Page 142 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 142

lılo  Tqlffi  8.iıi  inF,: silü]BrfuyuAaıi




        çok  iyi al8  anması,  çoı  iyi alglatılma§  ve  çok  payla§lmcı   şekilde  sürdürülmesi  8erekir
        ki anayasa  Nürt sorununu  çözebilmiş  olsun  veya  anayasa  toplumsal  baİışa  tattı  sunu,
        yoroİsun.
           Elbette  ki yeni  anaya§anın  bir başka  rolü daha  vari  yeni  anayasa  sadece  toplumsal
        banş  veya  (ürt  sorunrınu  Çözmekle  mii&ellef  değil. Dünden beri değerli hocalanmız
        da ifade  €ttiler;  Tiirkiye'de  biİ özgürlük  problemi  var  ve bu özgürliit problemi  sade_
        ce Ktiİt]eİle  ilgili  değil.  Türkiye'nin  demokasi,  özgürlük  ve insan  haklan alanındali
        ihtiyaçlan  her  }untaşln  _ön€m  versin  veya verTnesin_  genel  ihtiyacdür.  Türhye'de
        herkesi il8ilendir€n  biI öz8ürlü  problemi  var, bu nedenle anayasa  aynı zamanda  bu
        Türkiye'deki  genel özgürlilkler  problemini  de  çözmek  zorundadır.  Dola}ısıyla  ikj ama-
        ca hizmet  etmek  dunrmundadür.  Fatat  bırgünkü  konu başhsmız  düa  çok  toplumsa]
        banşm  inşasına yoğunlaştığ  için  ben de sunumumda  buİujıla  sındr  kalmay  ve Kürt
        soİunu  ıizerinden  yeni  anayasada  n€lef  yap  abilir  ve}a  yeni  anayasa  bu meseleyi  nasll
        çözebilir  diye  tamşmayı  isti}orum,
            Tespider  ve sonuçlara  giderken  bir alt yapü oluştufmak  ve bunlan  gerekçelen_
        dirmeİ  için hePimizin  bildiği  tekarları  yapmak  durumunda},rm.  Buradaİi  bileşi-
        min  niıetiği  ve profili  göz  önüne  alındlğında  söyledikteİim  bir hanrtatma  gibi olacal
        ama daha sonta}i  görilşlerim  için buf aI önem arz edecek,  Ashnda  dün  değerli  ho-
        calanmvın  baz]tarı  bırnun  teorik  a]t yapl§nü  da sundular;  özellik]e vatandaşlık  kav-
        ramlnın  Türkiye'd€ki  tarihsel  8elişimi,  analasalaİa   !anst},rş  biçimi  ve anaya§alardan
        sonra uygulama  biçimi  haİİrnda  arkadaşlanmız  çok  niıelikli  bir  şekilde  sunumlarını

        8erçekleştirdi]er.  Ben bu m€seleyi   şimdi  Künler  açısından  biraz  irdelemek,  (ünlerin
        Tilrhye'dekj  vatandaşl*  durunlaJına  daırkısa bir tarihi hanrlatma  yapmak  istiyorum.
        Her zaman  temel  birtespitle  başlanz  konuşmaya:  Tüfkiye'deki  Kürtsorunu  Kürtinka,
        nrun  irzerine olıışmuş devasa  bir sonındur  v€  bunun  tarihi  Cumhuriyet'ten  öncesine
        de dayanr.lşte  osmanltya  kadat  da uzanır,  ama  lttihat-Terakki'nin   }la}laşımı  veanla,
        Fşlyla  iyice somutlaşür.  Hatta  "Eğer  lttihat Terakki Birinci  Dünya  Savaşlnı  kazansa  ve
        iktidara   8€lseydi  t923'ten  sonra yapılanlann  aynısınt   }apacak  zihniyete  sa}ıiptir"  d€nir.
        llk l(ün  inkarına  dayalı "bilimsel"  araşhrmay  lttihat  ve Teraİki'nin  -yabancı  bir isimle
        Berlin  Şarl  Akademisi'nden  ya}ınlanm|ş  gibigöstereİek_  yapurdlğü  belirti]iİ,  lttihat  ve
        Teraİli'nin  kendisinin  hazırlattıF  ama uydurma  bir  yaban€ı  profesörijn  ismiyle ya-
        ynlattrğr  bu es€rde,  Kürtlerin  asllnda  olnadığı  ve Türk  olduğu  iddia]an  dile  getiritir,
        Dolaysü}ta  Kürt inkan  ta o zamarıdaİ  başlar.
           Ancak  l919'a  gelinditiinde  Anadolu'da  başlayan  hareLetle  birlike  TürkleriJr  çok
        fazla ittiJak yapabileceklen  giiç yoklur.  Çünkü  l9l5'de  zaten haledilditleri  içın  Erme-
        ni]erin  Türklerle  ittifak  yapabilmeleri  söz konusu  değildiİ.  Rurİ,lar  mübadele  ile ha  €_
        dilmiştil.  Dolaysıi,la  onada  ittifai kurulabil€cek  bir tek Kürder  vardır.  zaten o döneme
        kadar  da Küriler ile ciddi bir problem  de yaşanm§  değildir.  lki halk  arasında  dindaşl*
        vardıI,  ik halt da Müslüman'dlr.  DolaFstyla  Anadolu'}u  birlüte  saumma  ad]na  Türk
        ve Kün halhnln  birliğ  ittifaıı  çok  daha makul görülmektedir  !€  bu deneniİ.  Büyük
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147