Page 141 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 141
Dödndofunm: FoM ü9
adma net bir şekild€ onaya koFİsaİ, insaİüanmn -aFr bedeller ödemek zorunda kal-
mayacaklan- şiddetsiz bir ortamda elbirİiğiİıe ve güç biİliğin€ çağraİak enerjilerimizi
birleştirirsek, daha kısa süede sonuca 8idebilec€ğimizi diişünüyorum, Ben şimdiliİ
konuşmalanmü bu nokada bıraİmak istiyorum. Dinlediğiniz için teşekiüİ ediyorum,
scr{ın Tanrüulü: sanıyorum daha aüTındlr bir larüşmay forum aşamastrra braİ_
tıİxz ikinci sözü ben s€lahattin Bey'e vermek istiyorum. Kendisi DTP Diyarbaİ[ Miliet-
vekili ve Grup Başkan Vekili, buyurun.
s€lihaıtlı D€minaş Teşekküİleİ sa}m 8aşkan, merhaba aİkadaşlar, hepinizi say-
gi ile selanllyorum. 8iraz rahatsvım sizlerden öziİ diliyorum önceli}:le, Dotsüısu, iki
8ündü burada iyi bir şeyleİ yapılrior, yap ma}a ça.lışilıyoİ. Daha önce de hem bu sa-
londa, hem de Türkiye'nin degişik salonlannda buna benzer çok §ayda iyi şeİ€r yapül-
maya çalışıldr, bıı konııda büyiik emek]€r harcandı. Yanılmıyorsam son dön ay içinde,
sadece bu salonda, benzeİ konrılan tanışan üçüncü toplantıya katrlıyorum. Bu, mem-
nuniy€t verici bİr durum; çüniü anayasa yapma işi aslnda tam olaraİ budur, Çok ek-
sik olmaıla birlitte yeteİsiz kalmaİla birlikt€ btıdur. Eğeİ toplum§a] banşın inşasında
anaya§aya bir rol biçilecekse, bu İolün en büyüğii anayasa yapmaya giden süreçt€dr.,
8öIevin en büyügii bu süreçtedir,
Tüİkiye ıoplumu olataİ ilk defa bunu yapıyorıız. Bugüne kadar bizler için arna biz-
d€n habersiz yapılan anayasalaa kaIşı, iık defa yeni şeyi deniyoruz ve "Kendi anaya-
slrnızü biz toplum olarak kendimiz yapabilif miyiz?" diy€ tarüş,yoruz. Dola}'ıslyla bizi
demokatik yeni anayasaF göıürecek oları bu la$rşma süreci, toPlurnsal banşın inşa-
slnda da en büyiik ve en etkili rolü üstlenmiş dürümda.
Şöyle bir durumu hayal edelim: Bir gün ansüzün meclis anlaşsa ve şu elimtde bu-
lunan taslağ oy birliğiyle kabü] etse, enesi gtln de cunüurbaşLanı hiç bekletmeden
onaylasa ve Resmi Gazete'de yayuılansa, üçüncü 8iinde anayasa u}8ulanmaya başlan,
sa ne olur? Böyle bir dunlmda "BD toplıımsal banşl inşa enik" diyebiİr miyiz? Do-
laysıyla bu anayasa yapma işi asIrnda sfueç işidir. Tartışma, ikna etme, kamuoFnu
bu konuda ka§ıllkİ bilgilendirebilme, halk bu sürece müm}ün olduğunca katabilme,
tabanda as bu işin muhatabı ve öznesi oıaı vatandaşların füirl€rini alabilme, or aİa
kendi göfüşlerini kaıabilmesi için olanal sunma 8ibi yoğun bir dizi faaliyet geİektiriİ
bu slireç. Dolaysıra anayasanrn yeni ve demokatik brr anaya§anm tarüşülmasl bile bu
topiumsal banşın inşasDda çok önernli bir rol oyna}acat ve b€nce b€lirniğm gibi asül
rolü bu süreç oynayacak.
A.rıayas3 bır toplumsa] sözl€şme metnidir, bu nederıle ıoplumsal barışın inşasında
ana}asaya çok dzel bir anlam atfedilir. Biz de DTP olarak adedil€n bu ön€me kabldı-
ğlmlzı beliniyoruz. "Toplumsal barış"tan Kürt sorununu çözmek ise, brr ıar-
'.astımz
tışma süeci ve eğer yapılabiliİse bu §iijecin ardrndan onaya 9kacak demokatik bir
anayasa Kün sonrnunun kalıcı çöziirnünde çok €tti]i ve belİi de en etl i yol olacakdr.
Btı itibarla, açıIış konuşma§ında sa}m Baydemir'in de ifade ettiği gibi, Kürt sorunu as-
hnda bir anayasa soİünudur. Ama d€diğim gibi bu son derece karma§ıt bir süreçıir,

