Page 135 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 135
llorcJ o!nn: rd!9 E çoalkufur. t33
miştim: "Ali'nin }umruğunu sallama özgülügii Veli'nin bııİnıinun başladıs noktada
biter." Bir başka insan zorlamadlğ, dayatmadığ sürece herkes bunu yapacakt[, yani
herLes İendi haİlo neyse onu gerçekleştirecektir.
Tabii ki buİun için htıkuki olaraİ yapılması 8eİekenler var. Mesela bunlann ba-
şında Diyanet Işleri Ba§kanlrğ'ntn kaldırılması geliyor, Diyanet lşleri Başkanhğfnın
mün*ün olduğu yada var olduğu birsistemde en iyi niyetli irade bile gerçekten adal€ti
sagayamaz, Bir kere }a bütün inanç gluplarını içine alacak ya da işle h€r inanç gru-
bunün kendi aürl{ı ölçüde temsil edilmesini sagayacaL Alevil€r düşta ka]mış onlan
a]acak, sonra ga}Ti-müslirnler kalmış onları alacak, ama burılar da biİbirinden farklı
faIklı ve hiçbir zaman hiçbİisini tatmin edemeyecek, Herkesi tatmin etse beni eımeye-
cek, çünkii din ve ücdan özgürlüğii grupların haldaİı değildir, gruplar bunlan bire}5el
olarak kullanırlar. Yani bireyin habonü da grubun haİkına feda etmemek ger€kiyor.
Doıa},rsıyla yapılmasl gereken şey bellidir: Herkes kendi dininin, inaıclnln gereğini
yada inançsflhsnın 8ereğini serbest yapacal, ifade edec€k, €emaatinin veya tarikah-
nın içinde ör8ütlenebilecek. onu kufabi]ecek, propagandasını yapabileceL Ama bunu
Diyanet gibi bir kurum olmadan kendi çabalanyla sivil bir §iİeç içinde ör8ütlenerek
vapacak. Yani kimse kimseye dayatmada bulunmayacak. Üç bin }, da8eçse bence bu-
luDacak adil çözüm bündan başka$ değil.
son olarak bir annenin ricası vaJdı ona da baİmak istiyorum. "Isıam'ın §sİtların-
d& tçerığnde lnsanln kadedllıne3ı vaİ mt, bazı llmseler dln adna bunu },aplyorlsr,
benfun lsıedtğm böy'e şğy'erln oımamasıür. P€tJ bu ntçin yapüyor? Dtn adal€ıten
yınadf n€den zülüm yapılı}D., neden kadedilm€ler sürüyor? Din ıdlna haİeket
ed€nlet onun aİLa.ından 8tdenleİ tİire İahat mı yaşayacaİ h€rtcs eştt olduğun.
göre herke§ln dtn §€rbestllğ olmo!ı, peu nlye dtntn 8€reıJertnt y€rtne gedrtyor dtye
lD.at ara bısto yıPılryor?" Baskı yapılmaması 8erek, başörtü§ü ile ilgili bir şev daha
söyleyip bitirmek istiyorum. Bu hizmeı alan-hizmet veren aynmı yanlış bir a},rümdır.
Giilay Gijk.ürk'ün yaldaşmır çok net Ve benim de benimsedi$m bir yauaşüm. Şunu
söylüyor Gülay Hanüm: "Bu konuda lam yasa-kçı ya da tam özgürlükçü olmazsanız tu-
tarlr olamazsın[." Dogru, mesela Baykal şimdi bunu şöyle el€şıiriyori "siz şimdi hiz-
met a]an diye üniversite öğrencilerine bunu vereceksiniz peki yan n lise öğrencisi 'ben
de hizmet allyorum ben de örtmek istiyorıım' derse ne diyec€kiniz? Şimdi Bayka] bu-
rada haklü ama resmin öbüf tarafindan bahsetmiyor. Baykal da şunu izah etmekzorun,
da o zaman, hastaneye giden kadün eğer engellenmiyorsa o zaman iiniversiteye 8iden
niye engellenecek? Yani mademki hizmet alan a}T ımı yarılış, Baykal'ün da başörtüsü
konusundaki cHP'nin tufumunu izah etmesi 8erek. Dola},ıstyıa bu konüıda herhangi
bir şekilde bu tart§malara girecek olursak (Kamusal alan nerede başlar nerede biıer?
Havaalanı kamusal alan mıdlr? \4P salonuna ne diyeceğiz?) hiçbir şekilde bu konuda
gerçekten adilyada hani sorıınuçözücü bir yaklaşürn geıirmek müınkün olmayacak.
Çöziim, adalet açısündan bakılınca, bence bellidir: Isteyen okulunda, i§yerinde öf-
tecek ya da açacak. Eğer hu-kuk devletinden bahsediyorsak, hulu} devleti sadece sl-

