Page 127 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 127

0çü.ü  o!dh:   [  çoor.ufuİ  İ25
                                                                   ^GB9


           lann  kendilerini  nas  8ördükleri  ile ilgileniyor.  I§lamiy€t  eğer  bir insan kendine.Ben,

           Müsiiiman'ım"  diyorsa  öıesini  çok  §or8u]amaz.
              'B€röniisünlin  drn öz$irlüğünün  teİekleİtnden  oıduğu rabul  edlxyorsa  medeıd
           ült€  olna uğa§mdı  olduğumüz  yotda  btİ Miirllınan  eİLeğe  üç kldrnla  evteııebltmc
           öz{iiİıüğü  tanlmasının  Lıbul Gdlıın6lnd€n  endlre  duymuyoİ  murıınüzr''  Hiçbir en-
           dişe duymuyorum.   Çiinİü  bu işler  sosyolojik  gidiyor  birazc*  da, Bugiin  mesela  insan_
           ıarın dön evlilit  yapmaslnl  engelleyen  sadece yasal melzuat  değildir,  bu8ün  evlenmek
           isteyen evleniyor  zaten.  Yani  bugün  toplumda  çok  evli insanlar  var  r,.e bu taİih bp}unca
           da hep öyle olagelmiştiİ.  Dahas,  dört evlilik  mutlaİ  bir ha}  değil,  bu, lslan'ın  içinde  de
           hsıtlanabilen  bir haku.  Yani  Islamln  içeri§inde  de dönemin€  göre Müslüman  yöne-
           liçilefiJı  klsltlayabildi}.leri  bir haltır.  Günümiizde  de bu işlerde sosyolojik  şadal  işlerl
           Hem kadınlann  ıoplum  içinde  kazand*lan  §taıü, hem  de kentleşmenin  onaya
                                                                               çütar
           dığl  yeni  ilişkiler   çok  eviiliği  yürütmeyi  zorlaştınyor.  Ama buna rağm€n  yüriitebilenler
           yine  de var ve bur  ar hiç de öyle  yasal  m€lzuau  diİtlemiyor.
              Çok,evlilik  sadece  şimdi  değil,  lslam'da  ilk onaya konduğu  dönemde de birçok
           toplumsal   şartı 8öz  önünde  bulunduraİ  ucu  açıİ  diizenlemeleİd€n   bir ıanesidir. Bu
           din€r  eme, bazı dönerrılerde  dzellik]e nüfus den8esinin  korunmasü  yiirütiilmesi  açı_
           §ındaİ  da önenrli  biİ  işlev   8öfmüştiir.  Kufan-ı  Kerim'd€  "Biİ evlilik  sizin için  daha  ha-
           yrİd]r"  denilir, böyleİue  çokevlilik   psikolojikve  söylemse|  biİ baskr  alünda  tutuiuyor.

           Yani  çok  evliliğe  tevessül  edelüler zaten toplıım  içerisind€  h€I  zaman  çok  da maİbul
           8örii]nemişlerdir.  Bu en azından  Kuran'daki  biİ ıavsiyenin  toplumsa]  yansımasüiın  bu
           oıduğunu  rahatlıİ.la  söyleyebilirim.
              "An.y$a,linetlmlnln  hukut  kuİallın  lle sıtl andrünasıy'a  blrgyteİtn  hü ve
           öztiiİtiiİıerlrıl  İoİumayı sağlamat  amacıy'ı  yıpdan  me.ındtr.  Anıy8anm  diİf tçe_
           r|İlt  olİn.sİ  anaFsa  İ sJnacrrra  ne kıdaİ hlEıet  eder, böy'e bıİ dufum  laiİltİ tlİe_
           ,Me brğdaşİ  ml?"  Ben, anayasanın  dini  içeriİli  olması g€rekiğini  söyl€medim  zaıen,
           aksine  ben de anayasanün  dini  içerikli  olmaması  8erektiğini  söylüyorum.
             "Blıdtğniz  iizere dtnln devtet  tşıerinden  aFllnadığ  ysni  dln devted üfatru  tı_
           şİyan  devlede. tsnn§al  blı  siice  sal pıiİ.  Peti, ıannsal btİ  8üce,alıtp  olaı biİ devt€-
           ı€  lırşı  dlııs€I  b.zda  aantıİtı  İdan  halıon  §avunma  mebninı.sı  ne olıbtllI?''  Bu
           dinle  ilgili birprobl€m  değildir.  Bu8ün mevcut ulus-devl€t  yap  anmasünda  da devlet,
           dini  bu kadar  dışladüğı  halde,  son  derece  tanrısal  ve dini  bi.  şey   gibi  kendini  sunuyoİ.
           son  deİece teolojik  biİ sdyıeme  dayanan  devlel,  kendini  ilahi biryapl olarak  sunar.
           ailiyorsunuz  bizim  devletimizde  "kutsal  devlet''tiİ.  savaşanlar  ve öl€nler   .'şehitler''dir,
           ka]aİlar  "gaziler"dir.  Yani  son derece  sekül€r  ve son derece  dini  bir iç€rü,  son derece
           başarılı  bir  şekilde  bijbiriyle  Mlaştünlmüş  durumda.  Düa  çok  sorular var ancaı  vakti_
          miz doldu,  sorulaf  için  8erçeken  çok  teşekİiir  ediyorum.
             Adem  Avcıİt6n: Sorulann  çoğu  Yasin  Bey'e  gelmişti,  soİulara  çok  gi\zel  cevaplar
          aldık.  Ancal  valdmiz  çok  daraldl,   çok  teş€kktir  ediyorum.  Şimdi  sa}rn  Yurttaş'a  söz
          vermek  istiyorum.  Buyurun  Sar,ıİ  Ytırttaş.
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132