdü.
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155