Page 143 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 143

Dddirtuourun|  furuh  14l




           oranda da başarılır.  Baz Kün beylild€rinin   o dönem  Xurtuluş  savaşl  dönemindeki  kti-
           çiit  i§yailaIa  ka§ı  ç,hşIanna   ragmen Kürt  ha]h  biİ bütiin  olaİaİ  bu savaşta  yeİ Ü..
           sivas  Kon8Iesi'nde,  AmasF  Kongresi'nde  kendi kirnliİ]eriyle  Kürt beyliklerini,  Kiim
           illerini  lemsilen  bu]tıİurlaİ.  En niha}€tinde  ilk oluşan  meclisle  yine Kiİdistan  illeri-
           nin temsiIci]eri,  Kün  veki]leri  olaraİ hatta  ırlusal  kıyaJetleriyle  kendilerini  orada tem-
           si] ettirirleL  o gijıe kadaİ  problem  yaşanmaz. l92l Anayasasında  zaten  "Ti{uiil'ten,

           "Tiitrk"ten  hiç bahsedilnez,  biİyeİde  "Tüİkiy€  devleti"  biİ  yerde  "Türkiy€"   8eçer,  onün
           d§ında  l92l  ana},asasmda  hiçbir  }€rde  miıliyet  lrrr8usu,  €tnik  bir vurgü l§. yapılmaz.
           Çünkii  zamanı  değildir,  mücadele  sürüyor, i(tifaİm  sürmesini  ihaiyaç vaİdır,  tam ola-
           rat bih€miştir  savaş,  o ittifakrn  dağlmama$  gerekiİ.
             Ama  l923'den sonra durum  değişiİ,  seçirrıler  yenilenir.  Mustafa  Xemal  kendi  be-
           Iirledi$  aday  listeleri  iizerinden  seçimi  gerçekleştirir.  Yeni oluşan  meclis,  afünza sı-
           Fnarat   o dönemdeki  bir ifadeyi kı.rllanacağm,  "kız  gibi  medis"tir.  Bundan  §orua aİ-
           ğİ yeni Türkiye  cumhuriyetinin  ideoıoji§i  ve hangi  lemell€r  iizerine otunıılacağ  bu
           veni  meclisle  oluşturulmaya  çal§  ırve  1924  Ana}asası da bu  şekilde  yapılıİ.  o tarihten
           sonra anÜ  (iirtler  yoktur.  Hocalarurırzn  anlatğr gibi  vatandaşlrğün  etnik bir  ş€kilde
           tanırrılarıması  1924 Anayasaslyla  olur.  o  8üne  kadar  kurulan  yeni  devlette  ortaİ oldÜ-
           laİını ve İendi]erinin  de hak sanibi olarak kolektif  haHara  sahip  olduğırnu  düşünen
           Kürt ha-Ilı  hsa  sür€  sorıra bunün  bö},le  olmadlğnı  görür.  Buna  karşı isyaJılaİ başlaİ,
           ilki ve en büyügii  t925'teki  Şeyh  sait  Isyanldır.  Isyan  basn. u ve tedbirler  daha da
           ağulaştnlür.  ö l8  }dda,  yani  1920- t938 arasmda  çok  sa}T  da isyan yaşanr  ve sonuncusu
           1938  Dersim  lsyanidlr,  o da bastrnhr  ve ondan  sonra  tedbirler  çok  daha  aİtrrülır. Anü
           Kürtlerin  inkaİı  yeni oluşan  devlet  açısından  farz hale  gelir.  Çünkü  1924  ana}asası ile
           kendini  Tiirk  kirrıligi iiz€riİe  kuran  yeni  ülus-devletin  hayatta  kalabilmesi  ve ol8unlaş-
           ması  anca}  -en büyilk  toplrılut  otan-  (ürderin  inkan  üzerind€n  mümkün  olur.  Kijrtler
           dışında ba§ka itiraz edebilec€k,  iliraz edecek  hali  ka]mış olan  veya  niyeti  olaİ başka
           ha.lkta  yottur  dognr  diirüst.  Çünkii  lttihat-Teİakİi  döneminden  başiamak  iizeİe  halle-
           dünişlerdiI  onlaİ,  doiaysıyla  sıra Küİtleri  halletmeye  gelir.
              Ancak Kıinler  kesmek]e  bitirilemeyeceği  için değişik  yöntemler  kullan{ıİ  sür8ün
           yasnlaİıyla  (ürtler  Türhye'nin  baü  illerine  sürgüne  gönderiİp asimile  ediimeye  çalüşı-
           lrr,  }.atülı  bölge  oktıllanyla  Kii-rıleİ asimile  edilmeye  çallşürlaİ,  bölgeye Tük nüfus  yeİ
           leştirip  Türk  ve Türkmen  kö}4eri  oluşturularak  asimilasyon  hıdanduılmaya  çalışltlr,  Bu
           aİada  yeni tarih yaz ır tabii,  bu tarih içerisinde  Kürtler  yoktur.  Dil leori]eİi  g€liştiriliİ,
           Kürt  dili  yoktur,  bütiin  bunlar bilimsel  ese.ler olaİaİ  ya!ır arılr. Aynı zamanda  Milli
           Eğitim  proi€si   çerç€vesinde  ders kitapları  da bu  şekilde  haarlanır  ve yeni  nesill€r  arok
           alacagıbıı eğitimlebu  tarih  bilgisiyle,  bu dil bilgisiyle,  bu alt yapıyla  genç  Tüİkiye  Cum,
           huriyetinin  müreffeh  ne§illeri  olarak  yetişmeye  başlaİlar.  Lis€  t, Lis€  2 ders  btaplann-
           da  halen,  }  2008 halen,  koca  bir dünya tarihi  incelenir,  o§maİılı  tarihi  incelenir  ama
           Kürt  adr ile biİ tek  yerde  düi ka§ülaşmaz  süruz,  (ün  yoktur.  Etmen]  vaIdlr  mes€la,  Rum
           vaİdır,  kötiilenir,  halaret  edilir,  kötii  8österilİ  ama  vafdır  yani yazlyoİdur.  funa  (ürder
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148