Page 138 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 138

ü5  lo,|,mğıBİ,"  l"ta,  s!ü BnAdFnAEyl




        bölgenin  eklenmiş  olma§tdır.  Bu düzenleme  kaldrrılan  son ikİada  yer  ala. mahalli  ida_
        relerin  betirli  bir kamu  hizrnetinin  göİiilmesi  amacıyla  kendi  aİalannda  Bakanıar  (urır-
        lunun izni  ile birlike  kurma  şeklindeki   olanağrn  yönetim  ve örgütl€nme  yönünden  daha
        da ileriye gtitürümesi  anlamlna  g€Imektedir.  Yine bir önceki  maddede  öngörii]en  kamu
        hizmetlerinin  göriilmesinde  verim  ve u},ırm  sagamak  amacıyla  birden  çok  ili içine  alan
        merkezi  yön€tim  örgütü  kurulabi]inir.  Hii}mün  yerel  yönetimlerdek  karşıl*,rnı  oluş_
        turmaktadür.  Böyle  biryapllanma  ülkemizin  yüzölçümü  olarak  çok  bü},iik,  coğraİ  yaPü
        olara}  çok çeşidi,  tarihi  oIaİak  çok  zengin  mirasa  sahip olmasından  kaynaklanmaktadır.
        Bu baİümdan  Türkiye'nin  sa}dan  ih  i]e  beş  il arasırıda  değişen  idari  birimleri kapsala-
        cak  şekilde   (kuşkusuz  Aİkara  ve lstanbul'da  bu say  birile  sınrrlı kalabilir)  20-25 bölgeye
        aFülarak  kamu  tiizel  kişiliğine  sahip yerinden  yönetim  biriml€rirıin  oıuştufiılması  bir-
        çok  bahmdan  yararlı  ve hatta  gerek]idir."  Gerekçenin  en sonunda  da  şöyle  bİ cürnle
        var: "Eklemek  8erekit  kj böl8€  yönetimi  A}Tupa  Birliği ülkelerinde  ortaİ bir modeidir.'
           Taslağn  vataİdaşlük  ile ilgili bölümünü  de okuyayım  size  arkadaşlar,  beIki  bunun
        aizerinden  bir tartışma  faydalı  olabilir.  "D€ltete   üırntaşlük  bah  ile bağlı olan  herk€s  Tür_
        kiye cunüuriyeti   }urttaşıdr."  As  bu maddenin   8erekçesi   ilginç,  gerekçede   şu  ifade_
        lere yeİ  veriliyor:  "Madde  esas itibariyle  korunmuş  ancak  yürürliikteki  meain amacınl
        düa aç* ifade etmesi  ve toplumsal  banşa  katkıda  bulüınabilmesi  baİrmlndan  Türkiye
        cumhütriyeti  }tntaşı  kalTamı  getirilmiştif.  Yeni  lurttaşl*  tanlmü yürürlüteki  metne
        göre  yani  1982  Ana}asasınm  66.  maddesine  8öre  daha  kapsaycı  ve iilkemizin  gerçek-
        lerine  llygün  düşmektedir.  "
           Şimdi  haklı olaİak sorabilirsiniz  "8u kimin  raslağ?"  diye, Bu,  Türkiye  Barolar  Bir-
        li$nin  200l  }llında  hazürladı$  ve Türkiye'ye  önerdiği  ta§ıaktıİ.  Peki bu önenleri  geliş-
        tiren kimler?  (irnler  var bilim  kurulunda?  onların  isimlerini  de sD€  okuya},ım:  Proi
        Dr.  Yılrnaz Aliefendioğ]u,  Prof. Dr.  RonaAybay,  Prot  Dr. olkü Azrak,  Proi Dr. İbrahim
        Kabogu,  Anayasa  Mahkemesi  Esk  Başkanı  Awkat  Yekta Gün8ör  Özden,  Pİol  Dr.  Ya,
        !,uz  sabuncu,  Prol Dr. Fazll  sağlam,  Altkat Atiua Sav. Proı  Dr,  z-afer Üskül,  Proi Dr-
        NecmiYuzbaşogu.
           Şimdi  200r yı]ında  Y€kta  Güngör  Özden,?-afer  Üskül  ve Ati a savln  da içinde
        bulıındüğu  bir heyel, Türkiye'ye  bölge  yönetimi  tineriyor-  Yani btından üç ay önce
        Demokatik  Toplum Paltisi'nin  Diyarbakır'daki  Demokatik  Toplum  Kongresi'nd€
        önerdiği  modeli,  Türkiye  BaJolar Birliği  20ol ylında  önermiŞ. Ama dün  kendilerinin
        önerdigi  bir modele, bugiin  ısrarla  kaİşı  ç*lyorlar_  Türkye  Barolaf  Birliği 2007'de  bu
        tasaİy  yeniledi,  20o7'de  taslağnda 2ool'd€  getirlen  önerilerden  eser  yok.  Birlik,  hem
        böl8e  yönetimi  bakrnırndan  200l ta§lağınln  gerisine  düştü, hem de  }urttaşlık  tanımı
        bahmından  1982  Anayasasündaİi  hükiimlerin  a}nen  korudugunu  ifade  etti.
          Evet,  şimdi  özeılikle  Kün  meselesi ve Türkiye'de  demobasi  meselesi  bahmından
        nasll  bir siül anayasa  ve nasll  bir  çözüm  konularınt  konürşacaFz.  Ben Ü sözü  AK Pani
        Diyaİbaİİ  milewekili  satln  Abdurrahman  Ku('a  veriyorum.  sayn Kın, son günlerde
        8elişen   siiİeçle  Ve anaya§ayla  ügiti  sizin  d€  düşüncelerinizi  öğrenmek  i§tiyoruz,  Buyüıül.
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143