Page 145 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 145

D.iin.!  otuDm  furum  ıa3




           l€  y€lişen  güv€nlü  güçleİi  bizi dövliyorlar.  Eğer tarih  bu kadar  }an  olmamış  ve Kiiİt
           inkan ijzerine  bu devIet  inşa ediLİ€miş  olsaydt  -l923'te  yapılan  bu hata  }apılnamlş
           olsaydr,  inanrn  ki bugün Kürtlerin  Türk milleti  ka}taml  içerisinde  kendini  görmesinde
           bir srkrntı  ve sorun da olmazdı.  l920'lerde  bu  çok  mümkiimdü.  Ulusçırluğun   çok 8eliş_
           mediği,  milliyete  dayalı  bit itişki  aFrun  oluşmadüF  bir dönemde  bir üst kirnlü  olarak
           Türk miueti kawamnm,  Kürtler  ile Türkleti  ve buİada  yaşayan  herkesi  ifade  etm€si   çok
           miimkiindü.  Ama  bu kirrİik  Kürt halİrnın  inkan üzeİine temellendiri]neye  çalış  ınca
           işte bugün Kiin sorunu  diye  tanmıladığım|z  Kürt  sorununu  yaşama  başladıt.
              Benim  burada  anlatmaya  çal§lığüm,  Kürderin  ne kadaİ önen  i bt millet olduk-
           lan,  Tlirklere  ne kadaİ  yardlm  etiİleri veya  ne denli  büyiiİ  kahramanl*lar  yaptıklan
           degjldir,  buna ihtiyacımE  yok.  Anlatmaİ  istediği   şudur:   Kiiİtl€r  bu topraılarda  vardt,
           l07l'de  Malazgirt'te  Tilrİler  içeri girerken  de vard  ar, ondan  önce  de büIadaydjar.
           Eğer bu in].ar  olmasaydı,  bu  halkün  kendi  var]rğlnl  toruyabilmesinin,  kendi  topİakla-
           nnda  kült{irü  ve diliyle va, oıabilmesinin  bir toplumsal  meşruiyeti  -Künlerde  olduğu
           kadar-  Türklerde  de oluşmuş  olı.rrdu.  Ama  bugiin  Kü(ierin  kendi  çabalannın,  Kün ve
           TtiJk aydmlannn  -bazen  sürgünde-  yaptıklan  bilimsel   çal!şmalar  ve anşürmaların,
           Kürtleİin  yürüttiikleri  mücadelelerin  sonucunda  ancaİ inkar üzerine  kurulan  bu sis-
           tem sor8ulanabildi  ve  Ktim haIo  "Kilrt  Ayduılanmasl'  dediğimiz  şeyi  ancak  yeni  }?şa_
           yabildi.  DolaPslyla  -bu yönü  ile baltığnızda-  (ünlerin  Kün sorünu  yoktur,  Tüklerin
           Kürt  sorunu  vatdü.  Kiiİder  k€ndi  Kürt  sorurılannı   çözmüş   ve aşmışlardlr,  bu inkan kİ_
           mış  ve parçalamtşlardür.
              Bu haklo  nereden  alm§lardır? Anayasalarda  yazmaz  _belki  yazan  anayasalar  vaİ,
           hocalarırnz  lar aram|zda_  ama haıklann  direnme  hakh diye bir  şey  var. Eger anaya_
           saF yaPıcl, hukutun  ve hallon  ihlalinde  ı§raİcıysa  v€  o toplumun  buna  karşı  yapacaİ
           bir  şeyi   yoksa  e!İenseI  direnme  haİkı  vafdür. Ve bu hak,  meşru  bir haktrr.  xürt halh bu
           meşru  direnm€  hal*lnı  kullanaral  kendi sorununu  çözmüştü,  kendi varlığlnt  biİince
           çıkarmış,  bunu  hem kendin€  hem bütiin  dünyaya  ispadamüştıf,  Ancak  bugün  Künlerin
           bu kadaİ  emek  ve bedelle  getirebildiği  noka  "Kürt  vardır  ama  haİk]  yoktur"  noktasr-
           dır. Bugün  itibariyle  de halen  tarih  kitaplanrıda  Kürtıer  yazmaz.  Kürder  Kürt  olduklan-
           fu okulda  okutülan  tarih kilaplanndan  ve}a devletin  vefdiği  eğitimden  öğrenmediler.
           Kendi mücadeleleriyle  kendi direnişleri,  direnme  ha*kınt  kı.ıl]anatak  öğrendiler, bılin-
           ce  çüard  ar, Dolaysıyla  bu,  ne A!,rupa  Birliği'nin  ne d€  ne hükümederin  lürfiıdür.  Bu-
           güne  kadar  elde  eniğimiz,  etmeyi  baŞaİdlğmız  bütün gelişmelerve  haklar  binbiremek
           ve bedelle,  direnjşler  sonucunda  kazanılmış  ha*laİdır-
             Yine  değerli  arkadaşlar  Tıirk  tarihind€nbaşlüklarla  bitirmekistiyorumkonu},il.  Türk
           larü  kitaplannda  görebileceğiniz  abideler, Türk abidel€ridiı  ar aşmalar,  Türk  anlaş-
           malarıdür.  Ilkokuldan  başlayarak  ünivefsite   }dlanna   kadar atabe},litler,  beylikler,  bü-
           yük Tiirk devlederi, harılüar,  hükiimdarlar,  Türk tarihinde  iz bıraİanlar  aİılatılrr.  os-
           manlı  padişahlanndan,  Özerk Türk  cumhırriyetlerinden,  Türk  boy ve kavinılerinden,
           Tüİk  destanlarından,  Türk  devlederinden,  Türk  d€vleı  adarnlanndan,  Türk  dilinden  ve
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150