Page 145 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 145
D.iin.! otuDm furum ıa3
l€ y€lişen güv€nlü güçleİi bizi dövliyorlar. Eğer tarih bu kadar }an olmamış ve Kiiİt
inkan ijzerine bu devIet inşa ediLİ€miş olsaydt -l923'te yapılan bu hata }apılnamlş
olsaydr, inanrn ki bugün Kürtlerin Türk milleti ka}taml içerisinde kendini görmesinde
bir srkrntı ve sorun da olmazdı. l920'lerde bu çok mümkiimdü. Ulusçırluğun çok 8eliş_
mediği, milliyete dayalı bit itişki aFrun oluşmadüF bir dönemde bir üst kirnlü olarak
Türk miueti kawamnm, Kürtler ile Türkleti ve buİada yaşayan herkesi ifade etm€si çok
miimkiindü. Ama bu kirrİik Kürt halİrnın inkan üzeİine temellendiri]neye çalış ınca
işte bugün Kiin sorunu diye tanmıladığım|z Kürt sorununu yaşama başladıt.
Benim burada anlatmaya çal§lığüm, Kürderin ne kadaİ önen i bt millet olduk-
lan, Tlirklere ne kadaİ yardlm etiİleri veya ne denli büyiiİ kahramanl*lar yaptıklan
degjldir, buna ihtiyacımE yok. Anlatmaİ istediği şudur: Kiiİtl€r bu topraılarda vardt,
l07l'de Malazgirt'te Tilrİler içeri girerken de vard ar, ondan önce de büIadaydjar.
Eğer bu in].ar olmasaydı, bu halkün kendi var]rğlnl toruyabilmesinin, kendi topİakla-
nnda kült{irü ve diliyle va, oıabilmesinin bir toplumsal meşruiyeti -Künlerde olduğu
kadar- Türklerde de oluşmuş olı.rrdu. Ama bugiin Kü(ierin kendi çabalannın, Kün ve
TtiJk aydmlannn -bazen sürgünde- yaptıklan bilimsel çal!şmalar ve anşürmaların,
Kürtleİin yürüttiikleri mücadelelerin sonucunda ancaİ inkar üzerine kurulan bu sis-
tem sor8ulanabildi ve Ktim haIo "Kilrt Ayduılanmasl' dediğimiz şeyi ancak yeni }?şa_
yabildi. DolaPslyla -bu yönü ile baltığnızda- (ünlerin Kün sorünu yoktur, Tüklerin
Kürt sorunu vatdü. Kiiİder k€ndi Kürt sorurılannı çözmüş ve aşmışlardlr, bu inkan kİ_
mış ve parçalamtşlardür.
Bu haklo nereden alm§lardır? Anayasalarda yazmaz _belki yazan anayasalar vaİ,
hocalarırnz lar aram|zda_ ama haıklann direnme hakh diye bir şey var. Eger anaya_
saF yaPıcl, hukutun ve hallon ihlalinde ı§raİcıysa v€ o toplumun buna karşı yapacaİ
bir şeyi yoksa e!İenseI direnme haİkı vafdür. Ve bu hak, meşru bir haktrr. xürt halh bu
meşru direnm€ hal*lnı kullanaral kendi sorununu çözmüştü, kendi varlığlnt biİince
çıkarmış, bunu hem kendin€ hem bütiin dünyaya ispadamüştıf, Ancak bugün Künlerin
bu kadaİ emek ve bedelle getirebildiği noka "Kürt vardır ama haİk] yoktur" noktasr-
dır. Bugün itibariyle de halen tarih kitaplanrıda Kürtıer yazmaz. Kürder Kürt olduklan-
fu okulda okutülan tarih kilaplanndan ve}a devletin vefdiği eğitimden öğrenmediler.
Kendi mücadeleleriyle kendi direnişleri, direnme ha*kınt kı.ıl]anatak öğrendiler, bılin-
ce çüard ar, Dolaysıyla bu, ne A!,rupa Birliği'nin ne d€ ne hükümederin lürfiıdür. Bu-
güne kadar elde eniğimiz, etmeyi baŞaİdlğmız bütün gelişmelerve haklar binbiremek
ve bedelle, direnjşler sonucunda kazanılmış ha*laİdır-
Yine değerli arkadaşlar Tıirk tarihind€nbaşlüklarla bitirmekistiyorumkonu},il. Türk
larü kitaplannda görebileceğiniz abideler, Türk abidel€ridiı ar aşmalar, Türk anlaş-
malarıdür. Ilkokuldan başlayarak ünivefsite }dlanna kadar atabe},litler, beylikler, bü-
yük Tiirk devlederi, harılüar, hükiimdarlar, Türk tarihinde iz bıraİanlar aİılatılrr. os-
manlı padişahlanndan, Özerk Türk cumhırriyetlerinden, Türk boy ve kavinılerinden,
Tüİk destanlarından, Türk devlederinden, Türk d€vleı adarnlanndan, Türk dilinden ve

