Page 135 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 135

llorcJ  o!nn: rd!9  E  çoalkufur.  t33




           miştim:  "Ali'nin  }umruğunu  sallama  özgülügii  Veli'nin  bııİnıinun başladıs noktada
           biter." Bir başka  insan zorlamadlğ,  dayatmadığ  sürece  herkes  bunu  yapacakt[,  yani
           herLes İendi haİlo neyse onu  gerçekleştirecektir.
             Tabii ki buİun  için  htıkuki olaraİ yapılması  8eİekenler  var.  Mesela  bunlann  ba-
           şında  Diyanet  Işleri Ba§kanlrğ'ntn  kaldırılması  geliyor,  Diyanet  lşleri  Başkanhğfnın
           mün*ün  olduğu  yada  var  olduğu  birsistemde  en iyi niyetli irade bile  gerçekten  adal€ti
           sagayamaz,  Bir kere  }a  bütün  inanç  gluplarını  içine  alacak  ya  da işle  h€r  inanç  gru-
           bunün  kendi  aürl{ı  ölçüde  temsil  edilmesini  sagayacaL  Alevil€r  düşta  ka]mış  onlan
           a]acak, sonra  ga}Ti-müslirnler  kalmış  onları alacak,  ama burılar  da biİbirinden  farklı
           faIklı ve hiçbir zaman  hiçbİisini  tatmin  edemeyecek,  Herkesi  tatmin  etse beni eımeye-
           cek,  çünkii  din ve ücdan  özgürlüğii  grupların  haldaİı  değildir,  gruplar  bunlan  bire}5el
           olarak  kullanırlar.  Yani bireyin  habonü  da grubun  haİkına  feda  etmemek  ger€kiyor.
           Doıa},rsıyla  yapılmasl  gereken  şey  bellidir: Herkes  kendi dininin,  inaıclnln  gereğini
           yada inançsflhsnın   8ereğini  serbest  yapacal, ifade edec€k,  €emaatinin  veya  tarikah-
           nın içinde  ör8ütlenebilecek.  onu  kufabi]ecek,  propagandasını  yapabileceL  Ama bunu

           Diyanet  gibi  bir kurum  olmadan  kendi  çabalanyla  sivil  bir §iİeç  içinde ör8ütlenerek
           vapacak.  Yani  kimse  kimseye  dayatmada  bulunmayacak.  Üç bin  },  da8eçse  bence  bu-
           luDacak  adil  çözüm  bündan  başka$ değil.
              son olarak bir annenin  ricası vaJdı  ona  da baİmak  istiyorum.  "Isıam'ın  §sİtların-
           d& tçerığnde  lnsanln kadedllıne3ı  vaİ mt, bazı llmseler  dln adna  bunu  },aplyorlsr,
           benfun  lsıedtğm  böy'e  şğy'erln  oımamasıür.  P€tJ  bu ntçin yapüyor?  Dtn  adal€ıten
           yınadf n€den  zülüm  yapılı}D., neden  kadedilm€ler  sürüyor?  Din ıdlna haİeket
           ed€nlet  onun aİLa.ından  8tdenleİ   tİire  İahat  mı yaşayacaİ  h€rtcs  eştt olduğun.
           göre  herke§ln  dtn §€rbestllğ  olmo!ı,  peu  nlye  dtntn  8€reıJertnt   y€rtne  gedrtyor  dtye
           lD.at  ara  bısto  yıPılryor?"  Baskı  yapılmaması   8erek,  başörtü§ü  ile ilgili bir  şev  daha
           söyleyip  bitirmek istiyorum.  Bu hizmeı  alan-hizmet  veren  aynmı yanlış  bir  a},rümdır.
           Giilay Gijk.ürk'ün  yaldaşmır  çok  net Ve benim  de benimsedi$m  bir  yauaşüm.   Şunu
           söylüyor Gülay  Hanüm:  "Bu  konuda  lam yasa-kçı  ya da tam özgürlükçü  olmazsanız  tu-

           tarlr olamazsın[."  Dogru,  mesela  Baykal  şimdi  bunu  şöyle  el€şıiriyori  "siz  şimdi   hiz-
           met  a]an diye  üniversite  öğrencilerine  bunu  vereceksiniz  peki yan  n lise öğrencisi  'ben
           de hizmet allyorum  ben  de örtmek istiyorıım' derse  ne diyec€kiniz?  Şimdi  Bayka]  bu-
           rada  haklü  ama  resmin öbüf  tarafindan bahsetmiyor.  Baykal  da  şunu  izah etmekzorun,

           da  o zaman,  hastaneye  giden  kadün  eğer  engellenmiyorsa  o zaman iiniversiteye  8iden
           niye engellenecek?  Yani mademki  hizmet alan  a}T ımı yarılış,  Baykal'ün  da başörtüsü
           konusundaki  cHP'nin tufumunu izah etmesi  8erek.  Dola},ıstyıa  bu konüıda  herhangi
           bir  şekilde  bu tart§malara  girecek  olursak  (Kamusal  alan nerede  başlar nerede  biıer?
           Havaalanı  kamusal  alan mıdlr? \4P salonuna  ne diyeceğiz?)  hiçbir  şekilde  bu konuda
           gerçekten  adilyada  hani sorıınuçözücü  bir yaklaşürn  geıirmek  müınkün  olmayacak.
              Çöziim,  adalet  açısündan  bakılınca,  bence  bellidir:  Isteyen  okulunda,  i§yerinde  öf-
           tecek  ya da açacak.  Eğer  hu-kuk  devletinden  bahsediyorsak,  hulu}  devleti  sadece  sl-
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140