Page 132 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 132

u0  Toprnrı  sı.ın  ln!.n:  5 v Bn Aryar Arıy,r,



        Tltİueİtn-kt.ey  an 5m  blnl bultnııyor_  lazrnıınlanna  dedntttyor,  ıİa}'taH Tiift-
         menlİ  hıttrnndan  dcm vunılıı}n.. Peıl, say an mlıyonlın  alsn  Kıirdertn h.İlı-
         n no}taamda  nlye  bu kad.İ iirİeİ  v€  görmezdm  gelrne  düİumu  m.v.ltı?  Biİ hakkı
         teslim  eımek  o kadar tolay  değil tabi;  80 ylda  oluşan  ve yok  sayma,  asimil€  etme  ve
         sitekli mahkum  etme  üzerine  inşa  €dilen  biİ kti]tiir  var.  Şimdi  zannediyorum  bu kiiltiir
        önemli  oranda saİsnt ar geçirdi.  Art* toplum  anık bu hali},le  deiam  edemez.  Çeşit]i
        v€sileleİle  içeride d§anda  yeni  ope.asyoİrlar   Fpabilirler  ama  faİat insarilann  kafasl,
         nın içindeki  düşünceleri,  insaılarırı  hayadarı  boFrnca  edindiueri  di]i ve k  ttifü ken_
        dilerinden  alamazlar.  Şimdi  tabi bizim  Başbakaİl  iyi niyetli  ve dürüst  olmaya  davet
         etme  haİLrmız  !aİ. Yani  sorun  eğer Buİ8ar  Türk]eri}6e  evet, sorun Alman}a'da  yaşa}an
        T(jrklerse  evet,  sorun lrakta  yaşayan  Türklerse  evet,  sorun Kbns'ta  yaşayan  Türtler§e
        evet  ama  sorun Künlerse  hayr. Zannediyorum  bu politikay  artık toplum  vicdanı,  ay_
        dın vicdant,  kamuoru  ve Kürder   },utmuyorlaİ.   Dola},ısMa  sorguluyoİlaİ,  bu sor8ülama
        sürecinin  hayrlü sonuçlaİa  tol  açmasünü  temenni  ediyorum,  soru]annz  ve ilginiz için
        teş€kkür  ediyorıım.

           Adem  Avcıhİ8n:  saytn  Yurttaş'a teşekldİ  ediyoİuz,  zamaİımE  daraldr.  Hemen  Sa-
        yn Berat  Hocama  son sözü vermek  istiyonım,  buyurun  Hocam.
           Be.aı Ödpek  Bir arkadaşımu  ı'Baüıiiİtüsü   pİoblemlrc  tltştJn ıaJğşmal.rda  ya_
        .ağ 3rtuarılaİ  'Blz Atatiiİtclin  çocütlarryız  ve baröİti[itlerln  ı.lİlığ  yoİ  eııDe.lne
        ldn tEİmğyec€ğz'  dtyorlaİ.  oiısa bo{önülüeriı  bli},le blİ nİred  }okıuİ  ve tek t e-
        nen dtnlerlnln  ger€ııl  yapİn.l(tt1'   şeklinde  bir değeflendirme  yapmış.  Buna ilişkin
        şunları  söyIeyebilirim:  Burada  başöftilülerden  niyet  açık]amasın  bekleyenler  var.
        Sanli  böyle  homojen,  tek  tip aynl  şeyi  düşünüp  aynı  şeİjlde  dawanan  bir başörtülü
        diye bir canlı türü varmış  gibi  bir  r?İlaşım  var.  Öyle bir  şey   yok.  Bir özgürtüğii  kıı]la-
        nana  "Sen  bu öz8üİlü6i  niye  kullanlyoİsun"  diye sorulmamast  ger€kir.  B€lkj  bireysel
        olarak sadece  merakan  dola},r soİulabilir, ama bir otorite  "sen başmı  dini  sebepten
        mi yoksa  sii?si sebept€n  mi önüyorsun"  diy€  soruyorsa  burada  verilecek  tek bir cevap
        vardır  sana  nelÇünİü  bir insan  kendisiniDah  €tmekzorunda   değildir,  bu ancak onun
        bi. teİ.ihi olahilir
           Bir  başka  soİu:  "xlm§€  dlntnl  İç*lamıya  zorıansmoz  dtyc blİ  madde  va, dlğBt
        blİ mıdde  dtn deİsınden  muaf  olİna  madd6t.  lnssrılar  mııaf  olınE ı  8tatlİbrlnde

        dinl tütüdlsİt  aftİtaınlş  olnayücaİlaİ  mr?''  Dini  inancrnı  ya da inancınt  açrk]ama,
        ya zoIIanmama  bir insan  hallrdır.  Ama eger kamusaI  eğitimde  din dersi söz konusu
        ise burada  yap  aca*  en  az kötü  düzenleme  ya da durumu en iyi  şekilde  kurtaracak
        düzenıeme,  €n  azndan  isıemeyene  bunun verilmemesidiİ.  Ama  ideal  durum  bu değil,
        dir; ideal  durum, din eğitimini  ,devlerin   değil  toplumun  verme§idir.   Şimdi  Türkiye'de
        Tevhid-i  Tedrisat'la  beraber  bu yasaklandığı  için  imam  hatipter  }a  da oku]lardak  din
        dersi  bir riir ara  çözüm   gibi ortaya  çkmüşılr.  Ideal durum  din eğitimi  veren  okullaİın
        açılmasldır.  Dünyanln  bütün  demokatik  ütkelerinde  bu kullanülan  bir haknr,  Türkiye
        hanç,
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137