Page 146 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 146
lı|4 r@ım9] B.nri ins,: si! l B' Adyı{ A,., t
edebiyalndan, Tiirk tarihinden, Tiiİk-osmaİ ı kururİanndan, yaşayan Tüİkçüerden
bah§edilir hep. 80 }ıldrİ bu söylenen "Türk milleti ka!İarnr asİnda hepimizi kapstyoİ,
hepimizi ifade ediyor" cümlesini en son iki 8ün önce "Ulusa sesleniş" konuşmasında
Başbalan söyIedi. Aynı şeyi tekrar etti, baİın ne demiş:
"Mi eı kavranİn biz, ük, kan ve kabile bagarınm iizerind€ bir yitksek idea] hedef
birliği ve bir onak yaşama iİadesi olarak 8örüyoruz. Anayasamızdaki millet tanırnr da
ırk ya da kan esasüna 8öre değil, varandaşllk temelinde bizi birbirimize bağlamakıadır.
Bu ülkenin bütün vatandaşlan tek millet, tek ba}İak, tek vatan, tek devlet onak pay-
dasünda birıeşmişü. Milet ıa!İamuün içini bizim taİihte yiizlerce }dlrk derir iğj olan
kader birliğimiz dolduİmuştur."
Şimdi bu tarih İitaplan onada olmasa, her şeyi Türk eanisitesine dayaİ biİ sistem
irerine kuruiu devlet onada olma§a insarun inanası geliyor. Ama durumun böyle o],
madümü ispadamal herha]de yine magdüİ kesime düşü}or: Aslında bu Jok sa}ıda
huİulçu aİkadaşımüz var aramüzda, onlar bilirler- ceza hul(ukunun temel ilkesine ay,
hndrr. Yani seni hem suçluyorlar hem de "suçsuzluğunu ispatla" diyorlal- Biz inlar
edildik, biz mağduİ olduk ve biz }dlaİdf inlaİ edildiğimizi ve var olduğumuzu ispat-
lamaİla yüürrılü kdlnmışız. Bunun çabasını güdüyonız ışte bu iitkenin Başbalanı çü-
kryor ve 8öderimizin içine baİa bala "Milıet kawammın içinde sizde varsınlz " divor,
Biz vaİsak, eğer bu mi etin tarüi ortak bir larihse, bizim taİihimiz nered€? Hepsi Tilrk
tarihi, Türk kaİramanlüan, Tüİk destarılarl, Türk bilmem neleri... Xürde dair bir tek
Kiin T€ali Cemiyeti vaL Bu nasıl bir ortal ıarih? lşıe kendisi de belinmiş, "ortak tarihi
miz var" diyor. FalQt bu tarihin tamamı Tüıİer üz€rine kurulu, Kiiİder yok bu ıarüte.
Çünkii inlar halen de!2m ediyor, BaşbalQn "75 Kü( mi eweİilim var" derken bile bu
inkar politikasını kİma nohasında bir niy€ti olmadığn, son fü gün önce yapoğı " Ulu-
sa sesleniş" konuşmasında tekaİbyor değerli arkadaşlar.
Peki, bu8ün geldigimiz noktada eğer yeni bir anayasa yapülacaksa Kürtierin bu
tarÜse! durumunu, inİara dayalı sorujılannı ıeğet geçen bir anayasa nas olacak da
toPlumsal barışı sagayacaİ? Başta belirttiğim gibi, bireysel haİ v€ özgürliit]eİ herkes
için olmazsa olmaz olan ha}aardrr, ama kolektifhaİlar sadece gruplar için anlamİ olaı
haİalüİ. MutIaka görülmesi gereken bu gruPlan 8örmezd€n 8el€rek, onları ifade eı-
mesi 8eİeken hallarrnı teğet geçerek nasil toplumsal barüşı sagayacağz? Bugün top_
Iumsa] barışl ıehdiı edenv€yaloplumsal barüşı zora sokan şey bir€ysel haİ ve özgürliü-
Ierin kullanrlamıyor olmasından mı katnak]ıdıİ? Biz, ifade öz8ürlüğiinü genişletince,
işkence yasağml güvence alona alnca, loplantü ve gösteri ha*klnı güvenc€ altna alınca
toPlumsal banşı sağlamlş mı olacağlz? Hay]r. Bu, bugiin artrk tanlşmamamz gere_
ken tartr§masE E!İensel Insan Hatlan B€},aınamesinin uzun tıllar önce kabul etti$
ve bizim de uluslarara§ı sözleşmelerle kendimizi bağladüğırM ha}Jardu. Taslakla bu
bireys€l haİtann dışında başka bir şe},yok. Eğer bu ihti}ıaç buysa a§lrnda yeni bir ana-
yasaya 8erek de yok. Hakimler, anayasayü ve yasalarü uygrılasa yeterli. Hakimler, hak
ve özgiirlükleİle ilgili yaİgülana yaparken anayasanın 90, maddesini esas alsln, prob_

